Ford Mondeo 2009 airbag

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Ariian
Nybörjare
Namn: Arian Amin
Kör: Ford Mondeo

Ford Mondeo 2009 airbag

Inlägg av Ariian »

Hej

Undrar ifall man kan montera en på och avstängnings modul för airbag på passagerar sidan fram på en Mondeo kombi 2009. Vad kostar det isåfall?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend
Namn: Bruno S
Kör: Edge ST-Line -18

Inlägg av Bruno »

Det kan man göra. Kostar ca 4-5000 på verkstad

Ariian
Nybörjare

Inlägg av Ariian »

Bruno skrev:Det kan man göra. Kostar ca 4-5000 på verkstad
Okej, tack, vet ni om det är någon prisskillnad på de olika auktoriserade verkstäderna? Fick höra att Modins är billigare än Upplands Motor tydligen, men tänker mer auktoriserad verkstad borde väll ha samma priser så att de inte konkurrerar mellan varandra, eller kan priserna variera från verkstad till verkstad?

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

Ariian skrev:Okej, tack, vet ni om det är någon prisskillnad på de olika auktoriserade verkstäderna? Fick höra att Modins är billigare än Upplands Motor tydligen, men tänker mer auktoriserad verkstad borde väll ha samma priser så att de inte konkurrerar mellan varandra, eller kan priserna variera från verkstad till verkstad?
Det beror väl lite på vad dom har för timpening en verkstad i centrala Stockholm misstänker jag har en annan timpenning än en verkstad ute på landsbyggden med tanke på driftkostnaderna

Användarvisningsbild
Likadale
Veteran
Namn: Daniel L
Kör: Mondeo Business Edition

Inlägg av Likadale »

Helt sjukt vilket pris de tar för att göra detta egentligen. Vad är det som gör att det e så
dyrt? Inte kan det tar flera timmar att koppla in det?

Ariian
Nybörjare

Inlägg av Ariian »

Likadale skrev:Helt sjukt vilket pris de tar för att göra detta egentligen. Vad är det som gör att det e så
dyrt? Inte kan det tar flera timmar att koppla in det?
Läst att man måste programmera om något sen fixa till lampa som visar att airbag är på/av plus tid. Jag tänkte ringa modins i Uppsala o fråga. Uppdaterar priset här :)

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Vet inte riktigt varför det kostar som det gör. Helt ärligt, vid närmare eftertanke så va det snarare 3500, men skit samma..

Man måste även fylla i papper där verkstan frånsäger sig allt ansvar vid eventuella olyckor, alltså att bilen ägare inte kan lägga skulden på verkstan vid eventuella personskador och kudden inte löser ut.

Det som sker: Man byter ut knappen till varningsblinkersen mot en där halva grejen är varningsblinkersknapp och andra halvan är indikatorlampan till kudden. Sen nån dekal och en switch, sen ska det programmeras

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Du bytar ut knappen för varningsblinkers till en annan med lysdiod som indikerar avstängd airbag, monterar nyckelavstängningen i handsfacket , ändrar I centralconfig / airbagmodulen och sen är det klart. Går att göra själv med elmconfig och en fordmoddad elm327 kabel.

Ariian
Nybörjare

Inlägg av Ariian »

Bruno skrev:Vet inte riktigt varför det kostar som det gör. Helt ärligt, vid närmare eftertanke så va det snarare 3500, men skit samma..

Man måste även fylla i papper där verkstan frånsäger sig allt ansvar vid eventuella olyckor, alltså att bilen ägare inte kan lägga skulden på verkstan vid eventuella personskador och kudden inte löser ut.

Det som sker: Man byter ut knappen till varningsblinkersen mot en där halva grejen är varningsblinkersknapp och andra halvan är indikatorlampan till kudden. Sen nån dekal och en switch, sen ska det programmeras
Jag var inne på modins bil i Uppsala. De tar 2808 kr för detta jobb. Inte så farligt. De har fast pris på detta. Ska boka tid. Jag fick förslag på en icke auktoriserad verkstad och han ville ha 2500 kr. Då fixade han en switch fast en knapp inte med nyckel. Tänker mer att betala 300 kr mer så har jag gjort det på en auktoriserad verkstad.

Ariian
Nybörjare

Inlägg av Ariian »

Ariian skrev:Jag var inne på modins bil i Uppsala. De tar 2808 kr för detta jobb. Inte så farligt. De har fast pris på detta. Ska boka tid. Jag fick förslag på en icke auktoriserad verkstad och han ville ha 2500 kr. Då fixade han en switch fast en knapp inte med nyckel. Tänker mer att betala 300 kr mer så har jag gjort det på en auktoriserad verkstad.
Tillägger att Upplands Motor tar 2765 kr. Blir hos dom jag gör.

Användarvisningsbild
Bruno
Legend

Inlägg av Bruno »

Sedär! Härligt att det löser sig för dig :)

henriq
Erfaren
Namn: Henrik S
Kör: Ford Mondeo mk5 AWD 2.0tdci 2017 automat

Inlägg av henriq »

Jag betalade 2475kr på kindvalls bredäng. Jag ringde dit och sa att jag fått ett pris på 2800kr på annat ställe. Kan ni matcha eller göra bättre pris. Visst sa dom , du får lite billigare om du glr det hos oss.
Har lärt mig att om man ringer och säger ett pris direkt som man fått hos nån annan så försöker dom inte dra till med ett överpris för att du inte vet bättre.

Man måste öppna upp för Nyckelavstängning i Fords dator. Därför är det bäst att göra hos Fordverkstad.
Annars finns delarna för ca 800 kr på ebay. Monterar själv . Sen åker du till Ford och får den programerad

Skriv svar