Leveranstider Focus?
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Leveranstider Focus?
Jag skulle vilja höra om det finns någon mer här som beställt Focus och har erfarenhet av leveranstider?
I våras (mars...) beställde jag en ny Focus, 1.5 EcoBoost 150 hk med automat och rätt mycket utrustning. Då uppgavs leveranstider runt juni/juli men bilen finns fortfarande inte. Senaste uppgift till min ÅF var mars 2017...med möjlig chans till novemberproduktion.
Enligt uppgift är det motor och bakspoiler (jag har beställt stylingpaket) som det är trångt om. Jag har sagt att jag kan tänka mig diesel istället (150 hk), och att jag kan eftermontera bakspoiler (men vill ha resten av stylingpaketet).
Jag har också sagt att jag kan byta till en ST-Line om jag får in motsvarande utrustning (orkar inte lägga in hela listan men automat, backkamera, drag (minst 1500 kg) och bränsledriven värmare är krav). Detta har jag ännu inte fått svar på.
Min ÅF försöker väl göra vad de kan men jag undrar som sagt om fler upplever samma sak. Eller köper man bara lagerbilar med den utrustning de råkar ha?
Gustaf
I våras (mars...) beställde jag en ny Focus, 1.5 EcoBoost 150 hk med automat och rätt mycket utrustning. Då uppgavs leveranstider runt juni/juli men bilen finns fortfarande inte. Senaste uppgift till min ÅF var mars 2017...med möjlig chans till novemberproduktion.
Enligt uppgift är det motor och bakspoiler (jag har beställt stylingpaket) som det är trångt om. Jag har sagt att jag kan tänka mig diesel istället (150 hk), och att jag kan eftermontera bakspoiler (men vill ha resten av stylingpaketet).
Jag har också sagt att jag kan byta till en ST-Line om jag får in motsvarande utrustning (orkar inte lägga in hela listan men automat, backkamera, drag (minst 1500 kg) och bränsledriven värmare är krav). Detta har jag ännu inte fått svar på.
Min ÅF försöker väl göra vad de kan men jag undrar som sagt om fler upplever samma sak. Eller köper man bara lagerbilar med den utrustning de råkar ha?
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
-
bjorndan
- Erfaren
- Namn: Björn Danielsson
- Kör: Focus Titanium X 2016, 1.5L, 180 hk.
Är nog lite segt med den motorn ja. Beställde min den 31 juli förra året och fick bilen den 20 januari i år, således 5 månader och tre veckor. Min Blev byggd i början av December. Jag tog en Titanium X med 1,5 L 180 hk plus en del annat extra som parkeringsvärmare som förmodligen fördröjde det en del. Vad jag sett så gör de motorerna i Rumänien och levereras i omgångar till fabriken i Tyskland.
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
-
bjorndan
- Erfaren
Nej fick inget besked förrän långt senare. Det enda han kunde säga direkt var att det nog skulle ta minst 16 veckor. Har inte kvar alla mail men tror jag fick veta i slutet av oktober att de skulle tillverkas nån gång i december. Exakt datum fick jag reda på en vecka innan de tillverkades. Tog 6 veckor från tillverkning till att jag kunde hämta den.
Fick ingen kompensation från ÅF, de ansåg det som normal tid.
Fick ingen kompensation från ÅF, de ansåg det som normal tid.
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
-
bjorndan
- Erfaren
Sanslöst! Antingen har de dålig kapacitet i fabriken eller så är den enormt populär. Tror mer på det första. Ser inte så många focusar här där jag bor i alla fall.Kid skrev:beställde min 2015-10-26,senaste leverans beskedet från åf 2016-12-17:mad:
Tyckte mina nästan 6 månader var enormt sega att vänta men det verkade ju vara pga motorvalet och parkeringsvärmaren som det drog ut på tiden.
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Jag fick återkoppling runt sommaren om att "Focus med hög utrustningsnivå är det lång leveranstid på"... Jag gissar att det ligger en massa "fleet"-beställningar till hyrbilsfirmor och lagerbilar som går före. Men det är ju rätt surt.
Ännu värre för Kid. Risken finns ju att det kommer nya alternativ som man hellre velat ha om man ska vänta ett år på bilen.
Gustaf
Ännu värre för Kid. Risken finns ju att det kommer nya alternativ som man hellre velat ha om man ska vänta ett år på bilen.
Gustaf
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Hej!
Tjejen klippte en grävling med sin Fiesta i somras. Blev att beställa en ny bil istället för att åka runt i gammalt skrot.
Nu beställde jag dock en Opel Astra i och med att jag jobbar på en återförsäljare av dessa och vi har minst sagt en genereös deal på Oplar.
Men beställde i somras (juni/juli)? Förväntat levdatum vecka 51 i år.
Detta är dock väldigt flytande när man pratar med säljarna.
Det jag vill komma till är att Ford inte är ensamma med sega levtider. Sen är det ju som ni säger att beställer man en lite udda utrustningsnivå så får man nog vänta sig att det kan ta en stund.
Mvh
Tjejen klippte en grävling med sin Fiesta i somras. Blev att beställa en ny bil istället för att åka runt i gammalt skrot.
Nu beställde jag dock en Opel Astra i och med att jag jobbar på en återförsäljare av dessa och vi har minst sagt en genereös deal på Oplar.
Men beställde i somras (juni/juli)? Förväntat levdatum vecka 51 i år.
Detta är dock väldigt flytande när man pratar med säljarna.
Det jag vill komma till är att Ford inte är ensamma med sega levtider. Sen är det ju som ni säger att beställer man en lite udda utrustningsnivå så får man nog vänta sig att det kan ta en stund.
Mvh
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Ford är säkert inte ensamma, tyvärr tror jag att långa leveranstider sänker försäljningen en del.
Nu är min bil planerad i januari istället.
När VW Umeå annonserar om Golf Alltrack 180 hk 4-motion med typ samma utrustning jag valt för runt 274 kkr (lagerbilar?) är det inte utan att jag funderar på om jag valt "rätt". Jag har aldrig gillat VW eller Golf (helt irrationellt) men den modellen bockar i praktiken av alla saker jag ville ha med Focus plus att den har 4x4 :-/
Gustaf
Nu är min bil planerad i januari istället.
När VW Umeå annonserar om Golf Alltrack 180 hk 4-motion med typ samma utrustning jag valt för runt 274 kkr (lagerbilar?) är det inte utan att jag funderar på om jag valt "rätt". Jag har aldrig gillat VW eller Golf (helt irrationellt) men den modellen bockar i praktiken av alla saker jag ville ha med Focus plus att den har 4x4 :-/
Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
För någon vecka sedan fick jag meddelande från ÅF om att bilen byggs, jag fick partiellt VIN så nu kunde jag söka fram den på ETIS vilket betyder att bilen troligen "finns". Hans planering sade leverans till ÅF i början av februari, ETIS säger numera att bilen har byggdatum 20 december 2016.
Det ska ju trixas lite med den när den kommer till ÅF så jag förbereder mig på leverans i mars, ganska precis ett år efter order då...
Gustaf
Det ska ju trixas lite med den när den kommer till ÅF så jag förbereder mig på leverans i mars, ganska precis ett år efter order då...
Gustaf
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Jag tror säkert att jag hade kunnat snacka mig till en annulering av ordern innan bilen byggts men samtidigt hade det ju inte hjälpt mig i att få tag i en bil som jag vill ha. Då hade jag antingen fått ändra mina krav (på en Focus) eller bytt märke men då vet jag ju inte vad jag vill ha och jag impulsköper inte (bruks)bil för 300 kkr.
Min bil byggdes i slutet av december och står nu i alla fall hos min ÅF, jag var och tittade till den igår. En del saker ska ju monteras av ÅF, helt enligt plan, så det tar ett tag till innan jag får ut den. Det verkar dock som att årsmodellskiftet påverkat specen en del och tyvärr har keyless entry tydligen fallit bort.
I Fords onlinekonfigurator finns varken keyless entry eller Titanium uppgraderingspaket kvar, det är synd för just keyless entry är en sak jag uppskattar enormt på Kugan.
Jag har bett min ÅF kolla om det finns en chans att eftermontera men jag har inte så stort hopp om det.
Gustaf
Min bil byggdes i slutet av december och står nu i alla fall hos min ÅF, jag var och tittade till den igår. En del saker ska ju monteras av ÅF, helt enligt plan, så det tar ett tag till innan jag får ut den. Det verkar dock som att årsmodellskiftet påverkat specen en del och tyvärr har keyless entry tydligen fallit bort.
I Fords onlinekonfigurator finns varken keyless entry eller Titanium uppgraderingspaket kvar, det är synd för just keyless entry är en sak jag uppskattar enormt på Kugan.
Jag har bett min ÅF kolla om det finns en chans att eftermontera men jag har inte så stort hopp om det.
Gustaf