Sierra 4*4 mt75 låda
Sierra 4*4 mt75 låda
Hej, ny här.
Jag har en fyrhjulsdriven Sierra från 92. Den har stått några år men har klarat sig ovanligt bra karossmässigt. Den blev stående pga att kopplingen var slut och växellådan lät väldigt illa. Tänkte att den ska få komma ut när den blir skattefri. Kopplingen är inga problem men min fråga är om det går att ta en låda från en bakhjulsdriven Sierra med mt 75 och bara ta bort bakstycket och ersätta det med fördelningslådan? Har nämligen en rostig sån med OK låda. Mvh/Torsten
Jag har en fyrhjulsdriven Sierra från 92. Den har stått några år men har klarat sig ovanligt bra karossmässigt. Den blev stående pga att kopplingen var slut och växellådan lät väldigt illa. Tänkte att den ska få komma ut när den blir skattefri. Kopplingen är inga problem men min fråga är om det går att ta en låda från en bakhjulsdriven Sierra med mt 75 och bara ta bort bakstycket och ersätta det med fördelningslådan? Har nämligen en rostig sån med OK låda. Mvh/Torsten
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Sierra 4*4 mt75 låda
joo går,, men bes kommer ej tycka om det
meo regbes 
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Jag tror Torsten tänkte renovera 4x4-lådan med delar från rwd-lådan?
Jag kan MT-75 för dåligt för att veta hur mycket delar som skiljer men åtminstone utgående axel bakåt bör vara annorlunda. Jag vet att man kan sätta ihop delar från rwd och 4x4-lådor men de fall jag känner till handlar om att ta främre huset från 4x4 för att få en MT-75 för V6 och rwd.
Det kan vara en bättre idé att renovera lådan du har, lite beroende på vad som är dåligt förstås.
Gustaf
Jag kan MT-75 för dåligt för att veta hur mycket delar som skiljer men åtminstone utgående axel bakåt bör vara annorlunda. Jag vet att man kan sätta ihop delar från rwd och 4x4-lådor men de fall jag känner till handlar om att ta främre huset från 4x4 för att få en MT-75 för V6 och rwd.
Det kan vara en bättre idé att renovera lådan du har, lite beroende på vad som är dåligt förstås.
Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
Tack för svaren. Jo tanken var att bilen ska fortsätta att vara fyrhjulsdriven. Som du skriver Gustaf så är ju 4*4 lådan längre baktill, svänghjulskåpan är inte heller lika, startmotorn sitter på andra sidan pga av främre diffen. Tydligen ska drev, synkringar lager mm vara samma. Mao ska det förhoppningsvis gå att få ihop en fungerande 4*4 låda av bägge dessa och komplettera med lite nya delar vid behov.
Mvh Torsten
Mvh Torsten