FORD CAPRI II 2000 GL B

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

FORD CAPRI II 2000 GL B

Inlägg av Niko0123 »

Hej precis har börjat fixa min Capri behöver hjälp
Har ingen motor fram Vangn bakv bara kaross
Från vilken bil kan jag ta att det passar om jag Hittar inte original ?
Om någon vet var jag kan skaffa original ? Har sökt på nättet lyckades inte



Mvh Martin

Tags:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Enklast är kanske ändå att försöka hitta Capridelar, det finns inte så mycket annat som "passar". Det finns en del facebookgrupper där du kanske gör lite fynd.

Fjäderbenen är samma som till Escort MkII RS, bärarmar fram samma som till alla Escort MkII. Men det är ungefär det enda. Bakaxel och bladfjädrar skiljer.

Har du framvagnsbalk, kuggstång?

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Inlägg av Niko0123 »

Tack för snabbt svar (info )
Har framvagns balk och kuggstång

Martin

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmm... en tom kaross låter ju mer som ett byggämne för något uppgraderat som då förstås måste typas om med extra kostnader osv. Där finns en uppsjö av olika lösningar och tips att tillgå på webben allt beroende på budget och förkunskaper. Å andra sidan är väl en originalrenovering med alla artikelnummer rätt bland de dyraste alternativen idag om man måste spåra upp nästan allting av Capri-specifika delar och betala samlarbilspriser för dom.

Som en 2000 GL har den förstås bromssystemet i stort sett samma som Escort mk 2 och därmed mycket delar gemensamma med vissa Taunus/Cortina t o m 1978 och viss mån Granada. Originalmotorn var ju en version av den långlivade "Pinto" OHC 2.0 så det borde vara okay att standardbesikta med vilken som helst av dessa i originalskick. Den ska gärna heta 2.0 HC (högkomp) och då är effekten i regel 99/105 hk DIN (105 utan svenskspec. avgasrening).

Databasen TecDoc som är den "alla" vanliga bildels-E-handlare använder är inte så välstrukturerad när det gäller äldre bilar och därför ger Capri II få träffar på modellnamn eller reg.nummer. Prova att skriva in OEM-numren på delarna du söker (om inte annat går det att få fram många ur kataloguppgifter hos Fordopedia.org och liknande sajter) och skriv in dom på e-handelssajter som AutoDoc, Mister-Auto, Mekster etc så finns mycket sånt att handla billigt. Ibland kan dock delar till gamla modeller ha rationaliserats vid reproduktion till ekonomi/ersättningsdelar för att passa flera modellvarianter (gäller hela branschen). Ford-byggarna hade också en vana att kasta in vad som låg framme om fordonsspecade delar saknades i lagret, bara det funkade ihop. Jämför alltså allting direkt efter köpet för att vara säker på att det passar ihop med resten. Tänker man på detta så ger sig det mesta annat självt :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Vad är målet med bygget?

Originalrenovering, "åkbil" utan större rejsambitioner eller ett räserbygge?

Min bedömning är att det är bakaxel och fjäderben som är svårast att hitta begagnat men knappast omöjligt. Krisar det finns det möjlighet att ordna helt nya fjäderben (Grp4 Fabrications på Irland till exempel) men med lite is i magen tror jag du hittar grejerna via Capriklubbens facebook.

Bakaxel går att ersätta med Volvo 240 om man trixar lite.

Om du dessutom saknar inredning är det rätt jobbigt att hitta sådana grejer som är fina, men duger slitet bruksskick är det enklare.

Slitdelar som bromsar osv. är inga större bekymmer.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Q

Inlägg av Niko0123 »

Tack släggmek
På transportstyrelse står att de är MK2
Mensen ser inte ut som MK2

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Q

Inlägg av Niko0123 »

Tack therealpinto
Vill ha original som möjligt , har alt förutom motor drivaxel bakax

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Lite foton underlättar för vår hjälp om vad du har :-)

Som sagt, lite tålamod och annonser så kan du säkert hitta bakaxel, kardan och motor. Som sagt, "vilken Pinto som helst" funkar, vill du köra originallik förgasare osv. så är de grejerna rätt lätta att hitta och i praktiken kvittar det om de kommer från Taunus eller Granada 2.0.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Inlägg av Niko0123 »

[ATTACH][ATTACH]46330[/ATTACH][/ATTACH]
Bilagor
38432DB1-6D4B-45F3-9245-013A5AB2C5FE.jpeg
983F5CBD-8871-4F0D-9DA6-25CC3502CAF1.jpeg

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jaha, det är den bilen! Kul att se nån ta hand om den.

Det är en MkIII, men en tidig sådan. Ford själva kallade aldrig modellen MkIII utan i deras ögon var det en MkII med facelift typ.

Det är ju en del jobb om man vill ha den att se original ut igen. Framförallt i fronten - kjolarna passar ju annars rätt bra.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3342
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Ja, nog ser den ut som frisk nog att bygga tillbaka till originalskick fast som sagt kjolarna ser ju inte fel ut heller (om den inte fått våtvarmt omslag och rostat emellan), även om nosens underdel kunde gjorts bättre. Eiktigt snygg annars :thumb:.


Är det svårt att hitta en specifik mellanaxel för Caprin så kan det löna sig att mäta på andra samtida modeller, alltså. Tyvärr såldes bara kompletta bytesaxlar av Ford, men även en slitageskadad går att åtgärda även om nya knutkors är svårfunna och knepiga men inte omöjliga att byta med enbart handverktyg.

Nu vet jag inte längden på mellanaxeln, men jag skruvade en gång ihop en mellanaxel till en Taunus utav ett par lösa delar där åtminstone den ena biten kom från en Granada mk 1 sedan med 2.3 V6 och automat och den andra antagligen från en annan Taunus - samma Granada med Pinto-fyran och manuell låda har annan totallängd på mellanaxeln upptäckte jag, så det gick inte. Ren tur att det inte krävdes ombalansering, men det intressanta är att det finns rätt många längder på axeldelarna i dessa 2-delade mellanaxlar som vad jag vet sitter i alla 70-talets RWD-Fordar med motorer på minst 2 liter och de flesta med 1.6 liter.

Hardyskivan som kopplar axeln till yoket framtill går att hitta ny på nätet, men det tycks då enklast att hitta den listad för Lada Niva som sagts av några utrikes Ford-fans vara samma (och även till nån Volvo) och nog ser den lika ut på bild men det bör man kolla närmare före köp.

Lagring/upphängning i mitten av den delade axeln ska vara samma till Hyundai Stellar/Stellar II (baserad på Taunus-Cortina och såldes närmast i UK), den går också att hitta i e-handeln om man söker en stund.

Bakre stödkudden under Typ B-växellådan (listad som bakre motorfäste till Taunus 1971-76) fann jag häromdagen hos tyska Reservdelar24.se, hoppas nu att den är korrekt när den kommer men jag vill tro de säljer den rätta :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Inlägg av Niko0123 »

[ATTACH]46339[/ATTACH][ATTACH]46340[/ATTACH]
Ja den va frisk 👌
Stort tack 😎
Bilagor
3C3716D4-31EF-409B-ACE8-D9E19FE13990.jpeg
29752B8A-C48B-4ECB-B43B-09C6F766B8CE.jpeg

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Inlägg av Niko0123 »

Ford 17m 1969 söker växellåda ?
Hjälp 😂 Passar det viket som 4vxl 2 liter ???

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jag vet inte hur det hör hit :-) men det är väl V4 eller V6 i 17M, vilket betyder att du behöver växellåda från en bil med tysk (Cologne) V6 (2.0-2.3-2.6-2.8-2.9) eller V4.

Ska det dessutom passa rakt på finns det lite mer att tänka på men jag har skruvat för lite i de här bilarna för att ha exakta råd.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Niko0123
Nybörjare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 08, 2019 8:01 am
Namn: Martins sprogis
Kör: Mercedes
Ort: Helsinborg

Inlägg av Niko0123 »

😂😂
Toppen Tack - den är v6 2.0


Mvh Martin

Skriv svar