Sugen på en Ford GT Roadster -65?

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5370
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Sugen på en Ford GT Roadster -65?

Inlägg av RickardEM »

Man byggde tydligen ett gäng öppna varianter av GT:n när det begav sig på 60-talet. Nu har man chansen att köpa det enda kvarvarande exemplaret (om man har ett gäng miljoner över). :)

Länk till försäljare: LÄNK

Michael Åhmans artikel från Auto Motor & Sport:
Nu kan du köpa den enda överlevande Ford GT40 Roadster
1.jpg
Priset? Enbart på direkt förfrågan.

I samband med utvecklingen av klassiska racersportbilen GT40 byggde Ford också sex öppna roadster-versioner.

Bilarna användes enbart som prototyper under utvecklingen, och några gick ett sorgligt öde till mötes. Mer om det senare.

Bara en av de sex roadsterbilarna har överlevt i originalskick.

Bilen, med chassinummer GT/108, är nu uppe till försäljning av handlaren Girardo & Co, och visas nu upp under den pågående Monterey Car Week. Och bilens historik är väl dokumenterad.

Just denna bil byggdes tidigt 1965 hos Ford Advanced Vehicles (FAV) i England. I mars samma år testades den på Silverstone av den nyligen bortgångne författaren/racerföraren Sir John Whitmore och F1-föraren Richard Attwood.

Kort därefter skickades bilen till Shelby American i Kalifornien. Där utvecklades den av den legendariske ingenjören/föraren Ken Miles och visades vid olika tävlingar runt landet. Den användes också av Ford vid VIP-event. Bland annat lär Henry Ford II fått sin enda (!) åktur i en GT40 med Carroll Shelby bakom ratten. Senare sågs bilen vid USA:s GP på Watkins Glen, körd av det årets F1-mästare Jim Clark.

Vad hände då med de fem andra GT40 Roadsters? Några konverterades till hard-top och några skars i bitar (hemska tanke!) för att undvika kontroverser med amerikanska myndigheter över hur de importerats.

Priset för denna unika roadster är tillgängligt "vid förfrågan". Experter säger att andra Mk1 GT40 i utställningsskick ligger runt 5 miljoner dollar. Med tanke på denna bils historia och unicitet lär prislappen bli betydligt högre.
Bilagor
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

GT40
Nybörjare
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jul 10, 2013 11:10 am
Namn: Henrik Smedberg
Kör: GT40 replika, Ford Focus TDCi 2013
Ort: Hammarö

Inlägg av GT40 »

Mmmm - en sån vore kul att bygga. Största utmaningen är att hitta en vindruta eller få en sådan tillverkad då man måste isåfall göra mallen efter orginalet. Kan intyga att en roadster vore skönt då det blir xxx varmt i kupen sommartid:-)

Mvh
Henrik Smedberg

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5370
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

GT40 skrev:Mmmm - en sån vore kul att bygga. Största utmaningen är att hitta en vindruta eller få en sådan tillverkad då man måste isåfall göra mallen efter orginalet. Kan intyga att en roadster vore skönt då det blir xxx varmt i kupen sommartid:-)

Mvh
Henrik Smedberg
Trodde inte det var så stor skillnad mellan vindrutorna men ser nu på bilderna att det skiljer en hel del. :)

\Rickard
Bilagor
1486274706108.jpg
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5370
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Sugen på en Ford GT Roadster -65?

Inlägg av RickardEM »

Ännu en överlevare? :)

Artikel från Autoweek: LÄNK
Le Mans Ford GT Roadster Could Fetch $10 Million
gt.jpg
The Mecum Indy 2020 auction is going on from July 10-18. And before you spit out your coffee, Mecum says it will have temperature checks for all guests and employees, masks will be required and hand sanitizer stations will be spread throughout the Indiana State Fairgrounds, where the event takes place. There are a ton of lots, including cars, road art and other automobilia, but what we're concerned with is this 1965 Ford GT Competition Roadster Prototype, the only one to ever race at the 24 Hours of Le Mans.

Only five Roadsters were built by Ford Advanced Vehicles of England, this is 1 of 2 surviving today, according to Mecum. It's the only Roadster with Le Mans racing history.

It was entered at Le Mans in 1965 by Ford of France with drivers Maurice Trintignant and Guy Ligier. After, it was shipped back to Shelby American with an order to rebuild.

Later it was sent to Kar Kraft to be used as a development vehicle for the J-Car, says Mecum. It was acquired from Ford in 1968 by Dean Jeffries, who kept it until 2013.

The professional restoration was done by Harley Cluxton III to concours standards in the original Le Mans livery. It came in second in class at Pebble Beach in 2016.

The Competition Roadster Prototype is equipped with the HiPo 289 V8, gifted from Shelby to Jeffries. The vehicle is now owned by Dana Mecum.

Ford didn't win the 24 Hours of Le Mans until 1966, making this a forerunner of sorts to the effort. Ford had 11 cars in the 1965 effort; Ferrari had 12 and won the whole thing with Americans Masten Gregory and Ed Hugus, and Jochen Rindt behind the wheel of a 250 LM.

Ford Advanced Research completed the car in March 1965. GT/109 is one of 12 prototypes built between January 1964 and April '65. Seven raced at Le Mans, four of which were prototypes. One of those was a Roadster.

John Wyer managed the effort, though the program resulted in two destroyed cars at Le Mans and Monza before Lee Iacocca sent them to Phil Remington at Shelby American.

Shelby completed the mods on this car, mirroring mods it made to Ken Miles' and Lloyd Ruby's car, including Halibrand magnesium wheels in place of the factory-installed Borrani wire wheels, front corner air dams and a Cobra-spec 289-cid engine connected to a ZF five-speed gearbox.

The estimate for this sale is $7.5 million to $10 million.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Skriv svar