Automatlåda

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Ronkan
Nybörjare
Namn: Ronny Ericsson
Kör: Focus 1.5 Ecoboost 2017

Automatlåda

Inlägg av Ronkan »

Hej,
är nybliven ägare till en Ford Focus med en 1.5 Ecoboost motor men jag blir inte klok på vilken typ av automatlåda jag har....har googlat men inte blivit klokare egentligen, tror att det är en av den gamla sorten med momentomvandlaren, hur kan jag få reda på det, det måsten ju stå svart på vitt nånstans, sökt på vin numret men där står det bara automat...det känns som en "vanlig" låda när man kör men jag skulle vilja vara säker då jag drar släp ganska ofta..

// Ronkan

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Automatlåda

Inlägg av therealpinto »

Ja, det ska vara momentomvandlarlåda.

Vilken årsmodell? När jag köpte ny 2017 (1.5 EcoBoost) kollade jag upp förutsättningarna. Dessutom känns det på hur "seg" eller "mjuk" den är (välj själv)... Jämfört med en dubbelkopplingslåda är den mycket snällare i ingreppet.

Fin bil att dra med om man inte drar så våldsamt tungt och vill tanka rätt ofta :-)
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Ronkan
Nybörjare
Namn: Ronny Ericsson
Kör: Focus 1.5 Ecoboost 2017

Inlägg av Ronkan »

Hej och tack för svar, skönt att det är en "vanlig" låda i den, jag har bara kört en Renault med dubbelkopplingslåda och den gillade jag inte alls, den var jätte ryckig innan den blev varm då var den bättre men inte så mjuk som min är... det är en 2017 det här oxå 5800 mil bara, så här långt är jag jättenöjd :thumbsup: :thumbsup:

// Ronkan

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Så bra!

Jag trivdes med min bil också. Nackdelarna tyckte jag var lite liten tank (så relativt kort räckvidd) och kanske att lådan kunde upplevas lite seg vid "aktiv" stadskörning och när det var riktigt kallt. Men på det hela taget en trevlig bruksbil med många goda sidor.
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar