Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Gregers Fiesta -99 (Irrvägar)

Inlägg av Greger »

Precis hemkommen med en Fiesta JBS 1999 med dragkrok och strax över 11-tusen mil på mätaren, synbart kexig vid hjulhus samt kasst avgassystem och anliggande broms vf. Bilen ser ut att blivit skrubbad med grus och piasavakvast men det känns ändå okej, för den gick genom besiktning ganska nyligen och planen är att...öh, offra den?!

Eller nja, se om det går att med små medel att bygga och sedan bruka en motorsvag framhjulsdriven A-traktor.

I "värsta" fall blir det bara en tvåsitsig hundtransport/vinterbil för mej eller hustrun.


Bild
Bilagor
IMG_20200716_211601_088.jpg
Senast redigerad av 1 Greger, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3719
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 17

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av davve d »

Kul med mer Fiesta MK4 :)

Riktigt nöjd med min -00. Lättskruvat och billiga reservdelar.

Styrelseledamot Stanisa ”Despot” har en i delar om du saknar något.

Ska bli kul att följa :thumbsup:
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Cabben
Veteran
Inlägg: 122
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
fre jul 17, 2020 1:33 pm
Precis hemkommen med en Fiesta JBS 1999 med dragkrok och strax över 11-tusen mil på mätaren, synbart kexig vid hjulhus samt kasst avgassystem och anliggande broms vf. Bilen ser ut att blivit skrubbad med grus och piasavakvast men det känns ändå okej, för den gick genom besiktning ganska nyligen och planen är att...öh, offra den?!

Eller nja, se om det går att med små medel att bygga och sedan bruka en motorsvag framhjulsdriven A-traktor.

I "värsta" fall blir det bara en tvåsitsig hundtransport/vinterbil för mej eller hustrun.


Bild
Min personliga åsikt är att man slaktar en bil om gör A-traktor av den

Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 5486
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66, Fiesta -77 & 16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av RickardEM »

Greger skrev:
fre jul 17, 2020 1:33 pm
Precis hemkommen med en Fiesta JBS 1999 med dragkrok och strax över 11-tusen mil på mätaren, synbart kexig vid hjulhus samt kasst avgassystem och anliggande broms vf. Bilen ser ut att blivit skrubbad med grus och piasavakvast men det känns ändå okej, för den gick genom besiktning ganska nyligen och planen är att...öh, offra den?!

Eller nja, se om det går att med små medel att bygga och sedan bruka en motorsvag framhjulsdriven A-traktor.

I "värsta" fall blir det bara en tvåsitsig hundtransport/vinterbil för mej eller hustrun.


Bild
Kul att det blev ett a-traktorprojekt. :)
Ska följas. :)

\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Cabben skrev:
fre jul 17, 2020 2:14 pm
Min personliga åsikt är att man slaktar en bil om gör A-traktor av den

Ok.

Eftersom ingen originalfantast fångat upp just denna bil för att vårda ömt i evinnerlig tid....låt oss betrakta den som slaktad. Amen.

Vad är din offentligt personliga åsikt i frågan när;
1, det gäller att prova något hittills omöjligt ?
2, göra något positivt med och för sin dotter?

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Jag har tidigare lagat en del rost på löjligt värdelösa fordon, bara för jag kunnat och för att jag velat ha just detta fordon av någon outgrundlig anledning.

Denna gången får jag skärpa mej, men det första jag petade på släppte från sej en halvliter ler-blandad plåt. Gäller att inte peta! :rolleyes:

Bild


Bromsarna verkar ganska oslitna fram trots problemen under hemfärden, får börja med att lea upp dem och motstå impulsen att handla allt nytt bara för det går...

Preliminär budget för Fiesta A-traktor är tänkt att vara ca 15k så det nog bäst att hejda sej.
Bilagor
IMG_20200717_222254_384.jpg

Cabben
Veteran
Inlägg: 122
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
fre jul 17, 2020 3:33 pm
Cabben skrev:
fre jul 17, 2020 2:14 pm
Min personliga åsikt är att man slaktar en bil om gör A-traktor av den

Ok.

Eftersom ingen originalfantast fångat upp just denna bil för att vårda ömt i evinnerlig tid....låt oss betrakta den som slaktad. Amen.

Vad är din offentligt personliga åsikt i frågan när;
1, det gäller att prova något hittills omöjligt ?
2, göra något positivt med och för sin dotter?
Problemet heter viktfördelningen, jag har ju en XR2i själv och jag har inga problem med att slita loss framdäcken emot asfalten. så där har du ett redigt problem att lösa. De nya reglerna verkar ju vara tämligen "frisläppta" mot förr. men ändå. Här har du mycket lite effekt och svar på din fråga är att hitta en snäppet större bil att mecka om till A-tralla. Vill du vara snäll mot dotterns plånbok, bygg om en diesel. Klart som tusan du skall göra saker ihop med din dotter. Men just Fiestan upplever jag som för liten, för lätt att kunna fås godkänd som A-tralla. Tänk tanken att hon, din dotter vill ha den som bil den dag hon fyller 18, gör ni A-tralla på den blir detta i praktiken omöjligt. Mitt råd: Leta efter en bil i sämre skick då ni garanterat kommer att få bygga så ni blir blå i synen om ni skall få en fiesta godkänd som A-tralla. PS: Fiestan är grovt underskattad som hobby/veteranbil. Och jag tror INTE att jag kommer att se så värst många fler XR2i förutom våran på träffar. inte heller vanliga Fiestor, vilket jag tycker är trist då den såldes/säljs i ett stort antal.
Senast redigerad av 1 Cabben, redigerad totalt 0 gånger.

Cabben
Veteran
Inlägg: 122
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
fre jul 17, 2020 8:37 pm
Jag har tidigare lagat en del rost på löjligt värdelösa fordon, bara för jag kunnat och för att jag velat ha just detta fordon av någon outgrundlig anledning.

Denna gången får jag skärpa mej, men det första jag petade på släppte från sej en halvliter ler-blandad plåt. Gäller att inte peta! :rolleyes:

Bild


Bromsarna verkar ganska oslitna fram trots problemen under hemfärden, får börja med att lea upp dem och motstå impulsen att handla allt nytt bara för det går...

Preliminär budget för Fiesta A-traktor är tänkt att vara ca 15k så det nog bäst att hejda sej.
Det var en duktigt aktiv rostmask som bott i den bilen tack Gode Gud att det är en lättmeckad bil.

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Cabben, det är ju det som är själva grejen. Att en lätt, snål, billig bil med 60% av vikten på drivhjulen nu sannolikt är helt möjlig att regga som traktor!

Tidigare sket det sej på max 10 km/h på lägsta växeln, en regel som verkar vara generell dispens på nu, när jag tänkt "framhjulsdrivet?!"

Som sidnote kan nämnas att Volvo C70 också verkar ha 60% på drivhjulen, men är törstigare och får bli "take two" :banana:
Gudarna ska veta att just Fiestan inte har mycket att städa bort bakom center of gravity, till skillnad från många Volvo, men nu var det ju ekonomi som stod i fokus...

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Startskott!
Screenshot_20200716-210409.png
Screenshot_20200716-210305.png
Bilagor
Screenshot_20200716-210401.png

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Forskning på plats ger att ventilerade skivor med tillhörande ok från -88 xr3i inte passar Bolt on på Fiesta -99 spindlar för solid skiva... Inte helt oväntat, säkert inte helt ok heller men nu blev det inget med det.

Men ur mitt perspektiv är varje extra kg på eller framför framaxeln önskvärt.
IMG_20200717_231917_464.jpg

Cabben
Veteran
Inlägg: 122
Blev medlem: lör mar 21, 2020 12:34 am
Namn: Carol Lilja
Kör: Escort XR3i Cabriolet 1986, Ford Fiesta XR2i 1990, Sedan lite bastarder: Chrysler Concorde 1995 (flyttgods), husvagn Adria 305-80, en Selco -68 motorbåt med Evinrude 60 hk (1978-84) på, och ett gäng släp.
Ort: Vara
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Cabben »

Greger skrev:
fre jul 17, 2020 8:52 pm
Cabben, det är ju det som är själva grejen. Att en lätt, snål, billig bil med 60% av vikten på drivhjulen nu sannolikt är helt möjlig att regga som traktor!

Tidigare sket det sej på max 10 km/h på lägsta växeln, en regel som verkar vara generell dispens på nu, när jag tänkt "framhjulsdrivet?!"

Som sidnote kan nämnas att Volvo C70 också verkar ha 60% på drivhjulen, men är törstigare och får bli "take two" :banana:
Gudarna ska veta att just Fiestan inte har mycket att städa bort bakom center of gravity, till skillnad från många Volvo, men nu var det ju ekonomi som stod i fokus...
Jag har som sagt mina tankar om det här bygget, och misstänker att det ändar på skroten som ett avstannat projekt. Tror dragvikten är på 600 kilo på dessa vilket rimmar illa med tanke på vad A-trallor är till för, enligt praxis. Att de är dragfordon. Hänger du något på kroken, så vips hamnar 50-80 kilo till bakänden och ändrar viktfördelningen. Bygg på en äldre i så fall, de får dra 900 kilo, eller bygg på Volvon. PS: Jag köper gärna de där XR3i bromsdelarna till vår XR3i-86:a

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

Cabben skrev:
fre jul 17, 2020 10:01 pm

Jag har som sagt mina tankar om det här bygget, och misstänker att det ändar på skroten som ett avstannat projekt. Tror dragvikten är på 600 kilo på dessa vilket rimmar illa med tanke på vad A-trallor är till för, enligt praxis. Att de är dragfordon. Hänger du något på kroken, så vips hamnar 50-80 kilo till bakänden och ändrar viktfördelningen. Bygg på en äldre i så fall, de får dra 900 kilo, eller bygg på Volvon. PS: Jag köper gärna de där XR3i bromsdelarna till vår XR3i-86:a
Trist, tror du får rätt på sätt och vis....

"42 § A-traktor skall ha kopplingsanordning och i övrigt vara
lämplig som dragfordon. Kopplingsanordning skall uppfylla
kraven i 43 – 45 §§.
A-traktor är lämplig som dragfordon om
1. tjänstevikten är 2 000 kg eller högre eller
2. ursprungsfordonet är konstruerat för en släp-
vagnsvikt av minst 1 000 kg."

Hmm...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10143
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av therealpinto »

Ja, jag skulle just komma till det med dragvikten.

Bilen på bild har ingen dragvikt alls i papperen, märkligt, eftersom det sitter drag på den?

Men om en vanlig Fiesta är typgodkänd för 600 eller 900 kg, så kan det stupa där. Är ni "sålda" på Fiestan så rekommenderar jag att ni pratar med "er" regbesiktare på närmsta besiktningsorgan om hur han ser på saken. Vissa kan acceptera lite flex på dragvikterna men det är inte så vanligt.

Personligen har jag tyckt att en Mondeo V6 eller kanske Cougar skulle vara lämpliga objekt. De klarar dragvikterna och borde vara åtminstone i närheten av tillräckligt framtunga.

C70 kan ni också stryka eftersom en A-traktor ska vara byggd på en bil med täckt kaross (dvs inte en cab).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Greger
Veteran
Inlägg: 306
Blev medlem: lör apr 09, 2016 9:47 pm
Namn: Greger Eriksson
Kör: Escort mkIV
Ort: Varberg

Re: Fiesta 1999 A-traktor experiment

Inlägg av Greger »

therealpinto skrev:
lör jul 18, 2020 9:06 am
Ja, jag skulle just komma till det med dragvikten.

Bilen på bild har ingen dragvikt alls i papperen, märkligt, eftersom det sitter drag på den?

Men om en vanlig Fiesta är typgodkänd för 600 eller 900 kg, så kan det stupa där. Är ni "sålda" på Fiestan så rekommenderar jag att ni pratar med "er" regbesiktare på närmsta besiktningsorgan om hur han ser på saken. Vissa kan acceptera lite flex på dragvikterna men det är inte så vanligt.

Personligen har jag tyckt att en Mondeo V6 eller kanske Cougar skulle vara lämpliga objekt. De klarar dragvikterna och borde vara åtminstone i närheten av tillräckligt framtunga.

C70 kan ni också stryka eftersom en A-traktor ska vara byggd på en bil med täckt kaross (dvs inte en cab).

Gustaf

Jo detta "projekt" dog tyvärr i sin linda :rolleyes:
I alla fall A-traktor kan av lämplig moderator strykas i rubriken. Så går det när man är dåligt påläst.

Ingen är så såld på just Fiesta, eller Ford över huvud taget när det gäller val av traktor-objekt.

Volvo C70 avser coupé-modellen, och eftersom jag är motvals något jävulskt får jag väl forska i andra möjliga kandidater...

Som sagt, tanken var att bygga något billigt att driva för en relativt låg summa och slippa turbo femmor och v-sexor.

Men nu skiter vi i det....


Nu råkar jag stå här med en Fiesta med lite rosthål, antagligen oreggat drag och kasst avgassystem, och se på fanken! Är det inte lite glapp i växellådans utgående Vä. axel också :banghead:

Förslag på fortsättning?

Skriv svar