Trögstartad scorpio.

Allt om Fords modeller Escort, Orion, Scorpio och Sierra.
Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Trögstartad scorpio.

Inlägg av Andreaså »

Min scorpio har blivit trögstartad när den är kall. När motorn är varm är det inga problem. Senaste 8-900 milen har den fått nytt bränslefilter, tändstift och kablar. Efter problemets uppkomst har jag även testat byta vattentemperaturgivare men utan resultat. Någon som har en idé vad jag ska testa?

Användarvisningsbild
fordmaffian
Legend
Inlägg: 2317
Blev medlem: tis jun 09, 2009 9:04 pm
Namn: Robert Åhlin
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Ort: Ljusdal

Inlägg av fordmaffian »

Andreaså skrev:Min scorpio har blivit trögstartad när den är kall. När motorn är varm är det inga problem. Senaste 8-900 milen har den fått nytt bränslefilter, tändstift och kablar. Efter problemets uppkomst har jag även testat byta vattentemperaturgivare men utan resultat. Någon som har en idé vad jag ska testa?


Vilken motor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
The show must go on..:dance2:

De var bättre förr när man kunde skruva själv :jobbar5: :av-26: ...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5761
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

fordmaffian skrev:Vilken motor?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
en dohc,,

Andreas,, börja med att slå på tändningen å dutta på starten,, vänta en liten stund för att försöka starta igen,, om den hoppar igång snällt då så är det backventilen i bränslepumpen

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Ja det kan ju vara vettigt stt skriva! 2.0dohc :)

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Har testat det, misstänkte något liknande själv. Gjorde dock ingen skillnad. Om du menar att bara slå på tändningen så pumpen går igång ett par gånger så. Jag duttade aldrig så att startmotorn rörde sig, enbart tändning till relät slog ifrån.
granadadr skrev:en dohc,,

Andreas,, börja med att slå på tändningen å dutta på starten,, vänta en liten stund för att försöka starta igen,, om den hoppar igång snällt då så är det backventilen i bränslepumpen

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Inlägg: 5761
Blev medlem: ons okt 08, 2003 10:00 am
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Ort: Skellefteå

Inlägg av granadadr »

hur går det ?

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Oförändrat, måste gnugga 4-5 sekunder innan den startar. Går dock normalt i övrigt. JG är osäker på vad jag ska göra, jag antar att den ska ha någon form sv kallstart?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

"Kallstart" kan man väl kalla det fast det är ju integrerat i databoxens program, som lägger på mer bränsle, förändrar tändkurvan och håller tomgångsmotorn mer öppen.

Så det går liksom inte att jämföra med choke eller liknande.

Steg ett skulle jag tycka är att läsa ut felkoder, det finns någon guide i FAQ-sektionen.

Men har du bytt insprutningens vattentempgivare (inte samma som till instrumenteringen eller kylfläktarna) så är det kanske lufttemp som är nästa grej, kanske också VR-givaren. Men jag skulle också rekommendera att rengöra tomgångsmotorn.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Andreaså
Veteran
Inlägg: 109
Blev medlem: tis aug 04, 2015 5:42 am
Namn: Andreas Åkerlind
Kör: Ford Consul 2.0 1975, Ford Mondeo 2.0tdci 2010, Ford Cortina 1600 Estate 1969 & Fiat Freemont 2.0 Multijet 2014
Ort: Skellefteå

Inlägg av Andreaså »

Ja det sitter en snarlik givare längre upp fast på insuget. Tomgångsmotorn känns som ett alternativ, tomgången är lite upp och ner, bra vissa dagar och sämre andra.

Skriv svar