Här snackar vi bilstereo, om Ford Sync

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Anchis ford
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 30, 2018 10:26 am
Namn: Ann-Christin Svensson
Kör: Ford BWY Mondeo 04
Ort: Ekeby

Inget högt ljud?

Inlägg av Anchis ford »

Hej! Jag är ny här. Jag har en Mondeo 04 Jag får inget riktigt ljud i radion. Har det på högsta och det är knappt hörbart. Har provat att trycka på mute men det hjälper inte. Är det någon som vet vad det beror på?

Tags:

Anchis ford
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 30, 2018 10:26 am
Namn: Ann-Christin Svensson
Kör: Ford BWY Mondeo 04
Ort: Ekeby

Får inget riktigt ljud!

Inlägg av Anchis ford »

Hej igen!
vi har nu provat att ta bort strömmen. Sen kopplat på batteriet igen. Ingen skillnad, får bara lågt ljud? Sen testade vi högtalarna. Dem fungerar. Men det går inte att spela cd eller lyssna på radion? Vad kan det vara för fel? Vad ska man göra åt det?Modellen är 6000CD

Användarvisningsbild
Depeche
Erfaren
Inlägg: 24
Blev medlem: mån maj 18, 2009 11:21 am
Namn: Magnus Vestberg
Kör: Ford Focus RS -17
Ort: Härnösand
Kontakt:

Inlägg av Depeche »

Köpte en RS i mars och fick då Sync3 och såg fram emot att kunna köra appar
direkt i Sync3.
Har detta slutat fungera helt i Sync3 ?
Jag har då aldrig lyckats hitta någon app.
Sett på youtube många andra från tex England och USA köra tex Android Auto eller Carplay.
Är det bara i Sverige detta slutat fungera ?

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bargis »


Arclight
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 15, 2018 8:14 pm
Namn: Magnus L
Kör: 2015 Focus Titanium X
Ort: Karlskrona

Inlägg av Arclight »

Köpte nyligen en 2015 Focus med Sync 2 och när jag kollar min fw så står det 4.32.14073 och som jag förstår det så är 3.10.16180 den senaste. slår jag in mitt VIN nummer på Fords sida så står det så klart att jag inte behöver uppdatera men tydligen så verkar det ju så ändå.

Men till saken då, jag har hittade på ett tyskt forum Gen2v310build16180updatepackageEULangpack2 men är osäker på att Svenska är med i den. är det någon som vet om det gör eller var jag annars kan få tag på 3.10 som har Svenska?

Har ju även i stort sett all utrustning förutom Nav så har nu beställt en ELM327 och ska köra forscan för att låsa upp navigationen. men då vill (måste jag) ju uppdatera fw först.

Edit: kan svara på en av frågorna, det är alltså langpack 4 jag ska ha
EA5T-14F497-EF - European Language Pack 4. Languages supported: German, UK English, French and Swedish.

Men jag kan inte hitta den:/

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bargis »

Arclight skrev:Köpte nyligen en 2015 Focus med Sync 2 och när jag kollar min fw så står det 4.32.14073 och som jag förstår det så är 3.10.16180 den senaste. slår jag in mitt VIN nummer på Fords sida så står det så klart att jag inte behöver uppdatera men tydligen så verkar det ju så ändå.

Men till saken då, jag har hittade på ett tyskt forum Gen2v310build16180updatepackageEULangpack2 men är osäker på att Svenska är med i den. är det någon som vet om det gör eller var jag annars kan få tag på 3.10 som har Svenska?

Har ju även i stort sett all utrustning förutom Nav så har nu beställt en ELM327 och ska köra forscan för att låsa upp navigationen. men då vill (måste jag) ju uppdatera fw först.

Edit: kan svara på en av frågorna, det är alltså langpack 4 jag ska ha
EA5T-14F497-EF - European Language Pack 4. Languages supported: German, UK English, French and Swedish.

Men jag kan inte hitta den:/
Spännande, uppdatera gärna om du klurar ut det.

Arclight
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 15, 2018 8:14 pm
Namn: Magnus L
Kör: 2015 Focus Titanium X
Ort: Karlskrona

Inlägg av Arclight »

Tog en stunds googlande men den som söker skall finna.. eller hur det nu är man säger:)
Jag hittade till slut v3.10 med svenska vilket jag förstått är den absolut senaste versionen till sync2 och det lär inte komma fler versioner efter heller.
Jag har installerat direkt från 4.32 och det gick helt utan problem.
Filen finns i denna tråd iaf. och cred till Bannko som lagt upp dom
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... -easy-way/

vet inte om jag får lägga upp direktlänk till filen men isf får admin rätta mig. men här är den du ska ha med langpack4 alltså med svenska med

Länk till filen

Ha även i åtanke att bara för att det funkade felfritt för mig så gör det kanske inte det för alla och jag tar inget ansvar så du gör det så klart på egen risk:)

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bargis »

Nu har även jag installerat v3.10, tack för hjälpen med länkar och beskrivning. Gick ruskigt smidigt.
Har du fått hem din elm327 ? Är nyfiken på hur det går för dig med nav'en.

Arclight
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jul 15, 2018 8:14 pm
Namn: Magnus L
Kör: 2015 Focus Titanium X
Ort: Karlskrona

Inlägg av Arclight »

Kul att höra det funkade för dig med:) Jo jag fick hem den, beställde även ett minneskort med kartor, laddade ner forscan och registrerade till utökad licens, skulle testa idag men får ingen kontakt med bilen, datorn hittar och kopplar upp till obd´n men mellan bil och obd verkar stendött, googlade lite och hittade tips om att kolla säkringar, framförallt till cigguttag. men alla säkringar sitter där dom ska och verkar hela, händer inget heller på dioderna på obd´n, enda dioden som lyser är den som börjar lysa när jag kopplar in den i datorn men inget när jag sätter den i bilen (och tändningen är på)

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bargis »

Har du kollat att dom är inställda på rätt com port på datorn, vet att när jag använde forscan på gamla bilen så hade jag ett helvete innan det lirade på grund av nått som heter com port.

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bargis »

Föresten, vart hittade du kartorna ? Ebay ?

Chrreh
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis maj 15, 2018 10:46 am
Namn: Christer Rehn
Kör: Mondeo
Ort: Bollnäs

Inlägg av Chrreh »

Jag har en Mondeo -16 som jag uppdaterat sync på till version 3, och en Samsung Galaxy S8
Men jag kan inte få kontakt med några appar på min telefon, Hittar inga appar får jag som meddelande.
I början när jag hade bilen fick jag ibland upp spotify ikonen på skärmen, men inte nu längre.
Är det någon som kör typ car dashdroid eller liknande och fått det att funka?
//Christer

Teamandersson
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: lör sep 01, 2018 6:41 pm
Namn: Fredrik A
Kör: Ford Edge
Ort: Ängelholm
Medlemsnummer: 449

Inlägg av Teamandersson »

Hej
Hur uppdaterade du till synk 3

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Chrreh
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis maj 15, 2018 10:46 am
Namn: Christer Rehn
Kör: Mondeo
Ort: Bollnäs

Uppdatering

Inlägg av Chrreh »

Förlåt mitt slarv, jag har uppdatera min Sync3 till version 3,0

//Christer

White van man
Nybörjare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 20, 2018 2:43 pm
Namn: Magnus W
Kör: Transit custom 2018
Ort: Skåne

Inlägg av White van man »

Som nybliven ägare till en Transit Custom med Sync 3 såg jag ju fram emot alla appar man skulle få att lira med Sync3.... och det var exakt noll.... :-(

Däremot med Android Auto i mobilen (anslutning via USB-sladd är ett måste!!) blir Sync 3 riktigt bra med navi, telefon, FB, spotify etc etc allt med utmärkt röst styrning ( på svenska så klart!) enda smolket är väl att Android Auto måste "ful-laddas" då det inte är officiellt i Sverige än... ( Snart säger Goooooogle sedan 2015.....)

Skriv svar