C-max -04 Tdci. elektrisk handbroms byte.

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
p0et
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån apr 01, 2013 10:07 am
Namn: Daniel nagel
Ort: Linköping
Kör: Ford focus c-max

C-max -04 Tdci. elektrisk handbroms byte.

Inläggav p0et » mån apr 01, 2013 1:07 pm

Som rubriken lyder så ska vi byta handbroms-enheten på farsans bil.
Just nu tar den inte alls. Händer inget när man trycker på knappen. "Felaktig funktion" tydligen var ena vajern av, och man måste tydligen byta hela enheten då!(?)
Vårat största bekymmer är att vi onte vet vart vajern tar vägen. Måste vi släppa hela avgasröret? Nån som har ett tips på hur man gör detta enklast och smidigast? Alla svar uppskattas. :)

Tags:

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » mån jan 16, 2017 3:38 pm

Dammar av en gammal tråd,, men som är hög aktuell då egna C-Max 1,8 -06:ans elektriska handbroms också nyligen havererade, även där ena handbromsvajern gått av.

Enligt Ford (Gävle) finns ingen lös vajer till denna enhet! Utan en helt komplett sats med servomotor, vajrar som nödutlösnings vajer är det som gäller för moderata priset 14000:-! Inte ens sökning på det annars braiga tyska Ebay gav inga mer svar i detta som vansinne att inte kunna byta en trasig vajer på den elektriska enheten (som sitter utsatt under reservhjulsbaljan).

Så det som i stället satsades på i egna fallet var att konvertera den till vanlig hederlig handmanövrerad handbroms, där en komplett begagnad sats hittades på svensk skrot för moderata 1000:- inkl frakt. Där ingick mittkonsol, handbromsspak plus fäste för den mindre konsollen och den konverteringen gick mekaniskt lysande, med nya vajrar blev det direkt kanon handbroms!

Men så till frågan till någon som vet mer, gällande den elektroniska biten som kvarstår! Att få bort varje gång tändningen slås av och förardörren öppnas, visas texten "EL. PARK. BROMS ÄR EJ ANSATT" så som texten "HAVERI (!) EL. PARK. BROMS" varje gång tändningen slås på, som dock varje gång kan tryckas bort men med en konstant lysande lampa för handbroms.
För hela den elektroniska enheten är numer förpassad långt i från denna bil, där dess vajrar är mycket lätta att demontera,,, misstänker nästan det får bli Ford som kan "tala om" för enheten att denna inte finns längre, eller finns det andra knep?

Likaså den lilla detaljen att ansluta givaren för handbromsspaken till dess varningslampa, som nu med lyser konstant under körning (pga "haveriet"). Vet dock ej om besiktningen kräver fungerande varningslampa för handbroms, men troligen krävs detta. Fanns dock ingen fördragen sådan röd/svart kabel i området för spaken. Tacksam för funderingar och tips,, ;)

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6046
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tis jan 17, 2017 6:33 am

Ford ja, eller någon med en modifierad Elm327 OBD-enhet och programmet Elmconfig.

Jag har en sådan men bor då i Borlänge :/

Kan titta senare under dagen om jag kommer åt den boxen via det programmet :)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » tis jan 17, 2017 1:12 pm

Tackar för svar,, :) är dock exets bil det handlar om och är inget högprioriterat,, ;)

Men lät intressant att det skulle kunna fungera med en modifierad Elm327, använder dock en vanlig enkel Elm327 WiFi via Iphone till dom vanliga kolla av som släcka felkoder på motorsidan.

Men kolla gärna upp detta,, ska i dagarna med höra vad gökarna på Ford kan åsdakomma i fallet,, annars får man väl anlägga en tripp till metropolen Borlänge då, om det skulle fungera. :D

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6046
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tis jan 17, 2017 9:56 pm

Lyckades skapa felet på min focus som har manuell handbroms :)
Dvs, inga problem att ta bort felet :D

Peter H skrev:Tackar för svar,, :) är dock exets bil det handlar om och är inget högprioriterat,, ;)

Men lät intressant att det skulle kunna fungera med en modifierad Elm327, använder dock en vanlig enkel Elm327 WiFi via Iphone till dom vanliga kolla av som släcka felkoder på motorsidan.

Men kolla gärna upp detta,, ska i dagarna med höra vad gökarna på Ford kan åsdakomma i fallet,, annars får man väl anlägga en tripp till metropolen Borlänge då, om det skulle fungera. :D
Bilagor
IMG_20170117_205231 (1).jpg

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Ort: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inläggav Peter H » ons jan 18, 2017 11:58 am

Å fan,, det lät ju väldigt mycket mer positivt! Kom nyss hem från den lokala dock i området största fordhandlaren för märket i Gävle och verkade rätt kunnig på modellen.

Som dock var skeptisk att ens dom kunde rå på problemet och trodde fenomenet satt "fast" från fabrik, synd det är en bit att åka annars.

Men vad för OBD2 enhet du använder du dig av och vart fixar man denna Elmconfig? Verkar ju vara bra att ha som komplement till det man redan har.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6046
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre jan 20, 2017 7:51 am

Elmconfig laddar man ner :)
Och du behöver en fordmodefierad elm327 gärna blåtand (om du har dator med blåtand) för då slipper man krångla med drivrutiner :)

Svanke
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 14, 2017 8:12 am
Namn: Jonas Segerholm
Ort: Örnsköldsvik
Kör: C-Max -06

Inläggav Svanke » tis feb 14, 2017 8:29 am

Jag tror jag har hittat vart man köper lösa handbromsvajrar. Beställde i helgen får se vad som dyker upp från Ungern....
http://bowden.unas.hu/en/spd/LBF10001/Ford-C-Max-electronic-handbrake-cable-parking-brak

Återkommer med resultatet.

Svanke
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 14, 2017 8:12 am
Namn: Jonas Segerholm
Ort: Örnsköldsvik
Kör: C-Max -06

Inläggav Svanke » mån feb 20, 2017 11:24 am

Nu har jag bytt handbromsvajern som jag beställde från Ungern. Det gick bra att byta men när jag skulle "dra" åt handbromsen så drog den åt den för att sedan släppa på den och slutade inte med det förän efter ca 5sek varpå ett felmeddelande dök upp om att handbromsen havererat. Någon som har något tips vad det kan vara?

Svanke
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 14, 2017 8:12 am
Namn: Jonas Segerholm
Ort: Örnsköldsvik
Kör: C-Max -06

Inläggav Svanke » tor feb 23, 2017 12:02 pm

NU ger jag upp!!!!
Verkar som jag förstört givaren som känner av hur mycket motorn drar i vajrarna när jag bytte dom.
Så nu har även jag beställt för att bygga om till manuell handbroms, nu till nästa problem.
har försökt programmera bort felkoden för epb men lyckas inte med det.
Bild
Har tagit bort EPB både i ABS och GEM med hjälp av ELMconfig.
nextuz har du några tips?
Har för övrigt helt plötsligt 2st handbromsvajrar över om någon vill köpa... :banghead:

Svanke
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis feb 14, 2017 8:12 am
Namn: Jonas Segerholm
Ort: Örnsköldsvik
Kör: C-Max -06

Inläggav Svanke » tor feb 23, 2017 10:13 pm

Nu har jag lyckats ta bort felkoden och slipper se att EPB är trasig i displayen, var en tredje modul som jag var tvungen att ta bort EPB i=HEC
Bild

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6046
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » fre feb 24, 2017 9:37 am

Gött att det funkade :D