Ford fiesta ST150 -08 sjukt tröga växlar

Allt om Fords modeller B-MAX, Fiesta, Fusion, Ka, EcoSport & Puma.
Maddeisabel
Nybörjare
Namn: Madde S
Kör: Ford fiesta st150 2008
Medlemsnummer: 11

Ford fiesta ST150 -08 sjukt tröga växlar

Inlägg av Maddeisabel »

Tjena!
Som rubriken lyder så har min st sen jag köpte den 2022 haft så sjukt tunga växlar, temperatur ute eller om bilen är kall eller varm spelar ingen roll och ibland är de verkligen som att det är sirap i lådan och efter mycket växlande så är man fan slut i armen.

Igår så testade vi att smörja vajern till växellådan då man såg att den går trögt men blev ingen skillnad, det är heller inget oljud som indikerar att kopplingen eller lådan skulle va dålig men vad vet jag.
Men de som är de mest skumma är att helt plötsligt så kan lådan bli hur mjuk som helst och alla tidigare symtom försvinner som att de aldrig skulle ha funnits och sen nästa gång man ska köra så är de tillbaka?

Tänker ändå att finns ingen bättre sida att kunna få tips och råd än denna så innan vi går vidare med detta så hade jag uppskattat att få höra vad ni tror detta kan vara och vad vi ska börja med att undersöka/byta.

Tack på förhand!

Mikko_
Veteran
Namn: Mikko Isotalo
Kör: Cortina MK1 -65
Fiesta MK7 -12

Re: Ford fiesta ST150 -08 sjukt tröga växlar

Inlägg av Mikko_ »

Koppla loss vajern från länkaget på lådan och känn på länkaget/armarna som sitter på lådan.
Går det trögt där så får man ta loss dom från lådan och göra rent och smörja lite.

Kräver inte demontering av lådan från bilen och är ganska lätt att göra.

Skriv svar