Ford 2.0 ohc - tändning, blyfritt??

Allt om Fords modeller Capri, Granada, Taunus, samt övriga modeller.
Användarvisningsbild
EmilNordman
Erfaren
Namn: Emil Nordman
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Ford 2.0 ohc - tändning, blyfritt??

Inlägg av EmilNordman »

Hej,

i taunusen har jag en 2.0ohc från en Sierra (vet ej årtal) med 205 blocket. Vet det finns 200 och 205 block men var det skilda årgångar?

Nåja till frågan, ska byta kamrem och började tänka på tändinställningen, alla jag pratat med säger att jag ska absolut inte tanka blyfritt i bilen nu när den går så fint, annars går ventilsätena åt sig o den börjar knacka osv osv

Det står på en klisterlapp på ventilkåpan dock att man kan ställa om tändningen för att kunna köra blyfritt, betyder det då att ventilsätena tål blyfritt? bara att det är tändningen som ska ställas in beroende på bränsletyp? Förgasaren är sprillans, en 32/36 weber så den borde väl ändå inte spela någon roll

Tack i förväg
Mondeo 2.2tdci titanium x -06
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Re: Ford 2.0 ohc - tändning, blyfritt??

Inlägg av Knez »

205-blocket användes på senare Pinto främst i Sierra och Scorpio. Jag har numret 20 ingjutet i blocket på båda mina Capri med pinto (årsmodell 1979 och 1980). Härdade ventilsäten gör marginell skillnad för övrigt. Alltid kört blyfritt (och på senare tid E85) i alla mina Pintomotorer, oavsett årsmodell miltal etc. Inga problem någonsin som har kunnat härledas till blyfri bensin.
200 användes bara till Cosworth.

Tändningen förstår jag inte riktigt hur den skulle kunna göra någon skillnad. Hög tändning och varm gång eventuellt och någon myt om att det i kombination med blyfri bensin gör att ventilsätena äts upp snabbare. Tändningen behöver du med största sannolikhet inte röra om bilen går bra som den gör.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

Användarvisningsbild
EmilNordman
Erfaren
Namn: Emil Nordman
Kör: Ford Mondeo 2.2tdci

Inlägg av EmilNordman »

Knez skrev:
fre aug 07, 2020 4:01 pm
205-blocket användes på senare Pinto främst i Sierra och Scorpio. Jag har numret 20 ingjutet i blocket på båda mina Capri med pinto (årsmodell 1979 och 1980). Härdade ventilsäten gör marginell skillnad för övrigt. Alltid kört blyfritt (och på senare tid E85) i alla mina Pintomotorer, oavsett årsmodell miltal etc. Inga problem någonsin som har kunnat härledas till blyfri bensin.
200 användes bara till Cosworth.

Tändningen förstår jag inte riktigt hur den skulle kunna göra någon skillnad. Hög tändning och varm gång eventuellt och någon myt om att det i kombination med blyfri bensin gör att ventilsätena äts upp snabbare. Tändningen behöver du med största sannolikhet inte röra om bilen går bra som den gör.
Tack för informativt svar!

Om man spinner vidare lite på detta ämne, i Finland har vi 95E10 (10% etanol blandning, ist för 5% i Sverige?), kan jag köra på det rätt av? Behöver man ens ställa om tändning o sånt då högre etanolhalt rimligtvis kompenserar för lägre oktan? Allt är sprillans nytt från tanken, slangarna, förgasare, packningar, insug, till och med mekaniska pumpen, så ingen risk att etanolen löser upp skräp som hamnar i förgasaren iallafall.
Mondeo 2.2tdci titanium x -06
Focus 1.6 Flexifuel -02
Taunus 2.0ohc -82

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

Ja, du kan köra på E10 utan några som helst ändringar eller åtgärder. Dom flesta bilar kan gå på E30 (om det hade funnits något sådant?) Däröver får man prova sig fram hur stora marginalerna är. Alltså hur mycket motorstyrningen klarar av att reglera för att hålla Lambda 1. När det gäller förgasarmotorer anses det att dom klarar upp till 15 % etanol utan någon åtgärd. Men tänk på att 15 % etanol inte är detsamma som 15 % E85.

Nu vet jag inte så mycket om motorerna i denna tråden, men alla motorer med aluminiumtopplock har inpressade stålventilsäten och styrningar. (Hur skulle det se ut med ventilsäten av aluminium?)

Vill man veta mer om detta så finns en webbsida: www.etanol.nu
Där finns det mycket kunskap om detta.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Anledningen till att det var tal om att ställa om tändningen för blyfritt var att motorerna innan dess var specade (justerade) för 96 eller 98 oktan, blyfritt var/är 95 oktan. En Pinto som "optimerats" för 98 oktan kan spika på 95. I praktiken handlar det med standard fördelare mest bara om att ställa så det inte spikar vid hög belastning i mellanregistret, annars så hög tändning som det går.

Jag har faktiskt kört ihop ventilspelen på en brukskörd Pinto på blyfritt, den hade dock gått långt med tveksamt underhåll innan vi tog över den. Mina turbo-Pinto har jag alltid kört på blyfritt utan problem men det blir inte så många mil heller. Om du har toppen som satt på 205-blocket så har det troligen härdade ventilsäten men att slå i en skvätt blyersättning emellanåt skadar ju inte. Det är ju gjutjärnstopp med sätena direkt i toppen.

95 E10 är bara att testa om du vill. Förmodligen klarar den lite högre tändning med den soppan (Pinton har rätt dåliga förbränningsrum så tidigare tändning ger oftast bra resultat).

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

nyford
Erfaren

Inlägg av nyford »

EmilNordman: Jag svarade dig tidigare här lite allmänt om etanol, men jag tänkte inte på att du hade en sådan ärevördig bil som från 1982. Och det pratas om att ändra tändningen för att kunna utnyttja etanolen mer effektivare. (E85 har 104 oktan) det finns moderna helelektroniska brytarlösa fördelare. Dessutom finns det programmerbara modeller som man kan vinna en hel del i effekt och bättre energiutbyte. http://www.123ignition.se/produkter.php?id=224
Detta är bara en modell som förmodligen passar din bil (?) Det finns fler att välja på och som sagt även dom programmerbara. Det finns också filmer på YouTube med dessa fördelare.
Och man kan ju tillägga att förgasarmotorer går att konvertera för att köra på högre etanolhalt, men det kan vara lite svårt att träffa rätt. Det är lättare med insprutningsmotorer och där går det att konvertera dom flesta bilmodeller för enbart E85.

Och till alla andra som funderar, jag har inga som helst ekonomiska kopplingar till saluföringen av dessa fördelare som jag nämner. Jag bara råkar veta att dom finns till ett flertal bilmodeller.

Användarvisningsbild
Knez
Veteran
Namn: Theo Knez
Kör: Capri 2.0S -79, Capri 2.0S -80
Medlemsnummer: 469
Kontakt:

Inlägg av Knez »

nyford skrev:
sön aug 09, 2020 10:01 am
Och man kan ju tillägga att förgasarmotorer går att konvertera för att köra på högre etanolhalt, men det kan vara lite svårt att träffa rätt. Det är lättare med insprutningsmotorer och där går det att konvertera dom flesta bilmodeller för enbart E85.
Jag gick upp drygt 30% i storlek på huvudmunstycken och tomgångsmunstycken på min Weber 32/36 DGAV (sittandes på en Pinto) och kör sen ett halvår tillbaka på bara E85. Funkar hur bra som helst! Så nog går det, men det är lite experimenterande.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se

nyford
Erfaren

Inlägg av nyford »

Jo, det är nog bara att gratulera att du lyckades "på första". Jag har inte prövat det själv, bara läst om det, men om man har t.ex en Zentit Stromberg-förgasare så skall man slipa om nålen. Men det är inte bara att gå på med lite slippapper. Nålen har egentligen fyra steg som en trappa, skulle man kunna säga. Och det handlar om att slipa ner ett antal hundradels millimeter på diametern. Och om jag inte minns fel så skall det vara olika mycket på dom olika trappstegen.
Det finns en förgasarfirma i Söderköping. Carbs kallas han som driver firman, men jag tror han heter Eriksson. Hursomhelst, han sålde färdigslipade nålar för några olika Zenit Stromberg-förgasare för ett antal år sedan. Jag vet inte hur det är i dag. Men jag känner till några "vanliga" bilägare som har lyckats att konvertera sina förgasarbilar.
Själv körde jag blandtankat ca 30% (alltså något som skulle ha hetat E30) i mer är 5000 mil. Sedan överlät jag bilen på en anhörig som fortsatte i minst 3000 mil till på samma blandning. Detta var en Volvo 245 -92. Jag rörde inte en enda skruv i motorn och dess bränslesystem. Den gick problemfritt hela tiden. Så låg inblandning påverkar inte förbrukningen eller köldstartegenskaperna på något sätt.
Efter det köpte jag en Volvo V70 2.0 F -08. Alltså en riktig etanolbil. (Fordmotorn) Den tankade jag aldrig med bensin, bara E85. Jag körde den ca 12000 mil. Men totalt hade den gått nästan 16000 mil. För snart ett år sedan bytte jag till en Ford Kuga Ecoboost E85 -20. Jag har några hundra mil kvar till dom första 1000 milen. Men aldrig tankat bensin i den bilen heller. Bara E85! Nu är det automatlåda i den så förbrukningen blir jämförbar med Volvon. Den drog i snitt 1,18 l/mil. Kugan har samma effekt som Volvon men markant bättre vridmoment, 245 Nm mot Volvon som hade 190 Nm. När jag började kolla uppgifter om Kugan stog det förbrukning 0,65 l/mil på både bensin och E85. Naturligtvis manuell låda. Jag vet inte om det var något tryckfel men så stog det. Till er som funderar, det går att ligga under litern under goda omständigheter, "medvind och solen i ryggen".

Användarvisningsbild
erlan
Erfaren
Namn: erland johansson
Kör: sierra

Inlägg av erlan »

från en viss årsmodell går alla OHC att köra på blyfritt. jag vill minnas det är från -85.
Men förgasarbilarna vill ha 98 oktan, åtminstone min -84. den sitter en nyare topp på.
Och när jag sänkte tändningen för att köra 95 oktan så gick den betydligt sämre.
E85 anses slita mindre på sätena än bensin, på grund av kallare förbränning.
Blyfria OHC toppar har lösa sätesringar i härdat stål. Härdade gjutjärnsäten har jag bara träffat på i raggarbilar.

byggde en -87a sierra insprutning för E85 för en del år sen.
1600 topp planad 1,5 mm, och portad för att likna i-toppen så nära jag kunde.
drog 0,9l e85 per mil. gav mig dock några gråa hår innan jag justerat in både justerbart kamdrev och tändning
rätt.

erlan

Skriv svar