Tillsats för tickande/väsnande ventiltryckare?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
blondie
Veteran
Namn: Åke R
Kör: Sierra -93

Tillsats för tickande/väsnande ventiltryckare?

Inlägg av blondie »

Att hälla i oljan finns det?
Det gäller en Peugeot 307SW men jag menar universal...;)

Tags:

Användarvisningsbild
Granworth
Veteran
Namn: Kristian S
Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto.
Medlemsnummer: 540

Inlägg av Granworth »

Hej.

Jo det finns många olika tillsatser ... bra och sämre...

har själv goda resultat med " liqyd-molly " ( ursäkta felstvnaig ;) )

OBS Viktigt !! Läs instruktionerna för respektive tillsatts

glöm ej bort att då ha 2 snabba kompletta oljebyte ink. filter ...

Första oljebytet kan göras med en billig olja som du kör en till två dagar med och sen andra oljebytet så kör med rekommenderad olja för din bil....

Kör du många kortare sträckor under ca 10 - 15 kilometer per dag så byta oljan oftare än angivet i service boken...

// mvh
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...:rolleyes2
Old Fords Never Die They Just Goes Faster.. :racesmile

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Ok,hittade en butik i närheten som säljer det ,ska testa det när det blir lite varamare utomhus.
Ja jag kör mycket kortare sträckor så jag borde byta olja oftare än jag gör...:rolleyes:

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Vad säger panelen om att åka på Biltema olja?skadas motorn i längden?
Ser att dom har en billigare och en lite dyrare olja 5w-40 helsyntes.
Kanske har varit uppe förr men...:rolleyes:

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Om inte jag minns fel så drar gärna många Peugeot en del olja?

Om den drar olja, du kör många korta sträckor och därför tänker byta ganska ofta så skulle inte jag vara rädd för att köra på Biltemas olja.

Annars har du som medlem i Ford Club Sweden 10% på oljemagasinets hela sortiment :).
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Jo den verkar dra en del olja (det är alltså standard på dom då?)
Har haft den ca 6 mån och fyllt 1-1-,5 liter,daglig körning ca 2mil.
Hmm 10% men det är lite mil mellan Mora och kungsbacka.;)

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

det finns inte så många som faktiskt tillverkar motorolja utan oljebolagen "köper " av varandra t ex en tillverkare gör motorolja den andra transmissionsoljor sedan "byte" man ....Men man kan väl säga att det finns lite olika kvalitet och att biltemas skulle vara den finaste har jag svårt att tro men den uppfyller ju klassningen enl AECA och det är ju någon form av kvalitetsstämpel så jag skulle inte vara orolig att kör på den . Till frågan om oljetillsatser så kan jag bara säga att en del fungera riktigt bra men man skall komma ihåg att de flesta har "sotlösande" medel och det upplösta sotet bör ju ta vägen någonstans så några täta oljebyten efter man löst problemet skadar ju inte
Old FORD's can always be faster ......

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Ok,en till oljefråga,vad händer om man "råkar" använda mineral olja i en motor som "ska ha" helsyntets olja?

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

ingenting utan att den drar mer bränsle & slits mer . Vissa moderna motorer är väldigt känsliga på olje kvalitet men det brukar för det mesta bero på att moderna motorer får mycket slaggprodukter i oljan vilket ställer till det i längden
Old FORD's can always be faster ......

blondie
Veteran

Inlägg av blondie »

Ok,blir till att köpa en 10 liters 5w-40 på biltema och göra 2 byten när lyftarna fått sin tillsats..

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST 200 MK8
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

SK Racing skrev:Min åsikt utan att jag ska måla in mig i ett hörn om sådant jag inte begriper i detta träsk som olja är, jag anser: Byt olja minst var tusende mil, vad som står på oljedunken eller filtret spelar enligt mig ingen roll så länge klassningen på oljan är rätt.

Hälla i värsta oljan för 500 kr litern o köra 3000 mil tror jag inte ett ögonblick på, sen får alla oljeorakel säga vad dom vill.
Håller med vad gäller "long life". Se bara hur många motorhaverier VW hade när dem hade 3000mil mellan oljebytena. Sen fick dem sänka intervallet. Inte så skoj när man kanske tänkt att den lägre servicekostnaden väger upp det förhållandevis höga inköpspriset av bil.
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Håller med er, oavsett vad som hävdas om ökad livslängd för molekylkedjor osv i moderna syntetoljor så kvarstår ändå faktum att det bildas föroreningar i förbränningen och det ska nog vara magi inblandat om inte kolresterna ska påverka slitaget (jag kan bara komma på att det problemet är minimalt i gasdrivna motorer). Långt innan alla superlativomspunna ormoljeförsäljaroljor :D från plötsliga nya märken med marknadsföring i dataspelsstil och tillsatser som får allt snack som PTFE fördes fram med att verka jordnära så var det väl i princip fyra märken man lutade sig emot: Valvoline, Castrol, Pennzoil och Quaker State. Smörjor som skvalpade i var och varannan vass entusiastbil oavsett om det var muskeljänke eller europeisk sportbil. Inte det billigaste, men man törs nog räkna med att de håller sig i konkurrensen än. Motorerna må ha utvecklats en aning men fysikens lagar om filmbärighet etc är ju desamma och en bra basolja är ändå alltid en grundförutsättning för en bra produkt. Om man inte kan ta obegränsat betalt förstås. Hyperolja för hyperbilar? Vi som kör vanliga prylar bör nog hellre köra med normaltäta oljebyten. En annan är ju så gammal att 500 mil för olja och filter var/är normen :D (okay, det var längesen nu som jag körde nåt med så låg förbrukning att det var meningsfullt :p men 1000 mil, ja det låter högst rimligt oavsett vad man kör och med vilken olja).

Kommer att tänka på Agrol, en av standardsorterna för arbetsmaskiner som man får köra till typ Granngården eller sin lokala maskinfirma/hantverkarutrustare eller dylikt för att finna. Vi hade det på stordunk på ett av mina jobb förr och det var iaf då bland det absolut billigaste (speciellt då i de förpackningarna, det var väl 30 liter eller så), funkade utmärkt i allt inklusive personbilsmotorer av de flesta typer och då får man ändå tänka på hur stor belastningen är i en tung traktor eller liknande som går extremt hårt då och då. Oljor för tunga maskiner brukar överlag vara ett mycket bra alternativ till stormarknadsoljorna men man ska förstås alltid kolla att kvalitetsstandarden stämmer med den som finns angiven i ens bils fordonsuppgifter.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar