Fiesk - Sierra Cosworth 4x4 -90

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6288
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Ska väl inte förespråka något annat än Klubbens samarbetspartner MHRF, Davved eller RickardEM ska du prata med.
Själv har jag Bilsport&MC sedan 15år.

Detta är då Entusiastförsäkring.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Martin
Legend
Inlägg: 5649
Blev medlem: tor aug 07, 2003 6:28 am
Namn: Martin Malmsten
Kör: Cosworth
Ort: Halmstad
Medlemsnummer: 54
Kontakt:

Inlägg av Martin »

Jag har Trygg Hansa på alla mina bilar. dels pga rabatten man får vid flera försäkringar sen bor jag i lgh och har då inte möjlighet att uppfylla kriterierna för en "entusiast försäkring"

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Hittar inte dokumentationen på ARP-bultarna..
Någon som har koll på momentet?

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Fiesk skrev:Hittar inte dokumentationen på ARP-bultarna..
Någon som har koll på momentet?
Vilka moment undrar du över?

Ramlager ska dras 108nm dvs 80 ft/lbs
vev ska dras 60nm
svänghjul 70nm
topplocksbultar 108nm

Är det jag hittar, Sen är det väl olika moment beroende om man kör arp fett eller olja...¨
Sen ska det väl även stegdras,

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Motorbyggaren har dragit momenten efter schemat i 3 steg.
Det jag ska göra nu när motorn är kall efter första uppstarten är att lossa en och en, och dra till 90ft lbs.

Jag har förstått det rätt va? :)
Bifogar bilder

Vilken sekvens ska de dras i?
Bilagor
konvertera.png
arpbultar.png

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Fiesk skrev:Motorbyggaren har dragit momenten efter schemat i 3 steg.
Det jag ska göra nu när motorn är kall efter första uppstarten är att lossa en och en, och dra till 90ft lbs.

Jag har förstått det rätt va? :)
Bifogar bilder

Vilken sekvens ska de dras i?
30 60 90ft lbs om det ska vara tre jämna steg, Ta nu inte mitt ord på det bara :D

Du släpper en, Drar åt den och så går du vidare på nästa

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Ja, men tänkte mest i vilken ordning? Börjar i mitten och arbetar framåt och bakåt? :)
Kanske inte spelar någon roll när de faktiskt redan är dragna hos motorbyggaren.

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Fick justera kåpan lite för att inte vevens små givar'pinnar skulle gå fritt.
Och så är kåporna på plats!
Bilagor
morette.png
kåpan på plats.png
kåpan.png

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Fiesk skrev:Fick justera kåpan lite för att inte vevens små givar'pinnar skulle gå fritt.
Och så är kåporna på plats!
Såg ju rätt fräsigt ut med kåpan på, Kanske får montera mina med fast då syns ju inte dem fräcka kamdreven:rolleyes:

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Fick skaplig panik här i förrgår.
Ställde ner bilen från pallbockarna, startade den (startmotorn gick ett varv extra vad den brukar göra hörde jag tydligt).
Körde ut den på parkeringen, växlingen och kopplingen fungerade som den skulle.
Och efter en stund började den bluddra och till sist dog.
Startmotorn lät trögt som attan och gick bara ett varv innan den inte orkade mer.

Konstaterade att batteriet var urladdat.
Och efter att ha laddat upp det lite igen (upp till 12,5), så noterade jag med multimetern att det går ner till 11,4 eller så när bilen står på tomgång, ingen skillnad heller vid lite gaspåslag.

Vad brukar vara det vanligaste felet när generatorn inte laddar?
Greja med kontakterna? Kontaktsprej? Kolen?

Vart ska jag börja? :)

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: trollhättan

Inlägg av Generalflash »

Fiesk skrev:Fick skaplig panik här i förrgår.
Ställde ner bilen från pallbockarna, startade den (startmotorn gick ett varv extra vad den brukar göra hörde jag tydligt).
Körde ut den på parkeringen, växlingen och kopplingen fungerade som den skulle.
Och efter en stund började den bluddra och till sist dog.
Startmotorn lät trögt som attan och gick bara ett varv innan den inte orkade mer.

Konstaterade att batteriet var urladdat.
Och efter att ha laddat upp det lite igen (upp till 12,5), så noterade jag med multimetern att det går ner till 11,4 eller så när bilen står på tomgång, ingen skillnad heller vid lite gaspåslag.

Vad brukar vara det vanligaste felet när generatorn inte laddar?
Greja med kontakterna? Kontaktsprej? Kolen?

Vart ska jag börja? :)
Kolla kolen i generatorn.
Mätt även direkt på generatorn när bilen går

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Generalflash skrev:Kolla kolen i generatorn.
Mätt även direkt på generatorn när bilen går
Vet du vad generatorn ska ge på tomgång ungefär?
Vart mäter jag?

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7294
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Fiesk skrev:Vet du vad generatorn ska ge på tomgång ungefär?

Vart mäter jag?
Minst 13,8 volt.

Mät plus på matarkabeln som går till batteriet.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Fiesta ST180

Fiesk
Veteran
Inlägg: 132
Blev medlem: tor aug 15, 2019 5:33 am
Namn: Tobias Ivarsson
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Kisa

Inlägg av Fiesk »

Generatorn laddar inte batteriet när bilen är igång.
Lampan som indikerar att batteriet inte laddas är släckt hela tiden.
Lampan är hel, säkringen är hel.
När vi lossar på laddningslampan på baksidan av instrumentenpanelen så klickar ett brunt "relä" längst in vid säkringsboxen (i motorutrymmet). Även ett relä klickar likadant nere vid säkringarna vid passagerarsidan.

Vi kliar oss fortfarande i huvudet.
Några idéer någon?
Bilagor
IMG_20200112_002806.jpg

Användarvisningsbild
CruelCosworth
Veteran
Inlägg: 484
Blev medlem: lör feb 16, 2008 2:27 pm
Namn: Marcus A
Kör: Sierra Cosworth 4*4, Focus RS mk3, Transit Connect L2
Ort: Uppland
Medlemsnummer: 151

Inlägg av CruelCosworth »

Ett litet bond tips som funkar på lite äldre bilar.
Ha bilen avstängd, Lossa D+ (den tunna kabeln på generatorn) från generatorn slå på tändningen. Jorda sen D+ tänds då laddlampan så är vet du att både kabel och lampa är hel. Gör den inte det och du ju redan konstatera att lampan är hel så har du troligen kabelbrott på den kabeln.
Tack till TG Racing,Turbocenter,Jrm-racing och Tomas Svets & Mekaniska

Skriv svar