Renovera reflektor

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 877
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Renovera reflektor

Inlägg av Blixnabb »

Är det någon som vet var man kan lämna in och få nytt krom/försilvring på gamla reflektorer till framlampor?
Har försökt att googla men får bara fram en massa fulfixar med diverse spray och tejp...
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Tags:

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Inlägg: 623
Blev medlem: mån mar 01, 2010 3:12 pm
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Jo det går , jag känner lite folk som renoverar motorcyklar (riktigt gamla) och de förnickar om själva insatsen men det kräver en del jobb för det gamla "kromet" måste bort först så är det till något fordon där det går att få tag i nya så är det inte ett alternativ
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 877
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

Det är till en 70-tals MB och det går inte att få tag i nya reflektorer, hittade en lampandoktor i Tyskland men det känns sådär att skicka ner saker i blindo till någon i ett annat land, vet aldrig om de kommer tillbaka...
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Scorpio-94
Veteran
Inlägg: 116
Blev medlem: ons jun 06, 2007 1:11 pm
Namn: Stefan T
Kör: Scorpio C -94 Volvo 855 T5
Ort: Motala

Inlägg av Scorpio-94 »

Göteborgs Förnicklings- & Förkromningsindustri
Hildedalsgatan 168B
417 05 Göteborg


Dom här kanske du kan kontakta o höra vad dom säger om ditt problem.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Annars så har det skrivits en del GDS-artiklar på senare år i veteranbil- och hojtidningar om eloxering som billigt och förhållandevis enkelt alternativ till den mer krävande försilvringen. 70-tals MB säger du...:kopfkratz Är det till en liten "Dallas-moppe" :cool: eftersom du har 350SL i listan? Kan vara värt att leta mera. Gissar det är Bosch fabrikat, då är numret standardiserat och det brukar finnas översättningslistor till andra fabrikat ifall delen finns licensierad/kopierad. Har du möjligen några artikelnummer man kan luska på? :yltype:
Insatser kan ofta förekomma i flera installationer utan hänvisning till att de passar i olika, som jämförelse sitter Taunus P3 på bl a MB Unimog (vissa) och Taunus P5 insatser hittas i en Opel också. Tänkbart dessa sitter i nosen på någon buss etc helt anonymt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 877
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

Den tanken har slagit mig Släggmek men efter att under 3 års tid följ ett antal diskussioner, googlat och letande på ebay så kan jag konstatera att de är svåra att få fatt i, ett par nya eller renoverade kompl lampor i nyskick renderar det facila priset 1299 Eur...
Verkar enbart varit Bosch som tillverkade dem.
Såg en i USA som monterat in runda inuti en fyrkantig så det finns kreativa lösningar, men det var inte snyggt.
Yes det är en "Dallas moppe"
Tack Scorpio-94, ska kolla med dem.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Syns det som vanligt sätts sjukt höga priser på allt som har med MB:s värstingmodeller att göra, det måste vara mycket luft i siffrorna. 70-talets S-klass, den s k "Solvalla-Mercan" W116 (årsm. 1973-80), fick dela med sig av mycket till W123 men samma prylar säljs med en betydligt högre prislapp när de har artikelnummer för W116 :(. Jag har själv rivit många av särskilt W123 som ofta fick donera tekniska detaljer till "storebröderna". Det enda riktigt modellunika jag kommer på där är den übertekniska automatlådan i W116 som banne mig inte liknar något annat i styrsystemet och som väldigt få allmänmekaniker förstår sig på.

Apropå amerikanska universaldelar, har du provmätt de E-märkta fyrkantiga insatserna för enkelmontage som säljs som ersättning till 80-tals Jeep Cherokee, Toyota HiLux mfl lättlastare etc? De borde åtminstone vara mer anpassliga till originalglasen än 7" runda som jag tolkar det att nån jänkare tryckt dit på sin :Odd:. Borde kunna gå igenom besiktningen ifall insatserna ryms på originalens plats eftersom jag sett många tidiga W123 genom åren med sina runda originalinsatser i kassetterna som försetts med bredbandsglasen i brist på rätta trots att de har en annan räffling som knappast ger rätt ljusspridning i kombinationen.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3357
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Har för mig att motorcykelexperten Jim hos Classic Motor renoverade en hojlykta för några få år sen och gjorde en som vanligt utförlig artikel på det. De har nog loggat i datorerna när det publicerades och kan sälja ett backexemplar av tidningen, annars så kanske jag har ett bland mina att scanna ur om det inte brådskar :). Finns säkert nåt i nån gammal hotrod-tidning i lådorna annars. Jag kom att tänka på den engelska terminologin om sånt där :kopfkratz:yltype: och vips fann Google en del utländska gör-det-själv-poster i ämnet som kanske kan ge lite vägledning: https://www.google.se/search?q=refurbis ... 6ASuzZbwCw
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Blixnabb
Veteran
Inlägg: 877
Blev medlem: mån apr 25, 2005 8:44 pm
Namn: Ronnie Andersson
Kör: Focus RS + V60 + MB R107 + C30 + ST150-05
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Blixnabb »

Släggmek skrev:Har för mig att motorcykelexperten Jim hos Classic Motor renoverade en hojlykta för några få år sen och gjorde en som vanligt utförlig artikel på det. De har nog loggat i datorerna när det publicerades och kan sälja ett backexemplar av tidningen, annars så kanske jag har ett bland mina att scanna ur om det inte brådskar :). Finns säkert nåt i nån gammal hotrod-tidning i lådorna annars. Jag kom att tänka på den engelska terminologin om sånt där :kopfkratz:yltype: och vips fann Google en del utländska gör-det-själv-poster i ämnet som kanske kan ge lite vägledning: https://www.google.se/search?q=refurbis ... 6ASuzZbwCw
Jag har läst den artikeln, den ligger ute på nätet.
Han blev inte riktigt nöjd då han inte putsat/polerat grunden tillräckligt bla, men helt ok till en gammal hoj.
tror att dessa är lite jobbigare då det är skarpa hörn och vinklar med vrår, sett någon som pratat om styr elektroder osv.
Det får bli ett mail till lampdoktorn i Tyskland och höra vad han kan göra med dem.
Blixnabb
Nu: Focus RS MK1 + V60-19 + MB 350SL + C30t5 + Fiesta ST150
Tidigare.:Fiesta Titanium XD-11, Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS hgv-94, Escort hgv-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
https://www.garaget.org/Blixnabb

Skriv svar