Låg batterispänning, med nytt batteri.
- Bargis
- Veteran
- Namn: John N
- Kör: Ford mondeo mk5 2015
Låg batterispänning, med nytt batteri.
I vintras började bilen allt oftare varna för låg batterispänning, till sist åkte jag ner till Ford och köpte ett nytt batteri.
Men nu har den börjat varna igen, jag har ca 1,5 mil till jobbet, så det blir minst 3 mil om dagen. Jag har tidigare år haft 3km till jobbet och då har det fungerat utan problem.
Kan man mäta upp batteriets kondition själv ?
Kan man även mäta om bilen står och förbrukar ström ?
Bilen är en mondeo tdci 2011
Mvh John
Men nu har den börjat varna igen, jag har ca 1,5 mil till jobbet, så det blir minst 3 mil om dagen. Jag har tidigare år haft 3km till jobbet och då har det fungerat utan problem.
Kan man mäta upp batteriets kondition själv ?
Kan man även mäta om bilen står och förbrukar ström ?
Bilen är en mondeo tdci 2011
Mvh John
- Bargis
- Veteran
Nej det tror jag inte, meddelandet kommer upp på displayen "låg batterispänning".
Kopplade på en batteriladdare som jag förvisso köpt på lidl, den indikerade tomt batteri. Lät batteriet ladda i ca 3 timmar då hade den laddat upp 3 av fem indikerade staplar på batteriladdaren. Stängde av laddaren för att sen sätta på den igen, då indikerade den 2 av 5 staplar och info displayen visar tomt batteri.
Krångligt förklarat men ni kanske förstår om ni läser 2 ggr
Kopplade på en batteriladdare som jag förvisso köpt på lidl, den indikerade tomt batteri. Lät batteriet ladda i ca 3 timmar då hade den laddat upp 3 av fem indikerade staplar på batteriladdaren. Stängde av laddaren för att sen sätta på den igen, då indikerade den 2 av 5 staplar och info displayen visar tomt batteri.
Krångligt förklarat men ni kanske förstår om ni läser 2 ggr
-
andy78
- Veteran
- Namn: Andy
- Kör: Bil
Ladda batteriet fullt istället 3 timmar är för lite.
Mät sedan spänning över polerna på tomgång den ska ladda minst 13,7 nästan 14 volt.
För att mäta strömförbrukning lossa minuspolen ställ mätaren på ampere och mät mellan batteripolen och kabelskon i serie.
Med bilen avstängd inklusive cupebelysning m.m
Den kommer visa lite strömförbrukning först innan modulerna går ned i strömsparläge, den ska sedan visa viloström 50-60ma.
Visar den mer ryck säkringar tills strömmen sjunker du har då inringat eventuell felkälla.
Batteriet kan du belastningstesta hos någon som säljer batterier tex Mekonomen, då ser man om det har dålig kapacitet eller cell dålig.
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Mät sedan spänning över polerna på tomgång den ska ladda minst 13,7 nästan 14 volt.
För att mäta strömförbrukning lossa minuspolen ställ mätaren på ampere och mät mellan batteripolen och kabelskon i serie.
Den kommer visa lite strömförbrukning först innan modulerna går ned i strömsparläge, den ska sedan visa viloström 50-60ma.
Visar den mer ryck säkringar tills strömmen sjunker du har då inringat eventuell felkälla.
Batteriet kan du belastningstesta hos någon som säljer batterier tex Mekonomen, då ser man om det har dålig kapacitet eller cell dålig.
- Bargis
- Veteran
Tack för hjälpen, det ska jag göra.andy78 skrev:Ladda batteriet fullt istället 3 timmar är för lite.
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Mjukvaran till laddningen är kiss kass på våra bilar. Den ska ha s.k regenerativ laddning där bilen ska ladda batteriet till max 80 % för att sedan ladda ur till 20-30 % och sen ladda upp det igen. Problemet är att bilen oftast laddar ur och hinner inte ladda upp igen.. kolla gärna själv under körning med en voltmätare kopplad till cigguttaget.. bilen startas battspänning 14.5 V , 10 min senare ligger den på 11.7 V men släpp gasen och motorbromsa då hoppar laddningen till 14.5 igen... funderar nästan på att koppla bort smartcharge sladden från generatorn för då laddar den 13.8 V konstant men tyvärr tänds laddningslampsn samt man får felkoder (som inte påverkar något)
-
Holma
- Veteran
- Namn: Fredrik H
- Medlemsnummer: 406
Varför gör den så? Det låter ju urdumt.getsome skrev:Mjukvaran till laddningen är kiss kass på våra bilar. Den ska ha s.k regenerativ laddning där bilen ska ladda batteriet till max 80 % för att sedan ladda ur till 20-30 % och sen ladda upp det igen. Problemet är att bilen oftast laddar ur och hinner inte ladda upp igen.. kolla gärna själv under körning med en voltmätare kopplad till cigguttaget.. bilen startas battspänning 14.5 V , 10 min senare ligger den på 11.7 V men släpp gasen och motorbromsa då hoppar laddningen till 14.5 igen... funderar nästan på att koppla bort smartcharge sladden från generatorn för då laddar den 13.8 V konstant men tyvärr tänds laddningslampsn samt man får felkoder (som inte påverkar något)
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Batterier ska aldrig laddas fullt. Inga batterier laddas fullt för då sänkts livslängden.
Sen har det mycket med miljö att göra. Alla måste följa miljöreglera som staten/Världen sätter upp sen är det för biltillverkarna att följa eller lägga ner.
TS har fel på sin bil.
1. Mät laddspänning 2. Mät upp så att bilen "somnar" går i viloläge 0,03A efter 30min 3. Kontrollera batteri.
Sen har det mycket med miljö att göra. Alla måste följa miljöreglera som staten/Världen sätter upp sen är det för biltillverkarna att följa eller lägga ner.
TS har fel på sin bil.
1. Mät laddspänning 2. Mät upp så att bilen "somnar" går i viloläge 0,03A efter 30min 3. Kontrollera batteri.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Om nu TS har fel på sin bil så undrar jag varför min och flera bekantas mondeos beter sig på samma vis som min och laddar ur batterier till under 12 V vid körning , att de bara laddar till 80 % köper jag till 100% men varför gå så lågt ner som till 11.6-11.7 V under körning risken är ju duktigt överhängande att det bara blir klick klick när man försöker starta dagen efter, och nej det är inget fel på min generator då den ger 14.5-14.7 V så fort man motorbromsar
-
Fattiglapp
- Erfaren
- Namn: Martin Nilsson
- Kör: Ford Mondeo 2.0 tdci 2012
Låter skumt. När min bil var ny 2012 hade jag liknande (samma?) problem. I mitt fall löste det sig när jag efter många verkstadsbesök blev förb-nnad och tvingade dem att byta batteri på garantin. Trots deras säkra uttalanden om att det absolut inte kunde vara felet har det sedan funkat i flera år...
Men säger som någon tidigare, låt batteriet laddas 24 h även om laddaren visar fullt tidigare. Tydligen kan det behövas ibland.
Men säger som någon tidigare, låt batteriet laddas 24 h även om laddaren visar fullt tidigare. Tydligen kan det behövas ibland.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Batteri på garanti är inte alltid glass och ballonger och få godkänt på som mekaniker även om det tyvärr kan vara en lösning , man brukar kunna hitta en lösning för kundens bästa.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
- Bargis
- Veteran
Tack för alla svar!
Jag har för tillfället inte möjlighet till att ladda batteriet fullt eftersom jag bor i lägenhet.
Jag har åtminstone testat forscans app, den säger att bilen laddar 14.5 volt och att jag har ca 57 % ström kvar i batteriet och ändå säger den att batteri spänningen är låg.
Kan man få fram Hur det ligger till med amperen i batteriet genom forscans app ?
Jag har för tillfället inte möjlighet till att ladda batteriet fullt eftersom jag bor i lägenhet.
Jag har åtminstone testat forscans app, den säger att bilen laddar 14.5 volt och att jag har ca 57 % ström kvar i batteriet och ändå säger den att batteri spänningen är låg.
Kan man få fram Hur det ligger till med amperen i batteriet genom forscans app ?