Inför köp, Ford S-max/galaxy

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
PatrikNys
Nybörjare
Namn: Patrik Nyström
Kör: Kia Ceed

Inlägg av PatrikNys »

Tjena!
Är på G att köpa en ny bil då familjen växt ur en Kia Ceed kombi.
Vi är 5st, varav 3 i barnstol (1babyskydd isofix, 1 bakåtvänd, 1 framvänd)
Platserna till antalet är den samma som i Kia MEN, bredden bak där frugan måste trycker ner sig emellan 1 framåt vänd och 1 babyskydd är inte optimalt.

S-MAX & Galaxy har separata säten vilket jag nu är på jakt efter. De 2 extra platserna är något som kommer användas, men inte varje vecka och inte kontinuerligt.

Bagaget på Kia SW är lite för litet när en dubbelvagn ska tryckas in, i detta fall en Bugaboo Donkey duo.

Är detta en bil för mig? Gärna runt 0,7-0,8 i förbrukning. Kommer någon av dessa ner i det?

Jag vill gärna ha Automat men inget måste.

Jag vill givetvis ha en så ny bil som möjligt med så få mil som möjligt, till bästa pris. Otippat va?

Skriv gärna ner er erfarenheter med servicepriser och förbrukning.
Räknar med servicekostnader på 3-4000 per år.

Jag kör 1500mil/år, vill räknar med att behålla bilen i 5-7år.

Använder länsförsäkringar som försäkringsbolag och de ger 12 000mil på maskinskada

"hur länge en motor håller" är givetvis omöjligt att säga. Men vill givetvis inte ha några höga oförberdda utgifter för att något går sönder.
Hur länge håller en ford?

Finns många som tycker 10 000mil är mycket, medans vissa inte skulle bry sig ett dugg om en bil bara rullat 10 000mil.

Räknar med ett pris under 200 000.

Ös på med omdömen om bilen. Ös på med frågor till min luddiga text. Ös på med förslag på andra bilar som är bättre enligt er.

j.f.s
Erfaren
Namn: Johan S
Kör: S-Max Titanium 2014

Inlägg av j.f.s »

Vi är fem i vår familj med två framåtvända stolar och en bakåtvänd. Ålder på barnen är 9,7 och 2. Vi trycker alltså in barnvagn väldigt ofta i vår S-Max från 2014. Vår är en 163hk 2.0 diesel med Powershift automat.

Vid stadskörning ligger förbrukningen runt litern men långkörning är det betydligt bättre med 0,6 med fullpackad bil, takbox och tre cyklar på dragkroken. Vi har en Titanium med 18" hjul och bilen har nu rullat strax över 12k mil.

Vi är supernöjda med den fortfarande efter två års ägande.

En kompis tittade runt på BMW, VW osv men hittade ingen bil som passade riktigt så jag föreslog en S-Max. De var skeptiska till en början men efter att ha provat en var de sålda. De är 5 med barn i samma ålder som mina. Nu köpte de förvisso en av den nya modellen men jag tycker ändå att det är ganska talande.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

PatrikNys
Nybörjare

Inlägg av PatrikNys »

j.f.s skrev:Vi är fem i vår familj med två framåtvända stolar och en bakåtvänd. Ålder på barnen är 9,7 och 2. Vi trycker alltså in barnvagn väldigt ofta i vår S-Max från 2014. Vår är en 163hk 2.0 diesel med Powershift automat.

Vid stadskörning ligger förbrukningen runt litern men långkörning är det betydligt bättre med 0,6 med fullpackad bil, takbox och tre cyklar på dragkroken. Vi har en Titanium med 18" hjul och bilen har nu rullat strax över 12k mil.

Vi är supernöjda med den fortfarande efter två års ägande.

En kompis tittade runt på BMW, VW osv men hittade ingen bil som passade riktigt så jag föreslog en S-Max. De var skeptiska till en början men efter att ha provat en var de sålda. De är 5 med barn i samma ålder som mina. Nu köpte de förvisso en av den nya modellen men jag tycker ändå att det är ganska talande. Bild

Kanon! Tack för svar.
Det talar ju för den.

Lite hög förbrukning tycker jag tyvärr..Men det kanske man får ta när man tar steget från Kombi till minibuss!?

Har du några kunskaper / erfaranheter av något som krånglar ofta på bilen? Vad har du betalt för de olika servicarna?
Är dessa varje/varannat år?

torre05
Veteran
Namn: Torsten Hänisch
Kör: Mondeo och Connect

Inlägg av torre05 »

Alltså jag har ingen s-max eller Galaxy men min Mondeo från 2010 med 26000 mil har endast fått byta knapparna till farthållaren annars bara vanlig slitage och däck under snart 2 år ägande och 4000 mil körning. Jag skulle inte tveka en sekund med att köpa en långmilare. gjorde nyligen en mellanservice där dom gick genom bilen lite mer noggrant och betalade 4500 kr självklart inte någon okunnig märkesverkstad utan min lokala Mekonomenverkstad. :)

j.f.s
Erfaren
Namn: Johan S
Kör: S-Max Titanium 2014

Inlägg av j.f.s »

PatrikNys skrev:Kanon! Tack för svar.

Det talar ju för den.

Lite hög förbrukning tycker jag tyvärr..Men det kanske man får ta när man tar steget från Kombi till minibuss!?

Har du några kunskaper / erfaranheter av något som krånglar ofta på bilen? Vad har du betalt för de olika servicarna?

Är dessa varje/varannat år?

Bilen har ju en tjänstevikt på 1800kg och automat på det så blir det lite förbrukning Bild

Det enda som krånglat var dieselvärmaren och det som gick sönder var cirkulationspumpen. Det är ju dock inte Ford som gör värmarna utan det är Webasto.

Ingen koll på servicepriserna men det är dags att skicka in den på service. Egentligen skulle den ha varit in förra året men den rullade inte ens 1000mil så jag valde att skippa det. Bilen var nyservad vid köpet 2015.

Om jag inte är ute och cyklar så är det årlig service eller 2000mil (det som inträffar först) som gäller fram till årsmodell 2015.

Finns dock ingen serviceindikering tyvärr men däremot så tror jag den säger till om oljebyte.

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Inlägg av getsome »

Tänk på att det skiljer en del i pris på de olika utrustningspaketen också. Ska du ha hyfsad utrustad bil så satsa på en med business paket. Undvik trend och platinum då dessa är riktiga snikmodeller. Gå in på etis.ford.com slå in bilens VIN eller reg nr så får du upp vilken utrustning bilen har , där finns även en kod som heter Series och en siffra mellan 20 och 60 ju lägre siffra ju sämre utrustning

PatrikNys
Nybörjare

Inlägg av PatrikNys »

getsome skrev:Tänk på att det skiljer en del i pris på de olika utrustningspaketen också. Ska du ha hyfsad utrustad bil så satsa på en med business paket. Undvik trend och platinum då dessa är riktiga snikmodeller. Gå in på etis.ford.com slå in bilens VIN eller reg nr så får du upp vilken utrustning bilen har , där finns även en kod som heter Series och en siffra mellan 20 och 60 ju lägre siffra ju sämre utrustning
Hej!
Tack för svar. Har tittat lite snabbt på denna, kul med en ny modell men platinum..
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_S_ ... ?ca=14&w=3

Jämförde denna med en trend på Etis. De står exakt samma saker i listan... hänger inte med..

PatrikNys
Nybörjare

Inlägg av PatrikNys »

j.f.s skrev:Bilen har ju en tjänstevikt på 1800kg och automat på det så blir det lite förbrukning Bild

Det enda som krånglat var dieselvärmaren och det som gick sönder var cirkulationspumpen. Det är ju dock inte Ford som gör värmarna utan det är Webasto.

Ingen koll på servicepriserna men det är dags att skicka in den på service. Egentligen skulle den ha varit in förra året men den rullade inte ens 1000mil så jag valde att skippa det. Bilen var nyservad vid köpet 2015.

Om jag inte är ute och cyklar så är det årlig service eller 2000mil (det som inträffar först) som gäller fram till årsmodell 2015.

Finns dock ingen serviceindikering tyvärr men däremot så tror jag den säger till om oljebyte.

Kanon ju! Tack för svar.

Får kolla runt lite.. skulle va kul med nya modellen.. men kanske onödiga pengar om den gamla är minst lika driftsäker och billigare i inköp??

pop
Veteran
Namn: Peter Ohlsson
Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08

Inlägg av pop »

Jag har köpt den nya karossen dock en 160 hk bensinare manuell låda eftersom jag inte gillar diesel :)

Och min är en platinum också .det är en trend som dom har lagt på lite lulllull t.e.x gps o parkeringssensorer och det kallar dom för platinum paket.

Men det räcker med den utrustningen för mig.;)

Så har man råd med den nya karossen så hade jag satsat på den .Den är mycket skönare o tystare än den gamla karossen.

O jag haft många s-maxar genom mina år så jag vet vad jag pratar om.:)

Och jag jag jobbar på Ford så man har ju kört många bilar igenom åren..;)

pop
Veteran
Namn: Peter Ohlsson
Kör: Volvo v70-99, Ford focus 08

Inlägg av pop »

PatrikNys skrev:Hej!
Tack för svar. Har tittat lite snabbt på denna, kul med en ny modell men platinum..
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_S_ ... ?ca=14&w=3

Jämförde denna med en trend på Etis. De står exakt samma saker i listan... hänger inte med..
Köp inte den motorn bara .Den är riktig trött o sur.:eek:

08Jocke
Nybörjare
Namn: Jocke
Kör: S-Max

Inlägg av 08Jocke »

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ford S-Max 2.0 TDCi 140hk Automat/7-Sits http://www.blocket.se/vi/74792433.htm

;)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

oreda
Nybörjare
Namn: Björn Oredsson
Kör: Än så länge Saab 9-3, Kia Picanto

Inlägg av oreda »

Hejsan!

Jag är ny här på forumet, så jag passar på att hoppa in i denna tråd!

Även jag är inne på att skaffa mig en S-Max, och undrar lite hur det är med bussningar och fjädringen. Hur långe brukar de hålla? Det är ju såklart beroende på hur och var man kör.
Men en bil som har rullat ca 15.000 mil, börjar det bli dags att byta lite grejer då, eller?

Och var brukar ni köpa delar till era bilar? Själv kommer jag från Saab-träsket, och där finns några "renodlade" Saab-shoppar, så att säga. Jag har googlat lite grann, men har inte hittat något särskilt till Ford.

PatrikNys
Nybörjare

Inlägg av PatrikNys »

oreda skrev:Hejsan!

Jag är ny här på forumet, så jag passar på att hoppa in i denna tråd!

Även jag är inne på att skaffa mig en S-Max, och undrar lite hur det är med bussningar och fjädringen. Hur långe brukar de hålla? Det är ju såklart beroende på hur och var man kör.
Men en bil som har rullat ca 15.000 mil, börjar det bli dags att byta lite grejer då, eller?

Och var brukar ni köpa delar till era bilar? Själv kommer jag från Saab-träsket, och där finns några "renodlade" Saab-shoppar, så att säga. Jag har googlat lite grann, men har inte hittat något särskilt till Ford.
Vi verkar vara ute efter samma typ av bil! Ös på med frågor, behöver också svar :)

Vad är du ute efter exakt? 15k på mätaren, årsmodell?? utrustniing?

oreda
Nybörjare
Namn: Björn Oredsson
Kör: Än så länge Saab 9-3, Kia Picanto

Inlägg av oreda »

PatrikNys skrev:Vi verkar vara ute efter samma typ av bil! Ös på med frågor, behöver också svar :)

Vad är du ute efter exakt? 15k på mätaren, årsmodell?? utrustniing?
Hehe, det verkar så!! Jag är inte så kräsen, men aut. 2.0 tdi, drag, backsensorer mm hade ju inte varit fel.
Jag kollar på -10:or och framåt, kanske runt 150.000:-, och helst inte mer än 15.000 mil.

Jag tycker prisbilden varierar ganska mycket.
Man kan ju hitta en -14 med ca 10.000 mil för ca 130.000:-, för att nästa stund titta på en -11 som har gått närmre 18.000 mil för kanske 170.000:-. (lite påhittade uppgifter, men du fattar nog vad jag menar. Du har säkert också sett detta "fenomen"!)

Själv då, vad letar du efter?

PatrikNys
Nybörjare

Inlägg av PatrikNys »

oreda skrev:Hehe, det verkar så!! Jag är inte så kräsen, men aut. 2.0 tdi, drag, backsensorer mm hade ju inte varit fel.
Jag kollar på -10:or och framåt, kanske runt 150.000:-, och helst inte mer än 15.000 mil.

Jag tycker prisbilden varierar ganska mycket.
Man kan ju hitta en -14 med ca 10.000 mil för ca 130.000:-, för att nästa stund titta på en -11 som har gått närmre 18.000 mil för kanske 170.000:-. (lite påhittade uppgifter, men du fattar nog vad jag menar. Du har säkert också sett detta "fenomen"!)

Själv då, vad letar du efter?
Ungefär samma! Gärna under 10k mil, nöjer mig med manuell :)
Även tittat på Sharan och Touran.. Tror touran kan vara för liten..

Priserna är väldigt konstiga, haha. Som du säger, billiga lågmilare till dyra högmilare!

Har du tittat på någon mer bil i samma storlek? Är situationen samma för dig med 3 barnstolar eller något annan syfte?

Skriv svar