Biltemas automatiska växellådsolja ok för Pajero
-
IFrid
- Nybörjare
- Namn: Andreas Eriksson
- Kör: ford focus
Biltemas automatiska växellådsolja ok för Pajero
Jag behöver fylla på med olja till växellådan, och enligt specifikationerna så behövs mitsubishis egna Dia Queen SP III men den verkar vara svindyr och svår att få tag på.
är det nån som vet om biltemas olja blir minst lika bra? det står som specifikation där också Mitsubishi/Hyundai SP II/III
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000041561
är det nån som vet om biltemas olja blir minst lika bra? det står som specifikation där också Mitsubishi/Hyundai SP II/III
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000041561
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Re: Biltemas automatiska växellådsolja ok för Pajero
Hej.
Detta med Biltemas oljor har varit ämne för långa goa pratstunder ....
Det jag vet är att Biltemas oljor håller sig inom reglerna och normen minst krav ...
såklart finns det lite reserver kvar ... Men det finns en anledning varför märkesoljor är dyrare och såklart med Mer marginaler..
OBSERVERA !!!!
Att jag inte på något vis vill baktala Biltemas oljor på något sätt , Har själv använt deras 15/40 motorolja i många år ( Bytar vid 1000mil ) i ett tredje fordon och det har funkat runt 23000 mil ...
Vet några som kör deras racing olja 10/60 tror jag . och dom har inte heller haft några problem , fast dom bytar oljan oftare ( E85 )...
I mitt tänk så varför skulle inte Biltemas olja hålla , För skulle ett sånt stort företag våga sälja nån , Ursäkta mig "skitolja" och sen stå till svars för detta och få en massa skit för det samma ...
Mvh Krille
Detta med Biltemas oljor har varit ämne för långa goa pratstunder ....
Det jag vet är att Biltemas oljor håller sig inom reglerna och normen minst krav ...
såklart finns det lite reserver kvar ... Men det finns en anledning varför märkesoljor är dyrare och såklart med Mer marginaler..
OBSERVERA !!!!
Att jag inte på något vis vill baktala Biltemas oljor på något sätt , Har själv använt deras 15/40 motorolja i många år ( Bytar vid 1000mil ) i ett tredje fordon och det har funkat runt 23000 mil ...
Vet några som kör deras racing olja 10/60 tror jag . och dom har inte heller haft några problem , fast dom bytar oljan oftare ( E85 )...
I mitt tänk så varför skulle inte Biltemas olja hålla , För skulle ett sånt stort företag våga sälja nån , Ursäkta mig "skitolja" och sen stå till svars för detta och få en massa skit för det samma ...
Mvh Krille
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
-
IFrid
- Nybörjare
- Namn: Andreas Eriksson
- Kör: ford focus
ah, tack för bra input, får överväga det hela...
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Det handlar inte bara om oljans kvalitet som sån, utan vissa lådor har packningar i material som inte tål vad som helst. T ex vissa (alla?) hyfsat moderna GM, Ford, Chrysler, Mercedes, Toyoya m fl automatlådor måste ha ATF Dexron av olika varianter. När det gäller GM TH har det sagts mig att annars sväller och skadas vissa packningar av nåt pappersmaterial - de behöver skyddas av tillsatser. Det är väl därför (lika mycket som för att tjäna en extra slant
) som Mitsubishi anger en egen specifikation för oljan. Ja, sen är det väl också lite sämre kemi i riktigt billiga oljor så att filmen är mindre motståndskraftig vid hög temp/belastning p g a kortare molekylkedjor och förstås brukar de ha mera kolrester i sig. Själv brukar jag helst handla sånt som Agrol och liknande märken till bra pris men avsedda främst för arbetsmaskiner till mina gamla brukisar. Ingen tillverkare vill nog ta risken att en grävmaskin etc plötsligt skär och orsakar ett driftstopp i en hel verksamhet, lite värre att ev försöka snacka bort än om Svenne Raggare får stopp på landsvägen med sin kokande Galaxie som får värmenyp...

"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
Tomas_vartofta
- Veteran
- Namn: Tomas Andersson
- Kör: Ford Edge Vignale -17, Peugeot Expert 2,0 HDI 163 -13, Triumph Spitfire MKIV - 73. Volvo Bm 620 -69. BMW K1200RS -02. Scania P93 -91
- Kontakt:
För 10-15 år sedan så var det Statoil som tillverkade Biltemas olja i Nynäshamn.