Batteritorsk, trasigt batteri? Kortis?
-
laparn
- Erfaren
- Namn: Jens. T
- Kör: Mondeo 2.0 TDCI 163 2012
Batteritorsk, trasigt batteri? Kortis?
Hej!
Har min tråd ang oljud vid högre varv i min mondeo, men nu har det kommit ett större problem, bilen är stendöd..
Skulle iväg och felsöka intercoolerslangar och bilen startar inte. 2 dagar tidigare har jag kört 30 mil, så batteriet borde vara fulladdat. Det bara klickar och lampor på instrumentering mm blinkar och har sig när man försöker starta.
Har försökt ladda batteriet med min lilla ctek, men kommit upp i nivå 4 i laddningen som mest, men sedan tänds röda lampan och laddningen måste avbrytas. När man sedan kopplar om allt på nytt så är laddningen nere på 1 igen.
Trodde först att det var min koppling av ledrampen i fronten via en xbb som kortat då pluskabeln lossnat från kabelskon på pluspolen, men har kopplat ifrån xbb’n helt och laddningen strular ändå.
Hittar inget inuti bilen som stjäl ström, så antigen har batteriet gått sönder, eller så är det kortis någon annanstans.. Har ett nytt batteri, men vågar inte koppla i det om det skulle vara kortis någonstans...
Någon som varit med om liknande?
Har min tråd ang oljud vid högre varv i min mondeo, men nu har det kommit ett större problem, bilen är stendöd..
Skulle iväg och felsöka intercoolerslangar och bilen startar inte. 2 dagar tidigare har jag kört 30 mil, så batteriet borde vara fulladdat. Det bara klickar och lampor på instrumentering mm blinkar och har sig när man försöker starta.
Har försökt ladda batteriet med min lilla ctek, men kommit upp i nivå 4 i laddningen som mest, men sedan tänds röda lampan och laddningen måste avbrytas. När man sedan kopplar om allt på nytt så är laddningen nere på 1 igen.
Trodde först att det var min koppling av ledrampen i fronten via en xbb som kortat då pluskabeln lossnat från kabelskon på pluspolen, men har kopplat ifrån xbb’n helt och laddningen strular ändå.
Hittar inget inuti bilen som stjäl ström, så antigen har batteriet gått sönder, eller så är det kortis någon annanstans.. Har ett nytt batteri, men vågar inte koppla i det om det skulle vara kortis någonstans...
Någon som varit med om liknande?
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Hur gammal är batteriet? Original?
Om du kortsluter ett batteri på upphällning så kan det skadas så det inte tar laddning.
Om laddaren inte indikerar kortis så har du nog inte det och det är nog rätt säkert att testa ett annat batteri.
Om du har en multimeter så kan du ju kolla polspänningen med batteriet inkopplat. Borde vara mellan 13.8 och 14.6 V
Om du kortsluter ett batteri på upphällning så kan det skadas så det inte tar laddning.
Om laddaren inte indikerar kortis så har du nog inte det och det är nog rätt säkert att testa ett annat batteri.
Om du har en multimeter så kan du ju kolla polspänningen med batteriet inkopplat. Borde vara mellan 13.8 och 14.6 V
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
laparn
- Erfaren
Batteriet som sitter i är originalbatteriet antar jag då det är ett fordmärke påNemesis_se skrev:Hur gammal är batteriet? Original?
Vet inte om laddaren indikerar kortis då det är bland dem minsta Ctek laddarna som fortfarande klarar av bilbatterier (XS 0.8).. Finns bara lampan som indikerar att laddaren är igång, röda lampan som indikerar felkoppling (men även att batteriet är trasigt/skadat enligt en kompis). Samt steg 1-6 i laddningen.
-
laparn
- Erfaren
Verkade vara dålig jord, för när jag skulle börja plocka bort batteriet för att ta det till verkstan för mätning (kolla om det kortat), och började skruva bort minuskabeln från jordpunkt, så kom först några gnistor, och saker började låta i kupén.. drog åt skruven som håller kabeln från minus till jord på plats och provade starta bilen.
Bilen hoppade igång utan att tveka ens..
Så det blev en tur till laitis för inköp av stålborste och kontaktpasta.
Ska prova rengöra jordpunkt, kabel, poler etc och fetta in med kontaktfett.. Sedan prova ladda batteriet på nytt... ev sätta laddaren direkt på plus och minuspol istället för minus till chassiet.
Bilen hoppade igång utan att tveka ens..
Så det blev en tur till laitis för inköp av stålborste och kontaktpasta.
Ska prova rengöra jordpunkt, kabel, poler etc och fetta in med kontaktfett.. Sedan prova ladda batteriet på nytt... ev sätta laddaren direkt på plus och minuspol istället för minus till chassiet.
- Nemesis_se
- Legend
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Medlemsnummer: 188
Kul att det löste sig!
Och tack för återkopplingen!
Och tack för återkopplingen!
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
-
Larsasunkan.
- Nybörjare
- Namn: Lars Sundqvist
- Kör: Ford Focus 1,8 Flexifuel
Re: Batteritorsk, trasigt batteri? Kortis?
Min bil ylar mysko när jag startar den. Den visar att den drar mycket bränsle och vissa av symbolerna på instrumenteringen tänds. Antispinn, abs m.fl. ylande pågår hela tiden. Stänger av den och går inte starta. Det bara knattrar som för lite ström för att minuten senare startar igen?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
generatorn troligtvis...
-
Larsasunkan.
- Nybörjare
- Namn: Lars Sundqvist
- Kör: Ford Focus 1,8 Flexifuel
Det var generatorn. Bytte den och bilen går perfekt. Nyss bes med en 2a på otillräcklig handbromsverkan. Motor gått 28000. knappt och nån olja drar den knappt. Som den ska dra.