Behöver hjälp att felsöka mytiska vibrationer. Mondeo årsmodell 00
-
GarciaWeir
- Nybörjare
- Namn: Bobby mcgee
- Kör: FORD MONDEO 00
Behöver hjälp att felsöka mytiska vibrationer. Mondeo årsmodell 00
,Hej!
Jag har ett mystiskt vibrerande i min ford mondeo 00a, som jag skulle behöva ha hjälp att identifiera.
Problemet är vibrationer som sagt, dessa vibrationer uppstår vid hastigheter över 80 km/h till 100 km/h. Efter 100 så är vibrationerna inte så kännbart, men de finns där. Vibrationerna känns mest på passagerar sidan. Trycker man ner kopplingen så försvinner vibrationerna helt, så jag antar de utesluter obalans i däcken (vibrationerna finns även om sommardäcken är på).
Min mekaniker kompis sa åt mig att köra runt i cirklar och lyssna efter ett knackade ljud, har gjort detta och jag hör inget som skulle låta fel.
Är det någon som upplevt detta probelm och kan peka mig i rätt riktning?
Bör tillägga att jag har 0 erfarenhet med att skruva och så.
Jag har ett mystiskt vibrerande i min ford mondeo 00a, som jag skulle behöva ha hjälp att identifiera.
Problemet är vibrationer som sagt, dessa vibrationer uppstår vid hastigheter över 80 km/h till 100 km/h. Efter 100 så är vibrationerna inte så kännbart, men de finns där. Vibrationerna känns mest på passagerar sidan. Trycker man ner kopplingen så försvinner vibrationerna helt, så jag antar de utesluter obalans i däcken (vibrationerna finns även om sommardäcken är på).
Min mekaniker kompis sa åt mig att köra runt i cirklar och lyssna efter ett knackade ljud, har gjort detta och jag hör inget som skulle låta fel.
Är det någon som upplevt detta probelm och kan peka mig i rätt riktning?
Bör tillägga att jag har 0 erfarenhet med att skruva och så.
- Magnus89
- Veteran
- Namn: Magnus
- Kör: 2001 Mondeo HGV, 1972 Camaro RS, 1971 Camaro Z28 & 1982 Camaro Z28E
Jag har haft samma problem med min 01:a tidigare. Jag löste det genom att fylla på en tub med 100g drivknutsfett från Biltema i vardera av de yttre drivknutarna. Man får lossa damaskerna tillfälligt för att få in fettet och det kan vara lite krångligt att få tillbaka dom på plats igen (jag använde stålbuntband) och detta tog bort alla vibrationer och de har inte kommit tillbaka under 3000 mil.
Mvh Magnus
Mvh Magnus
"If you're under control, you're not going fast enough"
http://www.garaget.org/camaroz22
http://www.garaget.org/camaroz22