Nybörjare ska byta bromsbelägg
-
- Nybörjare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
- Namn: Axel N
- Kör: Ford Focus 2005
- Ort: Lund
Nybörjare ska byta bromsbelägg
Hej på er,
Jag är uppvuxen utan mekande med motorfordon och har i ungefär ett år ägt min första bil. Jag gör helst enkla grejer själv för att lära mig. Det finns inget
välutrustat garage i anslutning till min lägenhet men verktygslådan fylls hela tiden på från Biltema. Hur som helst är jag nybörjare på allt bilrelaterat utom däckbyte...
Bromsbeläggen bak (skivbromsar) är helt slut (det hörs!), och jag har skaffat nya med planen att montera dem enligt denna snutt på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=4e4o5-9Zuc0&t=329s
Dock har jag stött på patrull: skruven som håller fast oket över skivan sitter som berget. Jag har dränkt den i WD-40 och bett till alla gudar jag kunnat tänka mig, men med min lilla ringnyckel kan jag inte rubba skruven.

Här är en länk till exakt de sekunder i filmen då skruvarna jag brottas med syns. Det är alltså de två rostiga skruvarna med sexkantiga skallar som åsyftas. Det är lite udda att han säger att 5/8" passar på hans skruvar, för mina verkar vara 1/2" eller möjligtvis 12mm+rost.
https://youtu.be/4e4o5-9Zuc0?t=99
Jag har en hylsnyckelsats, men jag får inte in hylsan och nyckeln över skruvskallen utan att plocka väck slangarna som går där (känner inte igen dem i filmen). Det hade ju varit bra med en längre hävarm men det är inte så att jag har järnrör som ligger och dräller hemma, tyvärr, och jag skulle ändå ha svårt att komma åt skruven med ett långt rör på ringnyckeln. Skruven sitter ju på insidan av bromsskivan.

I helgen ska jag ge mig på detta igen. Har ni några tips att skicka med mig? En kollega sa att jag skulle försöka tvätta skruven i bromsrengöringsmedel och hamra lite på den i skruvens riktning (alltså några knackningar bara för att få rosten att släppa). Tror ni på det? Skallen är lite skadad av mitt amatörmässiga arbete.
Alla tips mottages med tacksamhet.

Jag är uppvuxen utan mekande med motorfordon och har i ungefär ett år ägt min första bil. Jag gör helst enkla grejer själv för att lära mig. Det finns inget
välutrustat garage i anslutning till min lägenhet men verktygslådan fylls hela tiden på från Biltema. Hur som helst är jag nybörjare på allt bilrelaterat utom däckbyte...
Bromsbeläggen bak (skivbromsar) är helt slut (det hörs!), och jag har skaffat nya med planen att montera dem enligt denna snutt på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=4e4o5-9Zuc0&t=329s
Dock har jag stött på patrull: skruven som håller fast oket över skivan sitter som berget. Jag har dränkt den i WD-40 och bett till alla gudar jag kunnat tänka mig, men med min lilla ringnyckel kan jag inte rubba skruven.

Här är en länk till exakt de sekunder i filmen då skruvarna jag brottas med syns. Det är alltså de två rostiga skruvarna med sexkantiga skallar som åsyftas. Det är lite udda att han säger att 5/8" passar på hans skruvar, för mina verkar vara 1/2" eller möjligtvis 12mm+rost.
https://youtu.be/4e4o5-9Zuc0?t=99
Jag har en hylsnyckelsats, men jag får inte in hylsan och nyckeln över skruvskallen utan att plocka väck slangarna som går där (känner inte igen dem i filmen). Det hade ju varit bra med en längre hävarm men det är inte så att jag har järnrör som ligger och dräller hemma, tyvärr, och jag skulle ändå ha svårt att komma åt skruven med ett långt rör på ringnyckeln. Skruven sitter ju på insidan av bromsskivan.

I helgen ska jag ge mig på detta igen. Har ni några tips att skicka med mig? En kollega sa att jag skulle försöka tvätta skruven i bromsrengöringsmedel och hamra lite på den i skruvens riktning (alltså några knackningar bara för att få rosten att släppa). Tror ni på det? Skallen är lite skadad av mitt amatörmässiga arbete.
Alla tips mottages med tacksamhet.

-
- Veteran
- Inlägg: 590
- Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Ort: Kalmar
- Medlemsnummer: 357

Har inte orkat kolla hela filmen på din länk. Han borde nämna glidpinnarna.
Hursom har jag markerat dom på bilden.

Ta bort täckgummit där jag ringat in så förmodar jag att det sitter en insexa innanför storlek 7. Har alltid varit det på alla andra bilmärken jag haft borta oken på.
Ta bara bort den ena så viken du bara upp oket å låter det sitta kvar i den andra pinnen bara. Se bara till att ta bort rätt pinne för handbromsvajer/bromsslang brukar bara tillåta att oket går att vika åt ena hållet bara.
Lycka till
// Jimmy
Hursom har jag markerat dom på bilden.

Ta bort täckgummit där jag ringat in så förmodar jag att det sitter en insexa innanför storlek 7. Har alltid varit det på alla andra bilmärken jag haft borta oken på.
Ta bara bort den ena så viken du bara upp oket å låter det sitta kvar i den andra pinnen bara. Se bara till att ta bort rätt pinne för handbromsvajer/bromsslang brukar bara tillåta att oket går att vika åt ena hållet bara.
Lycka till
// Jimmy
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5732
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Är det fram eller bak du ska byta?
Precis som Jimmy skriver så lossar man bara oket och inte hållaren till oket, bör vara som på Fiestan (LÄNK).
\Rickard
Precis som Jimmy skriver så lossar man bara oket och inte hållaren till oket, bör vara som på Fiestan (LÄNK).
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
-
- Nybörjare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tor maj 10, 2018 6:53 am
- Namn: Axel N
- Kör: Ford Focus 2005
- Ort: Lund
ååååkej, nu är nya beläggen på. Den jävla slagverksorkestern som jag hörde tidigare har nu tystnat och bromsarna går mjukt. Stort tack för era råd!
Några kommentarer om någon annan nybörjare hittar den här tråden:
1. 7mm insexnyckel ska användas för att plocka ut skruvarna under täcklocken. 7mm är en ovanlig och konstig storlek på insexnycklar. Två av mina insexnyckelsatser av typ fällkniv hade både 6 mm och 8 mm, men ingen 7 mm. Små bits-skruvmejslar har ofta upp till 6 mm, men inte 7 mm. Kolla att du har en 7 mm hemma innan du tar av hjulet, annars måste du sätta på det igen och åka till Biltema för att skaffa rätt insexnyckel.... (Sätt för i h*****e tillbaka täcklocken så att skruvarna inte är rostiga och jävliga nästa gång.)
2. Jag fattar inte riktigt hur bromskolven funkar men huvuddelen av jobbet med att trycka in den är INTE att pressa med ett skruvtvingsliknande verktyg, utan den ska skruvas in med hjälp av de två hålen. Ingen större kraft behövs för att trycka in den, den är bara trög att skruva. Ibland hjälper det att skruva ut den en bit och sen skruva in den igen.
Några kommentarer om någon annan nybörjare hittar den här tråden:
1. 7mm insexnyckel ska användas för att plocka ut skruvarna under täcklocken. 7mm är en ovanlig och konstig storlek på insexnycklar. Två av mina insexnyckelsatser av typ fällkniv hade både 6 mm och 8 mm, men ingen 7 mm. Små bits-skruvmejslar har ofta upp till 6 mm, men inte 7 mm. Kolla att du har en 7 mm hemma innan du tar av hjulet, annars måste du sätta på det igen och åka till Biltema för att skaffa rätt insexnyckel.... (Sätt för i h*****e tillbaka täcklocken så att skruvarna inte är rostiga och jävliga nästa gång.)
2. Jag fattar inte riktigt hur bromskolven funkar men huvuddelen av jobbet med att trycka in den är INTE att pressa med ett skruvtvingsliknande verktyg, utan den ska skruvas in med hjälp av de två hålen. Ingen större kraft behövs för att trycka in den, den är bara trög att skruva. Ibland hjälper det att skruva ut den en bit och sen skruva in den igen.