Instrumenhuset fallerar
-
wissel
- Veteran
- Namn: Freddie Wisselgren
- Kör: XC 90 2,5 T
Instrumenhuset fallerar
Focus 2006, 16500mil, bensin. Manuell.
Instrumentet blir som en Julgran ibland vid start ibland under körning. Kan funka någon vecka felfritt så plötsligt detta fel igen. Felkod sägar clustret! Har testat batteriet där allt visar normala värden. Elektroniskt instrument så inte den gamla hederliga "grillen". Bilen går hela tiden bra även om Displayen säger ömsom motorsystem fel, bromssystem, styrsystem osv. Vid nästa start kan allt var ok! Fick ett tips om generatorn kan ställa till detta även om laddningen är korrekt. Någon som har någon ide`??
Instrumentet blir som en Julgran ibland vid start ibland under körning. Kan funka någon vecka felfritt så plötsligt detta fel igen. Felkod sägar clustret! Har testat batteriet där allt visar normala värden. Elektroniskt instrument så inte den gamla hederliga "grillen". Bilen går hela tiden bra även om Displayen säger ömsom motorsystem fel, bromssystem, styrsystem osv. Vid nästa start kan allt var ok! Fick ett tips om generatorn kan ställa till detta även om laddningen är korrekt. Någon som har någon ide`??
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
18800 mil. 1,8. Bensin/Etanol
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
-
mickekarl
- Erfaren
- Namn: Mikael Karlquist
- Kör: Ford 1.8 ffv trend c-max 2008
Hej. Har haft liknande fel på min c-max -08,om det nu är samma instrument. Lämnade in bilen på Ford och dom fick ta ur instrumentet och löda om på baksidan. Ibland gick det inte ens att starta bilen och först tog dom fram felkoder. Blev visst 10 sidor,då det var/blev kortis i instrumentet. Ibland funkade det att köra då instrumentet var kallt men så fort det blev varmt så blev det rena flipperspelet!
Micke
Micke
-
wissel
- Veteran
Tack Micke, nu är jag som en åsna mellan 2 hötappar, trodde det bara var Volvo som hade fellödda Instrumenthus! Hötapparna är:mickekarl skrev:Hej. Har haft liknande fel på min c-max -08,om det nu är samma instrument. Lämnade in bilen på Ford och dom fick ta ur instrumentet och löda om på baksidan. Ibland gick det inte ens att starta bilen och först tog dom fram felkoder. Blev visst 10 sidor,då det var/blev kortis i instrumentet. Ibland funkade det att köra då instrumentet var kallt men så fort det blev varmt så blev det rena flipperspelet!
Micke
Generatorfel som gäller enligt min lokala verkstad (som jag litar på).
Omlödning av Instrumenthus (Kostnad??)
Vad tror ni är vettigast?
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
-
wissel
- Veteran
Återkoppling: Det hjälpte INTE med en ny generator. Felet återkom efter mindre än 5 mil och samma som tidigare, kommer o går.
Ansim: Vet du om det måste vara samma årgång på instrumentet? Kan tänka mig att Ford ändrat lite då o då i "språkprotokollet" under tid?
Med "VARMA" hälsningar.....;-)
Ansim: Vet du om det måste vara samma årgång på instrumentet? Kan tänka mig att Ford ändrat lite då o då i "språkprotokollet" under tid?
Med "VARMA" hälsningar.....;-)
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
-
wissel
- Veteran
Monterade ett (Nytt) begagnat Instrumenthus idag, samma prolem, julgransbelysning till o från. Inga felkoder. Nu misstänker jag jordfel i någon givare/sensor. Blir nog lätt flintis på detta problem. Men skam den som ger sig.
Min dotters bil:
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.
Ford Focus 2006. Kombi
Manuell Låda.