Connect - ingen värme
- MalZon
- Legend
- Namn: Jonas Malm
- Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
- Medlemsnummer: 79
- Kontakt:
Connect - ingen värme
Köpte en Ford Transit Connect -14 1,6 diesel för några dagar sedan. Den var nyservad, nybesiktad och nytt kamrem och vattenpump. Köpte den på firma ca 25mil hemifrån, fick 3mån garanti på den så egentligen inga konstigheter...
Enda problemet jag har med än är att jag har svårt att få upp värmen i kupen. Kommer ibland men försvinner lika fort tycker jag. Kollade vattnet och visst fattades det så köpte färdigblandad och fyllde på givetvis, lägger ihop det med vattenpumps bytet och jag har ju garanti på dem än så länge men är inte motiverad att köra 50mil för att lämna den och 50mil till för att hämta den så ville kolla på detta själv här innan jag börjar härja med dem om garantin.
Jag har fyllt på vatten, slabbat ut vatten och så vidare så har ingen superkoll på hur mycket vatten jag fått i men är säkert runt 1-2l. Haft den igång med locket av och haft den lilla blå korken på halvöppen men får det inte att lira. Missar jag någon avluftning på något sätt eller är det bara att ha den igång tills det funkar?
Enda problemet jag har med än är att jag har svårt att få upp värmen i kupen. Kommer ibland men försvinner lika fort tycker jag. Kollade vattnet och visst fattades det så köpte färdigblandad och fyllde på givetvis, lägger ihop det med vattenpumps bytet och jag har ju garanti på dem än så länge men är inte motiverad att köra 50mil för att lämna den och 50mil till för att hämta den så ville kolla på detta själv här innan jag börjar härja med dem om garantin.
Jag har fyllt på vatten, slabbat ut vatten och så vidare så har ingen superkoll på hur mycket vatten jag fått i men är säkert runt 1-2l. Haft den igång med locket av och haft den lilla blå korken på halvöppen men får det inte att lira. Missar jag någon avluftning på något sätt eller är det bara att ha den igång tills det funkar?
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]
"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Re: Connect - ingen värme
Du är såpass van vid bilar att jag inte behöver fråga om värmaren går som den ska......
du har kört hem den? 50 mil sen försökt lufta med reglagen på full flås och ingen lycka?
Klart att det är något fel!
Känns det någon skillnad mellan vänster och höger sida utblås?
du har kört hem den? 50 mil sen försökt lufta med reglagen på full flås och ingen lycka?
Klart att det är något fel!
Känns det någon skillnad mellan vänster och höger sida utblås?
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
Värmaren går. Nä tog den på släp hem. Kört den på hemmaplan, några mil åt gången.
Har inte tänkt på om det är någon skillnad men ska kolla om jag märker av något.
Fick tipset att lufta slangen från värmaren, vilket jag inte alls tänkt på så ska pröva det med.
Har inte tänkt på om det är någon skillnad men ska kolla om jag märker av något.
Fick tipset att lufta slangen från värmaren, vilket jag inte alls tänkt på så ska pröva det med.
- Granworth
- Veteran
- Namn: Kristian S
- Kör: Transit oljebrännare , scorpio ghia 94 .
Dröm bil , se foto. - Ort: Trelleborg
- Medlemsnummer: 540
Tjäna.
Jag har en 08 där slangen till oljekylen / värmeväxlaren gick i sönder .
När jag öppnat huven och fyller på vätska så upptäcker jag en cirkulations pump uppe högt på torpedvägen som skriker , fick fyllt upp vätskan i omgångar sen tystnade pumpen och då kom oxå värmen tillbaka .
Efter slangbytet så fyllde upp med vätska och startade värmaren och värmereglaget på max , och höll koll på nämnda pump , det tar en stund sen fyllde jag avsiktligt upp med mer vätska lite över normalt , sen körde jag en sväng ( 15km ) med lätt på skruvat lock på behållaren , Sen hade jag full värme och allt funkade . Kollade sen nivån och tog ut lite vätska ca 1 dl så den hamnade rätt .
Hoppas detta kan hjälpa dig.
MVH Krille.
Jag har en 08 där slangen till oljekylen / värmeväxlaren gick i sönder .
När jag öppnat huven och fyller på vätska så upptäcker jag en cirkulations pump uppe högt på torpedvägen som skriker , fick fyllt upp vätskan i omgångar sen tystnade pumpen och då kom oxå värmen tillbaka .
Efter slangbytet så fyllde upp med vätska och startade värmaren och värmereglaget på max , och höll koll på nämnda pump , det tar en stund sen fyllde jag avsiktligt upp med mer vätska lite över normalt , sen körde jag en sväng ( 15km ) med lätt på skruvat lock på behållaren , Sen hade jag full värme och allt funkade . Kollade sen nivån och tog ut lite vätska ca 1 dl så den hamnade rätt .
Hoppas detta kan hjälpa dig.
MVH Krille.
Senast redigerad av 1 Granworth, redigerad totalt 0 gånger.
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
Old Fords Never Die They Just Goes Faster..
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
Fick ut mer luft idag och efter den lilla provturen jag fick så började den gå på 3 cylindrar så får allt utnyttja garantin trots allt.
- Granworth
- Veteran
Tjäna.
Det var tråkiga nyheter att läsa ....
Motorerna är rätt så pålitliga vad jag har fått reda på , dock så är ju även dessa efter 2008 känsliga för oljan DVS att använda rätt olja ... ( Våtrem ) Utgår från att det är samma grundmotor som min .
Hoppas att dom fixar bilen till dig och återkom gärna vad som var fel .
Vänliga Hälsningar Krille.
Det var tråkiga nyheter att läsa ....
Motorerna är rätt så pålitliga vad jag har fått reda på , dock så är ju även dessa efter 2008 känsliga för oljan DVS att använda rätt olja ... ( Våtrem ) Utgår från att det är samma grundmotor som min .
Hoppas att dom fixar bilen till dig och återkom gärna vad som var fel .
Vänliga Hälsningar Krille.
.....Vad hjälper 500 Hästar under huven... , ... När det sitter en förståndslös bakom ratten...
-
Karl Song
- Erfaren
- Namn: Johan K
- Kör: Ford Transit Connect, Seat Leon, Jaguar XK8
Våtrem? Är inte detta PSA-dieseln? I så fall har den väl aldrig haft våtrem? Går den på tre cylindrar brukar jag koppla det till en spridare som är rätt vanligt på dessa. Tyvärr brukar det inte sluta innan man bytt alla fyra. Det blir några månader så kommer nästa.
- Granworth
- Veteran
Hej.
Angående drivningen på/för oljepumpen så var det kedja till 08 Mars , därefter så blev det våtrem .
efterforskningen gjordes av Ordförande ( Rickard ) och mej där vi kollade på div Forum . detta pga. att jag själv var orolig för att min Transi skulle ha denna våtrem , men då min är tillverkad nov - dec 07 så ska det med all info vara kedja på min. sen vet jag inte hur länge man höll på med våtrem för att sedan gå tillbaka till kedja.
Men även jag kör på den från Ford rekomenderade / specificerade oljan , Ford har den inte i sitt sortiment längre men med hjälp av Oljemagasinet så fick jag tag på rätt olja .( hoppas att lite reklam inte gör nån skada )
Det lär finnas ombyggnadsatser till kedja igen , dock osäker var man får tag på dessa.
MVH Krille.
Angående drivningen på/för oljepumpen så var det kedja till 08 Mars , därefter så blev det våtrem .
efterforskningen gjordes av Ordförande ( Rickard ) och mej där vi kollade på div Forum . detta pga. att jag själv var orolig för att min Transi skulle ha denna våtrem , men då min är tillverkad nov - dec 07 så ska det med all info vara kedja på min. sen vet jag inte hur länge man höll på med våtrem för att sedan gå tillbaka till kedja.
Men även jag kör på den från Ford rekomenderade / specificerade oljan , Ford har den inte i sitt sortiment längre men med hjälp av Oljemagasinet så fick jag tag på rätt olja .( hoppas att lite reklam inte gör nån skada )
Det lär finnas ombyggnadsatser till kedja igen , dock osäker var man får tag på dessa.
MVH Krille.
- Mathias-D
- Legend
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 Essex , Ford Capri 2.0 -81 Zetec
- Medlemsnummer: 313
Granworth pratar om den tidigare Mk1 Connect:en med en annan 1,8l motor. Denna Bilen är en Mk2 Med 1,6. Annan Bil annan Motor.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
- MalZon
- Legend
- Kontakt:
Är en Connect från -14 med 95hk. Tror motorkoden är TZGA, men tar inte min högernäve på det.
- Granworth
- Veteran
Hej.
Tack för info Mathias , Som sagt var jag inte säker på motor modell , såklart har ju utvecklingen gått framåt från 08 till 14 men min tanke var att förmedla och hjälpa till med ovanstående problem ... ( värmen )..
speciellt el pumpen på torped väggen , fast det kan ju oxå ha byggts om ..
// krille
Tack för info Mathias , Som sagt var jag inte säker på motor modell , såklart har ju utvecklingen gått framåt från 08 till 14 men min tanke var att förmedla och hjälpa till med ovanstående problem ... ( värmen )..
speciellt el pumpen på torped väggen , fast det kan ju oxå ha byggts om ..
// krille
-
Karl Song
- Erfaren
- Namn: Johan K
- Kör: Ford Transit Connect, Seat Leon, Jaguar XK8
Alla inlägg är viktiga .
Nu finns information om tidiga konstruktioner, nyare konstruktioner mm i tråden. Forumet är lite dött så mer inlägg och engagemang är alltid välkommet. ZTGA är en PSA motor. Har sett den i andra fordon och då har det kamrem. Den har ändå skillnader mot när samma motor sitter i andra bilmärken.
Nu finns information om tidiga konstruktioner, nyare konstruktioner mm i tråden. Forumet är lite dött så mer inlägg och engagemang är alltid välkommet. ZTGA är en PSA motor. Har sett den i andra fordon och då har det kamrem. Den har ändå skillnader mot när samma motor sitter i andra bilmärken.