Servicehistorik övermil kvd

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
spaltzer
Nybörjare
Namn: Magnus
Kör: -

Servicehistorik övermil kvd

Inlägg av spaltzer »

Hej!

Jag har kikat ett tag på kvd efter en mondeo eller kuga. Ganska ofta har de en första service vid höga miltal som 5-7 tusen mil. Det värsta jag har sett var en Mondeo från 2018 med första service gjord på 7k mil. Efterföljande servicar såg bättre ut. I detta fallet ringde jag kvd och frågade om det stod fel men svaret var bara att den första service var gjord efter 2 år. Detta var en 2.0 diesel. Vad jag förstår skall de servas med intervallen 2 år eller 3000 mil.

Är folk så dåligt pålästa? Eller förlitar sig folk på en dagsförservicelampa som inte funkar?

Vad är gränsfall för övermil mellan servicar? 0 mil, 500 mil? 3000 mil?

Skulle ni köpa en bil med en servicehistorik där första servicen har missats med flera tusen mil?

Tacksam för input. Detta är så vanligt på kvd så jag blir fundersam på om det är jag som är överpedantisk?

Exempel på Mondeo 2018 första service gjord på 5800 mil https://www.kvd.se/auktioner/ford-monde ... 0hk-179498

cox
Veteran
Namn: Micke w
Kör: Mondeo mk5

Re: Servicehistorik övermil kvd

Inlägg av cox »

Nej hade inte köpt den, om garanti finns kvar så gäller ju inte den

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

spaltzer
Nybörjare

Inlägg av spaltzer »

Tack för svar! Även utan garanti så måste det väl bli ett rejält överslitage? Kanske särskilt viktigt att man inte har övermil på den första servicen, vilket verkar vara vanligast. Jag antar att de blir informerade efter den första servicen.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Namn: Peter B
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983

Inlägg av mondeo »

Köp inte en bil som inte oljan är bytt på 5-7000 mil! Givetvis blir det ett slitage som inte är normalt, samt att varken garantier eller maskinskadeförsäkring kommer att gälla när motorn rasar. Ett gammalt ordspråk, motorer är dyra olja billigt! Jätteviktigt att service sköts enligt tillverkarens rekommendationer.

spaltzer
Nybörjare

Inlägg av spaltzer »

Tack! Då gör jag som magkänslan sa och hoppar över dem. Jag såg så många som var servade med övermil på kvd så jag började tro att det bara är jag som är överpedantisk. Men det kanske är så att många bara tänker på att den skall servas vartannat år och så led er bra med det. Lite konstigt att servicelampor inte lyser eller ignoreras.

Tack då letar jag vidare.

Skriv svar