Parkeringsvärmare Ford Mondeo
-
PJohansson
- Nybörjare
- Namn: Pär Johansson
- Kör: Ford Mondeo
Parkeringsvärmare Ford Mondeo
Halloj!
Har en Ford Mondeo från 09 som jag köpte beg för något år sedan. Ända sedan jag köpte den har parkeringsvärmaren varit aktiv, och den går inte att stänga av. Den gör mera skada än nytta då jag inte kör bilen så ofta, och särskilt nu när det börjar bli kallare. Batteriet dör ganska snabbt.
Gick in med dator och släckte lite felkoder och då stängdes den av, men några timmar senare hade den hoppat igång igen. Är inte direkt bilkunnig och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Så tänkte kolla om det finns någon här som kan komma med något bra förslag!
Kan man koppla bort värmaren helt, är det möjligt? Är det här något man kan lösa själv eller måste jag ta en tripp till en mekaniker?
Tacksam för svar/tips!
Har en Ford Mondeo från 09 som jag köpte beg för något år sedan. Ända sedan jag köpte den har parkeringsvärmaren varit aktiv, och den går inte att stänga av. Den gör mera skada än nytta då jag inte kör bilen så ofta, och särskilt nu när det börjar bli kallare. Batteriet dör ganska snabbt.
Gick in med dator och släckte lite felkoder och då stängdes den av, men några timmar senare hade den hoppat igång igen. Är inte direkt bilkunnig och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. Så tänkte kolla om det finns någon här som kan komma med något bra förslag!
Kan man koppla bort värmaren helt, är det möjligt? Är det här något man kan lösa själv eller måste jag ta en tripp till en mekaniker?
Tacksam för svar/tips!
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Parkeringsvärmare Ford Mondeo
1 har du kryssat bort den i mätarhuset? där kan man kryssa bort värmaren helt,,2 om den fuckat ur så kan man ju koppla ur den mekaniskt,, den sitter lite jävligt innanför plasten i höger hjulhus,, vad har du för felkoder??
-
ingbur-1
- Nybörjare
- Namn: Ingemar Burström
- Kör: Ford Galaxy 2,0 tdci 2008
Ford Mondeo 1,6 tdci 2012 - Ort: KÅGE
Jag har samma problem på min Galaxy. Extravärmare på står det när bilen är avstängd. Jag kan knappa bort i menyn men den det är bara 2 sekunder sen hoppar krysset dit av sig självt. Jag har provat att koppla ur dieselvärmaren samt att dra ut säkringen, men ingen skillnad.
Någon som har lite tips?
Någon som har lite tips?
Ingemar
- PaJ-PRT
- Nybörjare
- Namn: Patrik J
- Kör: MONDEO MK4 Kombi
Jag har samma problem, dök nyss upp efter ca 22000 mil, Mk4 kombi 2007. Det skall tydligen gå att plocka ur 80 A försäkringen ”F16”, men hur kommer man åt den?
Den visas klart & tydligt i instruktionsboken samt syns tydligt på ”säkrings-kartan” under plastlocket till säkringarna…men den raden som innehåller F16 t.o.m.
F21, finns ju inte!? Jag har försökt pilla loss ev plastlocket / skydd för dessa för att hitta dem under, men de existerar ju inte där ska jag försöka bilägga några bilder på hur det ser ut!
20250413:Nu har jag till slut fått loss sidoskyddet på säkringsboxen och där finner man ett gäng feta bläck/säkringar, men just den jag söker finns inte, skall se om det går att lägga till fler bilder på dessa och där man ser att F16 / 80 Amp saknas...
Har kontaktat ford....se nedan tråd
Den visas klart & tydligt i instruktionsboken samt syns tydligt på ”säkrings-kartan” under plastlocket till säkringarna…men den raden som innehåller F16 t.o.m.
F21, finns ju inte!? Jag har försökt pilla loss ev plastlocket / skydd för dessa för att hitta dem under, men de existerar ju inte där ska jag försöka bilägga några bilder på hur det ser ut!
20250413:Nu har jag till slut fått loss sidoskyddet på säkringsboxen och där finner man ett gäng feta bläck/säkringar, men just den jag söker finns inte, skall se om det går att lägga till fler bilder på dessa och där man ser att F16 / 80 Amp saknas...
Har kontaktat ford....se nedan tråd
Senast redigerad av 1 PaJ-PRT, redigerad totalt 0 gånger.
MK4 Mondeokombi Diesel Aut
2007(uttagen 2009)
2007(uttagen 2009)
- PaJ-PRT
- Nybörjare
Bilder på säkringslådan, där F16 inte finns!?
- Bilagor
-
-
-
-
-
Senast redigerad av 3 PaJ-PRT, redigerad totalt 0 gång.
2007(uttagen 2009)
2007(uttagen 2009)
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Koda väck den med forscan ?
- PaJ-PRT
- Nybörjare
Har tyvärr inte sådan, får gå till verkstad.
Nu har jag till slut fått loss sidoskyddet på säkringsboxen och där finner man ett gäng feta bläck/säkringar, men just den jag söker finns inte, skall se om det går att lägga till fler bilder på dessa och där man ser att F16 / 80 Amp saknas...
Har kontaktat ford för att få dem att beskriva vart säkringen sitter...de verkar vägra att svara...
Nu har jag till slut fått loss sidoskyddet på säkringsboxen och där finner man ett gäng feta bläck/säkringar, men just den jag söker finns inte, skall se om det går att lägga till fler bilder på dessa och där man ser att F16 / 80 Amp saknas...
Har kontaktat ford för att få dem att beskriva vart säkringen sitter...de verkar vägra att svara...
- Bilagor
-
2007(uttagen 2009)
2007(uttagen 2009)
- PaJ-PRT
- Nybörjare
Kuriosa: Framför dessa sitter säkringarna F4 & F5 till glödstiften & kylfläkten...nästa bild. Jag har aldrig sett sådana säkringar förut!?
- Bilagor
-
2007(uttagen 2009)
2007(uttagen 2009)
-
hjlysekil
- Erfaren
- Namn: Henrik J
- Kör: Ford Smax -11
Ford Kuga -11 - Ort: Lysekil
Den typen av säkringar är vanliga när det är större förbrukare. Men 80A till en liten dieselvärmare är ju helt orimligt.
Skulle nog råda dig att leta efter säkring någonstans 10A eller kanske max 15A.
Edit: kollade lite närmare på bilderna och det står PTC på den säkringen, det är om man har elektrisk värmare tror jag.
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ta-heater/
Scrolla ner lite så finns en bra förklaring....
Skulle nog råda dig att leta efter säkring någonstans 10A eller kanske max 15A.
Edit: kollade lite närmare på bilderna och det står PTC på den säkringen, det är om man har elektrisk värmare tror jag.
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... ta-heater/
Scrolla ner lite så finns en bra förklaring....