Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Blir det PRV sexa från Volvo 760?

Nä min står och inväntar våren. Inget trasigt vad jag vet, lite småfix bara. Men det tar jag sen.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Tags:

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

PRV :banghead: :eek:

Nä det står en VQ35a i garaget med tillhörande låda, kardan, kabelpiska m.m. Allt plockat från en 350z.

Det beror på hur länge nuvarande BOB maskin håller. Men tveksamt om det ens blir till säsongen 2021. Har inte tittat så jättenoga men storleksmässigt är motorerna lika, det lär inte bli några konstigheter. Det som kommer bli problem är att 350z lådan nästan är tre decimeter längre än en Mt75a och ganska mycket större svep.

Så vi pratar förmodligen ganska modifierad tunnel och torped. Samtidigt lockar 300+ sughästar och sången från den motorn ganska mycket :)

Men som sagt, det ligger långt fram i planerna. Men grejerna finns om andan faller på.

// Jimmy

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2128
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Mycket bra val tror jag. Verkar vara en grym motor.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Aha, ja, det är en fin motor från fel märke :-)

Vad är det för låda, CD009? Är den verkligen så stor?

Jag har kikat på den till Caprin...utan att mäta förstås.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fredin skrev:Mycket bra val tror jag. Verkar vara en grym motor.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jag jag hoppas det. Den ser onekligen trevlig ut på pappret. Jag köpte en Vq35de från 03-05 då den förmodligen är lättast att jobba med. Priset spelar såklart också in. Den är klart billigast av VQ motorerna.

Har dock dreglat lite över denna men lite mycket pengar tyvärr. Men fan vilken maskin. Varvar 8000 original.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... a/88256699

Men med lite mods så ska min passera 300hk utan större problem (286hk standard). Dom ska dessutom vara väldigt lätta. Nu har jag iofs bara kollat på nätet och det tar jag med en nypa salt. Men vad jag fått fram så är ett Vq35 longblock 8 kilo lättare än en 2 liters yb longblock och i runda slängar 50 kilo lättare en än BOB. Dessutom då ca 50% mer effekt. Säger en del om hur omodern boben är. Har köpt en viltvåg/krok som går till 200kg så ska väga BOBen som rasade i höstas och VQn framöver.

therealpinto skrev:Aha, ja, det är en fin motor från fel märke :-)

Vad är det för låda, CD009? Är den verkligen så stor?

Jag har kikat på den till Caprin...utan att mäta förstås.

Gustaf
Japp en CD009. Den är bra mycket större än en Mt75a. Jag har en lös V6 mt75a som faktiskt ligger bredvid Cd009an i garaget. Kan ta bilder på dom bredvid varandra med lite mått så kan du kika på den. Tror dock att det är en grym låda. Tätare stegad och vad jag förstått typ helt oförstörbar. Sex växlar är ju aldrig fel heller. Dom tidiga hade väl lite problem med synkarna på 3-4an men min ska vara av den sista versionen så då ska det vara löst.


// Jimmy

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Tid för veckans helgupdate!

Varit runt bilen idag och kört ett pass i några timmar. Effektiv dag tycker jag. Johan som bilen står hos har flaggat lite för att platsen behövs till ett annat projekt så måste se till att få ihop bilen. Tanken är att köra över den till Öland till mitt garage nästa helg. Det ska inte vara några större problem då jag fick ganska mycket gjort idag.

Plockade med mig alla prylar som jag behövde från jobbet i fredags för att limma rutorna. Så rutorna å gamla limsträngarna på bilen renskars. Sen på med lim.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Sen bara att hänga dit dom!
4.JPG
Här är en sak jag inte är helt nöjd med. Sidopanelerna bak är ganska friserade. Gick inte att få dit dom annars. Men det ser konstigt ut när man står å tittar in från bakluckan. Dom svävar en bit utanför plåten. Ska ev trycka dit en kantlist eller möta upp med nån typ av rmatta och klä resten bakåt. Dock inget som är högprio på för tillfället. Det kan jag roa mig med senare.
5.JPG
Elen färdigkopplad och bilen provstartad! Den gick igång :starter:
6.JPG
Sen var det dags för dörrsidorna att bli lite misshandlade. Tejpade upp och drog en tuschpenna längs röret i över och underkant med dörren stängd så mycket det gick.
7.JPG
Vilket resulterade i detta. Tyvärr failade jag lite med förardörren som kapades först. Där körde jag sågen i både klädseln och i förvaringsfacket. Syns på bilden att det är kapat i båda. Det är en luftspalt på kanske 20mm mellan klädsel och fack, vilket hade varit tillräckligt. Så på passagerarsidan kapade jag bara i själva klädseln och det gick fritt. Men jag har biten kvar så ska nog limma i den igen så kan jag använda facket utan att saker trillar ut.
8.JPG
Och så ser det ut när dörren är stängd. Klarade klädseln mot snedstaget med flera millimeter :p Är glad att jag bara behövde kapa för det nedre liggande röret. Vill göra så lite åverkan som möjligt.
9.JPG
Och till sist så hittade stolen tillbaka!
10.JPG
Kvar nu är instegslister i dörröppningar och plasten nere vid a stolpen som möter upp instegslisten. Montera ihop allt vid torkardiket, dvs plasten och två torkare. Men det är ju knappast några stora projekt :) Så nu kan man väl säga att jag är i mål med burbygget och kan bocka av det från listan!

I övrigt så ska den ju såklart få lite nya vätskor. Jag ska montera mina cambershims upp och ner så jag kan ställa på mer camber bak. Ska nog även gå på med lite mer camber fram också, men det finns det justermån för som det är nu. Måste även ta tag i mina drivaxlar bak och plocka ner dom. Har ett glapp i drivlinan som stör mig lite. Tror inte det är nått allvarligt som säkert håller hela säsongen. Men som sagt det är lite störande.


Mina däck är tvärslut som jag köpte förra våren. Så nya ska inhandlas och krängas. Vi håller på att kolla runt på priser och ev mängdrabatt då vi ska ett tjugotal totalt i kompiskretsen.

Så lite allmän översyn/service sen är vi redo för säsongen 2020 :)

Ha det!

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 6403
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Växjö
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Oj vilken nostalgi som kom över en när man fick syn på limsträngen på rutan..

Snyggt Jimmy!

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s@ 168,80km 402m: 10,78s@ 214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossi - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Henke P
Veteran
Inlägg: 731
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:00 am
Namn: Henrik Persson
Kör: Escort Cosworth 93:a, Mondeo 2.2 TDCI 2008
Ort: Torsås
Medlemsnummer: 521

Inlägg av Henke P »

Hatten av Jimmy för ditt bygge :)

Man längtar ju redan till nästa år när det kommer ner en mera potent maskin mellan rambenen på Sierran så den kan skotta på ännu mera :)
Dessa små Hondor är ju snabba som tusan ;)

/Henke P..
Det var bättre förr...
när kvinnor var kvinnor
män var män och fikus var en krukväxt
Tack till!
Bilpedanten.com

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3679
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

Bra flås i garaget, kul att se:jobbar5:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5385
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Inlägg av RickardEM »

Hatten av, blir toppen! :notworthy

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Inlägg: 7369
Blev medlem: mån jul 11, 2005 10:00 am
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Ort: Gnosjö
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Otroligt stiligt! Gillar retrokänslan man ändå fick när du målade buren i rätt färg sett till originalinredningen :starter:.
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Oj vilken nostalgi som kom över en när man fick syn på limsträngen på rutan..

Snyggt Jimmy!

Mvh Jonas
Tack!

Har du jobbat med bilglas när du var yngre eller? :)



Henke P skrev:Hatten av Jimmy för ditt bygge :)

Man längtar ju redan till nästa år när det kommer ner en mera potent maskin mellan rambenen på Sierran så den kan skotta på ännu mera :)
Dessa små Hondor är ju snabba som tusan ;)

/Henke P..
Nja vi får se om det blir nästa år. Som sagt, får se om BOBen håller. Klarar den sig den här säsongen kan det bli att den får sitta i nästa år också. Det kommer ju bli ett ganska omfattande projekt att få i Nissan maskinen. Men klart jag är sugen på att få i den. Ska iaf starta den löst i nån form av hembyggd motorbänk/stativ till nästa vinter.

Ja det är gott om rappa Hondor i den här stan :) Hade varit gutt att kunna flåsa några av dom i nacken. Med nya motorn ska jag inte bli överdrivet frånkörd på rakorna är förhoppningen. Tyvärr är det grymma bilar att svänga med så i kurvorna lär jag tyvärr bli frånåkt :( Fege är ju bara att glömma att hänga på men det rullar ju 4-5 till civicar i bekantskapskretsen. Den röda som är Johans som jag delar garage med går inte av för hackor den heller.

Men jag har ju mina förhoppningar på din escort och att den ska hålla Fordfanan högt :)
davve d skrev:Bra flås i garaget, kul att se:jobbar5:
RickardEM skrev:Hatten av, blir toppen! :notworthy

\Rickard
Järnkaminen skrev:Otroligt stiligt! Gillar retrokänslan man ändå fick när du målade buren i rätt färg sett till originalinredningen :starter:.
Tack för hejaropen! :)

// Jimmy

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

God kväll gott folk!

Hade tagit ledigt från jobbet igår och idag för att fixa det sista med bilen innan vi ska åka Emmaboda nästa vecka. Hade en hel drös med småsaker som skulle fixas. Lyckades bocka av det mesta.

Däcken som jag åkte på förra säsongen hade sett sina bästa dagar.
DSC02682.JPG
DSC02681.JPG
Så en ny uppsättning handlades hem. Blir samma setup som förra året. 225/45/16 Nankang Ar-1or Tycker det är ett bra däck som dessutom är relativt billigt. Hade mina funderingar på att byta bakfälgar till 16"9 och 245or bak men det får ligga på framtiden.
DSC02771.JPG
DSC02770.JPG

Satte lite stoppning på buren
DSC02825.JPG

På plats i bilen, kortet är taget av en prisad fotograf.
DSC02828.JPG
Monterade mina cambershims. Dom passade uppochner så nu bör jag ha all camber bak som jag behöver. Lär få justera bort lite för det är nog lite väl mycket nu.
1.JPG

Var och hämtade en stol till i helgen som var. Krävde att båda underredena gjordes om. Nya stolen hamnade på förarplatsen och gamla på passagerarsidan. Nu är båda underredena gjorda så att stolarna enkelt kan byta plats. För jag är lite osäker på om den nya kommer funka bra när man börjar åka lite ordentligt. Har ju redan gjort den tabben en gång med en stol och den sitter numera i Rickards Ka. Min gamla sparco ger bra stöd på banan men den är inte så skön att "köra" i.

Blev lite hederligt bonnsmide, alltid trevligt.
2.JPG
3.JPG
Å så lite färg på det.
4.JPG
Så ser kontoret ut nu. Ska skaffa mig ett andra bälte också så folk som åker med kan sitta ordentligt fast.
5.JPG
Det här har varit två viktiga komponenter för att starta min bil senaste tiden. Var sjukt nöjd när jag fick ligga å slå på starten när jag tankade senast på macken.
6.JPG
Hittade en bättre begagnad som fick sig en rengöring och svart färg. Även detta kortet är taget av en prisad fotograf.
7.JPG
Bilen fick nya kroppsvätskor i form av motorolja och växellådsolja. Om jag börjar spara på allt glitter som följer med växellådsoljan ut så kan jag snart lägga en metalliclack på bilen.
8.JPG
Monterade bältesöglor på passagerarsidan också. Så som sagt, bara bältet som saknas.
9.JPG
Å så var vi klara för den här gången.
10.JPG

Ska göra hjulinställning i påskhelgen sen är jag helt klar för körning på Emmaboda.
Tog lite fler bilder på småsaker som jag inte tyckte var nån ide att visa.
Men jag fixade hastighetsmätaren, hade inte fått i vajern i mätarhuset riktigt när jag satte ihop bilen.
La tektyl under på golvet på motsatt sida där jag svetsade boxarna.
Tvättade av bagagerumsmattan och skar till den så den passar mot bakre boxarna.
Gömde lite kablar som inte används längre.
Bytte till kortare bultar i fjädertornen bak i och med att fjäderbensstaget är borta sen buren kom i.
Kollade glapp i alla unuballs
M.m

Har varit och gjort en slutgiltig vägning av bilen idag också. Är faktiskt rätt nöjd över resultatet. Har inte jagat vikt maniskt men jag har haft som mål att den inte skulle bli tyngre. Förra säsongen vägde den 1300kg blankt med mig och full tank. Nu har jag lastat in 54kg bur och 4kg släckare.

Resultatet slutade på 1250 med mig och full tank. 680kg på framaxeln och 570 på bakaxeln. Så 50kg lättare trots buren.

Åkte 1.28.50 i höstas på Emmaboda så nästa vecka är målet att jag ska ner på 1.27.XX Vore riktigt nice om det gick.

Ha de gott.

// Jimmy

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3679
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av davve d »

Kul att se att det händer grejer :thumbsup: Nu vill jag se några helhetsbilder på bilen i solen :)
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 584
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Re: Jimmy86 - Ford Sierra BOB

Inlägg av Jimmy86 »

davve d skrev:Kul att se att det händer grejer :thumbsup: Nu vill jag se några helhetsbilder på bilen i solen :)
Ska försöka ta nån bild! Är dålig på det då jag inte har nån vidare kamera att ta bilder med. Men just nu står bilen full med fågelskit här utanför så det får vänta lite på sig :)

Var iväg igår och gjorde hjulinställning i Borgholm i polarens farsas verkstad. Vi har en egen hjulinställning på jobbet men jag har inte jobbat så mycket med den. Har fått utbildning på den men känner att jag måste använda den lite mer för att få flyt på det. Dessutom har jag lite svårt numera att komma in på jobbet utanför arbetstid.

Håller på att leker lite med videoredigering och annat. Lyckades knåpa ihop en timelapse.



Såhär blev det....typ. Inser nu när jag kollar på bilden nedan att det är fel.

Bakvagnen stämmer, dvs den nedre delen. I och med mina shims kunde jag öka på cambern ungeför en halv grad bak. Eller jag kunde tagit mer men testar ca 3 grader negativ camber bak. Åkte 2.6-2.7 förra året tror jag. Minskade också toe-in bak från 1 mm per sida till 0.5mm per sida mot förra året.

Fram ändrades bara toe in mot förra året. Den är fel på bilden. Nu står den på 0.5 mm toe-in per sida fram. Missade att knäppa en bild efter vi justerat framvagnen.
DSC_0386.JPG

Får vi hoppas att den är lite mer greppvänlig i rumpan så 1.27 tiden sitter nästa vecka. Har höga förhoppningar på att det ska gå om bara vädret tillåter! Har fixat nytt kamerafäste i bilen också så nu sitter den i bältesröret mellan stolarna. Kommer bli mycket bättre att filma därifrån.

Trevlig påsk alla!!

Mvh Jimmy

Skriv svar