Ringön - Escort mk6 -98
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Tack!RickardEM skrev:Wow!
Bättre än nyskick.
Är bilderna tagna med mobilen?
\Rickard
Ja, insidan av huven är nog faktiskt bättre än när den var ny

Bilderna är tagna med min mobil.
Jag har ångest varje gång jag tar ut den i damm eller regn...Jimmy86 skrev:Usch vilken puts! hade fått ångest varje gång jag tog ut bilen för att den skulle bli skitig

- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Jag är nästan tvärt omRingön skrev:Tack!
Ja, insidan av huven är nog faktiskt bättre än när den var ny
Bilderna är tagna med min mobil.
Jag har ångest varje gång jag tar ut den i damm eller regn...:rolleyes2

Finbilen ska brukas och användas. Kör både släp, kör till tippen och lastar möbler i vår snygging från -83

- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Riktigt så illa är det inte. Jag kör Escorten så länge det är saltfritt på vägarna. Dock så ska tilläggas att jag inte tycker om när vardagsbilen, 9-3an, är smutsig heller.nextuz skrev:Jag är nästan tvärt om
Finbilen ska brukas och användas. Kör både släp, kör till tippen och lastar möbler i vår snygging från -83

- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Krypström
Blev lite mer puts idag. Motorrummet fick sig en omgång.
Noterade dock att det är något som drar ström. Har kontrollerat all belysning och radion, allt är släckt när tändningen är av. Batteriet är visserligen inte nytt, men det har fungerat felfritt hittills. Laddade förra veckan och kom upp i 14V, idag var det nere på 9V igen. Någon som har något tips som vad som kan dra ström? Eller är det så enkelt att batteriet är slut?
Noterade dock att det är något som drar ström. Har kontrollerat all belysning och radion, allt är släckt när tändningen är av. Batteriet är visserligen inte nytt, men det har fungerat felfritt hittills. Laddade förra veckan och kom upp i 14V, idag var det nere på 9V igen. Någon som har något tips som vad som kan dra ström? Eller är det så enkelt att batteriet är slut?
- Bilagor
-
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Lägg av pluspolen och sätt multimetern mellan batteripol och kabeln och mät AmpereRingön skrev:Blev lite mer puts idag. Motorrummet fick sig en omgång.
Noterade dock att det är något som drar ström. Har kontrollerat all belysning och radion, allt är släckt när tändningen är av. Batteriet är visserligen inte nytt, men det har fungerat felfritt hittills. Laddade förra veckan och kom upp i 14V, idag var det nere på 9V igen. Någon som har något tips som vad som kan dra ström? Eller är det så enkelt att batteriet är slut?

Då ser du om något drar.
Gör det de så kan du börja dra ur säkringar och se när strömmen upphör, då kan du lokalisera vad som drar ur.
Men är batteriet inte friskt så drar det ju ur sig själv
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Ja, det verkar inte bättre än att batteriet är slut. Har laddat ett dygn nu, men bara kommit upp i 10,7V.nextuz skrev:Lägg av pluspolen och sätt multimetern mellan batteripol och kabeln och mät Ampere
Då ser du om något drar.
Gör det de så kan du börja dra ur säkringar och se när strömmen upphör, då kan du lokalisera vad som drar ur.
Men är batteriet inte friskt så drar det ju ur sig själv
Tack för tipset om hur att mäta. Det ska jag passa på att göra även om det blir ett nytt batteri!
- nextuz
- Legend
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
- Namn: Mas-mats Fröyen
- Kör: Escort, Escort, Focus
- Ort: Borlänge
- Medlemsnummer: 7
Då har säkerligen plattorna i batteriet fått kontakt med varandra :/Ringön skrev:Ja, det verkar inte bättre än att batteriet är slut. Har laddat ett dygn nu, men bara kommit upp i 10,7V.
Tack för tipset om hur att mäta. Det ska jag passa på att göra även om det blir ett nytt batteri!
Blir nån kristalluppbyggnad på plattorna så de når varan till slut.
Finns laddare som ger pulser och på så vis ska dom stötas bort från plattorna och batteriet repar sig lite

- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Lyckades skrämma igång bilen med det gamla batteriet efter lite laddning. Ska köpa nytt batteri när det är dags att ställa på igen. Härligt att höra motorn hoppa igång efter fyra månaders stillastående. Nu ska andra sidan vaxas och sedan ska sommardäcken på igen efter att fälgarna fått lite vård. Våren närmar sig med stormsteg!
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Då var det vår! Ställde på idag och efter batteribyte startade bilen fint. Körde i över en timma innan jag stängde av motorn i garaget. När jag sedan skulle starta och backa in på min plats var det slut på det roliga: delvis samma fel som förra året, startar, men dör direkt. Därefter är det bara startmotorn som går. Väntade 20 minuter, samma resultat. Fick knuffa in bilen på rutan. Provade att starta på nytt efter 2 timmar och självklart gick den igång direkt. Något i motorn gillar inte när den är varm... Gnista finns, el finns, bränsle finns... Vad kan det vara?
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Lite uppdatering: Bilen har sedan förra stoppet gått felfritt. Har kollat det mesta som har med tändsystemet att göra och inte funnit några fel. Tröttnade och började fixa med min Saab istället, vilket resulterade i en trasig domkraft. Fick bli en sväng förbi skroten för att köpa en "ny". Passade då även på att köpa en tändspole till Escorten. Skulle köpt fler delar hade jag tänkt, men självplocken var stängd pga corona (!?). Får bli en ny utflykt senare. Nedan är lite bilder på dagens arbete med att byta spolen.
Ordning och redan, välpackat och uppmärkt. Nya spolen före rengöring... ... och efter. Skönt att se att de var likadana
Överdrev lite och gjorde även rent den gamla. Den blir kvar som reserv då jag inte med säkerhet kan säga att det var den som var problemet. Mäter jag upp den så stämmer ohm-talen. Blev grönt av ärg i kontakterna.
Nytt batteri har det också blivit. Det gamla för 599 kr på Harald Nyborg höll i 11 år!
Avslutar med två bilder från när bilen passerade 5000 mil, förlåt, jag menar 15000 mil
Ordning och redan, välpackat och uppmärkt. Nya spolen före rengöring... ... och efter. Skönt att se att de var likadana


- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5731
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Ringön - Escort mk6 -98
Då håller vi tummarna att det blir bra nu.Ringön skrev:Lite uppdatering: Bilen har sedan förra stoppet gått felfritt. Har kollat det mesta som har med tändsystemet att göra och inte funnit några fel. Tröttnade och började fixa med min Saab istället, vilket resulterade i en trasig domkraft. Fick bli en sväng förbi skroten för att köpa en "ny". Passade då även på att köpa en tändspole till Escorten. Skulle köpt fler delar hade jag tänkt, men självplocken var stängd pga corona (!?). Får bli en ny utflykt senare. Nedan är lite bilder på dagens arbete med att byta spolen.
Ordning och redan, välpackat och uppmärkt.
IMG_4320.JPG
IMG_4321.JPG
Nya spolen före rengöring...
IMG_4322.JPG
... och efter.
IMG_4323.JPG
Skönt att se att de var likadana
IMG_4324.JPG
Överdrev lite och gjorde även rent den gamla. Den blir kvar som reserv då jag inte med säkerhet kan säga att det var den som var problemet. Mäter jag upp den så stämmer ohm-talen. Blev grönt av ärg i kontakterna.
IMG_4325.JPG
Nytt batteri har det också blivit. Det gamla för 599 kr på Harald Nyborg höll i 11 år!
IMG_4288.JPG
IMG_4285.JPG
Avslutar med två bilder från när bilen passerade 5000 mil, förlåt, jag menar 15000 mil
IMG_4286.JPG
IMG_4318.JPG

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re: Ringön - Escort mk6 -98
Tack, det gör jag ocksåRickardEM skrev: Då håller vi tummarna att det blir bra nu.
\Rickard

Ska gå igenom lite mer kring insprutningen och trottelhuset när jag hinner. Om inte annat för att göra rent!
- Ringön
- Veteran
- Inlägg: 194
- Blev medlem: sön okt 08, 2017 12:56 pm
- Namn: Erik A
- Kör: Escort Mk VI
- Ort: Karlskrona
Re:
Lite glädjande i all annan felsökning var att jag hittade vad som läckt olja i hjulhuset. Den fyra år gamla stötdämparen har redan börjat läcka och då har bilen inte gått många mil, knappt 500 mil. Irriterande, men skönt att ha hitta felet!Ringön skrev:
Ser ganska bra ut i hjulhusen för att vara 21 år. Dock så var höger framhjul täckt med en vätskefilm på baksidan. Vätskan fanns även på upphängningsarmarna till hjulen. Vätskan verkar ha krupit fram från undersidan av motorn. Har tidigare haft problem med att det läckt glykol in på passagerarmattan så jag tänkte att det var glykol, men det kändes mer som olja. Kan dock inte se var läckan kommer ifrån och det saknas inga vätskor i behållarna (vad jag kan se). Någon som har några tips? Blev tyvärr ingen bild från hjulhuset då jag var allt för oljig.
Får väl köra till macken och lyfta innan jag ställer av så att jag kan hitta läckan.
- RickardEM
- Legend
- Inlägg: 5731
- Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
- Namn: Rickard Ribbing
- Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
- Ort: Gyttorp
- Medlemsnummer: 56

Re: Re:
Tur i oturen, bra att veta vart oljan kommer ifrån iallafall.Ringön skrev:Lite glädjande i all annan felsökning var att jag hittade vad som läckt olja i hjulhuset. Den fyra år gamla stötdämparen har redan börjat läcka och då har bilen inte gått många mil, knappt 500 mil. Irriterande, men skönt att ha hitta felet!Ringön skrev:
Ser ganska bra ut i hjulhusen för att vara 21 år. Dock så var höger framhjul täckt med en vätskefilm på baksidan. Vätskan fanns även på upphängningsarmarna till hjulen. Vätskan verkar ha krupit fram från undersidan av motorn. Har tidigare haft problem med att det läckt glykol in på passagerarmattan så jag tänkte att det var glykol, men det kändes mer som olja. Kan dock inte se var läckan kommer ifrån och det saknas inga vätskor i behållarna (vad jag kan se). Någon som har några tips? Blev tyvärr ingen bild från hjulhuset då jag var allt för oljig.
Får väl köra till macken och lyfta innan jag ställer av så att jag kan hitta läckan.

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande