Dubbdäck tillåtna till och med sista april

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 4925
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Ort: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77, Granada -84, Escort -84
Medlemsnummer: 56

Dubbdäck tillåtna till och med sista april

Inläggav RickardEM » tor mar 26, 2020 11:49 am

Ett par veckor till innan man måste byta däcken för de som inte hinner.

Artikel från Teknikens Värld: LÄNK

Dubbdäck tillåtna till och med sista april
byte-av-vinterdack-sommardack.jpg

Bilverkstäderna är hårt pressade av coronakrisen. Nu gör Transportstyrelsen ett undantag och tillåter dubbdäck till och med den 30 april. "Som branschföreträdare för Nordens största fordonsbranschförening är jag glad", säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

Det var förra veckan som bilverkstäderna slog larm om att det blir tufft att klara skiftet från dubbdäck till sommardäck under rådande coronakris. Flera verkstäder har tvingats slå igen och korttidspermittera personal. Andra har drabbats hårt av sjukfrånvaro.
Transportstyrelsen agerar nu på branschens problem och gör ett undantag från paragrafen som reglerar när vi får använda dubbade vinterdäck.

– Våra medlemmar som består av verkstäder och många däckverkstäder är i stort behov av en förlängd skiftestid, för att ha en möjlighet att hinna med att skifta hjul inom föreskriven period, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

I stället för krav på dubbfria däck efter den 15 april blir det nu tillåtet att köra i ytterligare drygt två veckor med de dubbade vinterhjulen.

Dubbdäck anses riva upp skadliga partiklar varför tiden med dubbdäck begränsats. Men datumet 15 april har kritiserats tidigare, bland annat för att datumet ofta infaller under påsken som är en högtid då svenskar ofta reser till fjällen.

– Även under normala förhållanden står fordonsbranschen inför en extrem period, med en väldigt hög arbetsbelastning, för att hinna skifta ca 3,3 miljoner bilars dubbdäck till sommarhjul. SFVF kommer fortsätta att arbeta för branschens bästa och driva frågan att den förlängda skiftesperioden blir permanent. Det är bättre att förkorta den förskrivna tiden för dubbdäck med motsvarande tid på hösten, då ”går vi break even” när det gäller miljön, säger Bo Ericsson.


\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande