Fälg fråga Taunus
- Drutten
- Veteran
- Namn: Micke Engström
- Kör: Taunus
Fälg fråga Taunus
Funderar på att beställa dessa fälgar till min Taunus -78.
Till er som har koll på ET och så, kommer dom att passa?
http://www.streetwheels.se/falgar/pcd/11392
Tacksam för svar.
Till er som har koll på ET och så, kommer dom att passa?
http://www.streetwheels.se/falgar/pcd/11392
Tacksam för svar.
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
Original har du ET 41. Så dessa hamnar 11mm längre ut. Så tycker inte det ska vara några problem.
Tycker dock det är lite konstigt att det inte stod något om navhålets storlek på de fälgarna...
Tycker dock det är lite konstigt att det inte stod något om navhålets storlek på de fälgarna...
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!
- Drutten
- Veteran
- Namn: Micke Engström
- Kör: Taunus
Jag får kolla upp det där med centrumhålet hur stort det är på fälgen, man kanske får komplettera med navringar beroende på vad det är till för bil.
Jag har testat med 13 tums Capri fälgar som är 6 tum breda och har ET19 och dessa passar, så då borde de här fälgarna också passa.
Lär mig aldrig det där med ET
Jag har testat med 13 tums Capri fälgar som är 6 tum breda och har ET19 och dessa passar, så då borde de här fälgarna också passa.
Lär mig aldrig det där med ET
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
De kommer att gå dit och det blir säkert snyggt, räkna bara med att bilen blir än mer spårkänslig och tungstyrd när du minskar ET. Detta pga Taunusens framvagnskonstruktion som är lite knasig. Men sånt kan man ju kanske leva med om det ser bra ut :-)
Som referens, jag har en gång för miljoner år sedan provat 7x15 ET13 med 205/60-15 - det går INTE fritt men breddar ju mycket mer utåt än dessa, och så är ju typ 205/50-15 en bättre dimension.
Gustaf
Som referens, jag har en gång för miljoner år sedan provat 7x15 ET13 med 205/60-15 - det går INTE fritt men breddar ju mycket mer utåt än dessa, och så är ju typ 205/50-15 en bättre dimension.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
kolla på däckberäknaren så ser du hur dem ligger till mot orginal,,Drutten skrev:Jo det kan jag nog leva med, funderar på 195/60-15 eller måste man gå ner i profil med tanke på rullomkretsen tänkte få lite bättre gång på bilen när man kör typ på landsväg. Det kommer väl att påverka hastighetsmätaren också men det kan man ju också leva med:)
själv kör jag med 215/45-17 på min
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Som kuriosa; man behöver kolla antingen STRO (däckbranschens organisation) eller däcktillverkarens uppgifter om vilken fälgbredd som är "rätt", för 195/60-15 är det 6 tum som är "korrekt" och 7" är det bredaste man får ha. Slitbanan är ju alltid (normalt sett) bredare än monteringsbredden.
Gustaf
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
skulle ha ännu bredare däck på 7,5" har ju själv 215 på 7" och är precis lagom tycker jagDrutten skrev:Gillar heller inte stretch, men tänkte att 195 mm är ca: 7,5 tum så att däck och fälg blir ungefär lika breda. Men som du säger therealpinto blir nog bättre med 205:or. Tänkte beställa fälgarna i mitten av april, får lägga upp en bild när dom sitter på.
-
JesterHead
- Erfaren
- Namn: Johnny Söderström
- Kör: Taunus -80
-
JesterHead
- Erfaren
- Namn: Johnny Söderström
- Kör: Taunus -80
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Porsche har iaf under nån period haft 1 cm smalare däckdimension vs fälgbredd än normal standardkombination eftersom det ger bättre stöd i kurvorna enligt dom. Samma källa angav att de inte rekommenderade att man går under detta heller, för att inte riskera däckkrängning.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument