Ringtycksövervakningssystem - igen!

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Von Blandfersen
Nybörjare
Namn: Johan F
Kör: Ford S-Max 2018

Ringtycksövervakningssystem - igen!

Inlägg av Von Blandfersen »

Hallå alla! Det blir ännu en fråga om ringtrycksövervakningsystemet. Jag har precis bytt till vinterdäck och lampan börjar lysa. Har läst att det är vanligt och att det bara är att återställa - vilket jag gjort flera gånger men ändå fortsätter lampan att lysa och indikera efter en stunds körning. Jag ställde första gången om den efter att ha kört men har testat att göra det även efter att bilen stått några timmar.

Däcken verkar vara i bra skick, helt nya. Trycket ca 2.3 bar.

Vad gör jag för fel?

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Har vinterhjulen sensorer i hjulen eller är de utan? Är de utan blir det svårt. Min bil (generationen innan din) har tpms och jag chansar på att systemet är snarlikt på våra modeller. Kan du se däcktrycket i instrumentpanelen när det fungerar?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Von Blandfersen
Nybörjare
Namn: Johan F
Kör: Ford S-Max 2018

Inlägg av Von Blandfersen »

Tummps skrev:Har vinterhjulen sensorer i hjulen eller är de utan? Är de utan blir det svårt. Min bil (generationen innan din) har tpms och jag chansar på att systemet är snarlikt på våra modeller. Kan du se däcktrycket i instrumentpanelen när det fungerar?

Vet ej, ska kolla. Den visade trycket i hjulen så antar(?) att det finns men jag ska dubbelkolla på bilen när jag är hemma från jobbet.

Om det saknas antar jag att det bara är att köra med det tills det är sommardäck igen? :)

Tummps
Veteran
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Inlägg av Tummps »

Jämför ventilernas utseende på vinter /sommarhjulen, ser de likadana ut bör det fungera. Annars mest troligt inte.
Det kan även vara batteritorsk i värsta fall

Användarvisningsbild
Scorpan2.9
Erfaren
Namn: Magnus
Kör: Fordar!

Inlägg av Scorpan2.9 »

På bilden har jag ringat hur man kan se om den har TPMS.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar