Ford Mondeo MK4 dör 10 sek efter start
Ford Mondeo MK4 dör 10 sek efter start
Idag blev jag ståendes med min mondeo mk4 och en husvagn Hobby 780 efter landsvägen. Bilen började helt plötsligt tappa kraft. När man startar upp den och skyndar sig att gasa och håller över 2000rpm då går han släpper man gasen går han cirka 10sek på tomgången. Kan det vara bränslepump eller något annat? Någon som har erfarenhet av detta ?
Mvh
Uffe
Mvh
Uffe
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Re: Ford Mondeo MK4 dör 10 sek efter start
Diesel bensin ?
Skickat från min SM-A528B via Tapatalk
Det glömde jag skriva. Det är en diesel 2.0 tdci.
-
cox
- Veteran
- Namn: Micke w
- Kör: Mondeo mk5
Läs ut felkoder, jag gissar på att detta har med partikelfiltret att göra, har du tur så är det bara någon av givarna.
Inga felkoder att läsa ut. Däremot så får han inge bränsle. När jag tar bort bränsleledningen fram så är det helt torrt fast jag kör runt motorn. Så jag gissar att det är pumpen.
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
sugledning eller retur?? för sugledningen MÅSTE vara fylld,, man suger(luftar) alltid på returen för att sugledningen ska vara fylld, finns en genomskinlig slang vid högtryckspumpen, där kan man ev se luftbubblor
Det är den grova svarta sugledningen som kommer in vid motorn innan högtryckspumpen, det är den jag har ryckt loss och kört på starten och de kommer inge soppa där. Högtryckspumpen har jag inte ens tittat på. När jag bytte bränslefilter så var jag ju tvungen att suga i returslangen för att få bränslesystemet att fungera.
-
Holma
- Veteran
- Namn: Fredrik H
- Medlemsnummer: 406
Om du lossar slangen mellan tank och pump så lär den aldrig kunna suga fram diesel.
- granadadr
- Legend
nää du MÅSTE lufta den som jag sa,, jag har en heltvanlig bromsluftare,, koppla den till röda anslutningen fram/höger på motorn,, och lufta så en halv bytta borde räcka,, jag brukar låta luftaren sitta på och starta tvärt,, så fort den startar monterar jag tillbaka returledningUlfM skrev: ↑ons apr 17, 2024 7:44 amDet är den grova svarta sugledningen som kommer in vid motorn innan högtryckspumpen, det är den jag har ryckt loss och kört på starten och de kommer inge soppa där. Högtryckspumpen har jag inte ens tittat på. När jag bytte bränslefilter så var jag ju tvungen att suga i returslangen för att få bränslesystemet att fungera.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000031634
Tack. Jo det ska jag göra. Jag har en handpumpgranadadr skrev: ↑tor apr 18, 2024 5:36 amnää du MÅSTE lufta den som jag sa,, jag har en heltvanlig bromsluftare,, koppla den till röda anslutningen fram/höger på motorn,, och lufta så en halv bytta borde räcka,, jag brukar låta luftaren sitta på och starta tvärt,, så fort den startar monterar jag tillbaka returledningUlfM skrev: ↑ons apr 17, 2024 7:44 amDet är den grova svarta sugledningen som kommer in vid motorn innan högtryckspumpen, det är den jag har ryckt loss och kört på starten och de kommer inge soppa där. Högtryckspumpen har jag inte ens tittat på. När jag bytte bränslefilter så var jag ju tvungen att suga i returslangen för att få bränslesystemet att fungera.
Jag var ju tvungen att göra det när jag bytte bränslefiltret.
Men först måste jag plocka ner tanken och byta bränslepumpen för jag misstänker att den har dött.
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Dieseln har ingen elpump i tanken
- granadadr
- Legend
nej även om den har pump i tanken så spelar det ingen roll,,UlfM skrev: ↑mån apr 22, 2024 10:40 amTack. Jo det ska jag göra. Jag har en handpumpgranadadr skrev: ↑tor apr 18, 2024 5:36 amnää du MÅSTE lufta den som jag sa,, jag har en heltvanlig bromsluftare,, koppla den till röda anslutningen fram/höger på motorn,, och lufta så en halv bytta borde räcka,, jag brukar låta luftaren sitta på och starta tvärt,, så fort den startar monterar jag tillbaka returledningUlfM skrev: ↑ons apr 17, 2024 7:44 amDet är den grova svarta sugledningen som kommer in vid motorn innan högtryckspumpen, det är den jag har ryckt loss och kört på starten och de kommer inge soppa där. Högtryckspumpen har jag inte ens tittat på. När jag bytte bränslefilter så var jag ju tvungen att suga i returslangen för att få bränslesystemet att fungera.
Men först måste jag plocka ner tanken och byta bränslepumpen för jag misstänker att den har dött.
Jag hoppas jag har pump i tankengranadadr skrev: ↑mån apr 22, 2024 3:02 pmnej även om den har pump i tanken så spelar det ingen roll,,UlfM skrev: ↑mån apr 22, 2024 10:40 amTack. Jo det ska jag göra. Jag har en handpumpgranadadr skrev: ↑tor apr 18, 2024 5:36 am
nää du MÅSTE lufta den som jag sa,, jag har en heltvanlig bromsluftare,, koppla den till röda anslutningen fram/höger på motorn,, och lufta så en halv bytta borde räcka,, jag brukar låta luftaren sitta på och starta tvärt,, så fort den startar monterar jag tillbaka returledning
Men först måste jag plocka ner tanken och byta bränslepumpen för jag misstänker att den har dött.handlufta en mondeo mk4 är bara att glömma,, gissa hur jag vet det
![]()
Nu har jag luftat med kompressorn men det det verkar svårt att få bort luften däremot så har jag ju bränsletryck i alla fall.granadadr skrev: ↑mån apr 22, 2024 3:02 pmnej även om den har pump i tanken så spelar det ingen roll,,UlfM skrev: ↑mån apr 22, 2024 10:40 amTack. Jo det ska jag göra. Jag har en handpumpgranadadr skrev: ↑tor apr 18, 2024 5:36 am
nää du MÅSTE lufta den som jag sa,, jag har en heltvanlig bromsluftare,, koppla den till röda anslutningen fram/höger på motorn,, och lufta så en halv bytta borde räcka,, jag brukar låta luftaren sitta på och starta tvärt,, så fort den startar monterar jag tillbaka returledning
Men först måste jag plocka ner tanken och byta bränslepumpen för jag misstänker att den har dött.handlufta en mondeo mk4 är bara att glömma,, gissa hur jag vet det
![]()