Oljelampan lyser. Focus 2019 mk4 ecoboost 1.0
Oljelampan lyser. Focus 2019 mk4 ecoboost 1.0
Hej
Idag när tanten skulle åka hem efter jobbet så började bilen gå dåligt och oljelampan började lysa och den varje för Motorolja lågt tryck.
trodde att det var oljenivån som var låg så vi fyllde på 1L olja men det hjälpte inte
läste nått om att när kamremmen slits så fastnar gummi resterna i oljepumpen
kostnad runt 20000:-
kan det stämma?
Focus 2019 mk4 ecoboost 1.0
7000mil
tackar för hjälpen
Idag när tanten skulle åka hem efter jobbet så började bilen gå dåligt och oljelampan började lysa och den varje för Motorolja lågt tryck.
trodde att det var oljenivån som var låg så vi fyllde på 1L olja men det hjälpte inte
läste nått om att när kamremmen slits så fastnar gummi resterna i oljepumpen
kostnad runt 20000:-
kan det stämma?
Focus 2019 mk4 ecoboost 1.0
7000mil
tackar för hjälpen
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
Re: Oljelampan lyser. Focus 2019 mk4 ecoboost 1.0
ganska säker på våtremmen havererat, finns 2 den ena driver oljepumpen, och har lampan tänds, så är risken stor att motorn /lager fått skador, ja det fastnar rester i pumpen/silen, hoppas ni ej körde en METER med lysande oljelampa,, om ni gjorde det, har ni ett bojsänke under huven nu 
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Din bil har en reviderad version av ecoboost 1,0 med kedjedrift istället för kamrem. Tyvärr är det fortfarande rem till oljepumpen. Har du skött service och har helförsäkrat, så kanske maskinskadeförsäkringen tar en del av kostnaden.
granadadr skrev: ↑tor apr 10, 2025 6:03 amganska säker på våtremmen havererat, finns 2 den ena driver oljepumpen, och har lampan tänds, så är risken stor att motorn /lager fått skador, ja det fastnar rester i pumpen/silen, hoppas ni ej körde en METER med lysande oljelampa,, om ni gjorde det, har ni ett bojsänke under huven nu![]()
körde hem den ca.20km 50km/t
motortempen visade inga symtom
motorn gick lite knackigt men inte överdrivet dåligt
efter som den inte har nybilsgaranti så sköter jag servicen själv och gör det enligt boken
har kvar alla papper
hade precis köpt allt och skulle göra ny service
vi får se vad försäkringen säger och summan hamnar på
- granadadr
- Legend
körde du/frun alltså 5 mil med lysande oljelampa?huskul skrev: ↑tor apr 10, 2025 3:36 pmgranadadr skrev: ↑tor apr 10, 2025 6:03 amganska säker på våtremmen havererat, finns 2 den ena driver oljepumpen, och har lampan tänds, så är risken stor att motorn /lager fått skador, ja det fastnar rester i pumpen/silen, hoppas ni ej körde en METER med lysande oljelampa,, om ni gjorde det, har ni ett bojsänke under huven nu
körde hem den ca.20km 50km/t
motortempen visade inga symtom
motorn gick lite knackigt men inte överdrivet dåligt
efter som den inte har nybilsgaranti så sköter jag servicen själv och gör det enligt boken
har kvar alla papper
hade precis köpt allt och skulle göra ny service
vi får se vad försäkringen säger och summan hamnar på
ca. 20km körde jag i 50km/h
det var nog min första och sista Ford
blir att byta när den är tillbaka
noll garanti att det inte kommer att hända igen
det var nog min första och sista Ford
blir att byta när den är tillbaka
noll garanti att det inte kommer att hända igen
har ägt en Audi 2.0 TFSI i 13år nu utan några problem
om du menar oljeförbrukningen då är det helt annat
bara att fylla o köra
men Ford som har olja men remmen ändå slits det är helt annan nivå
finns en ecoboost på blocket med oljepumps haveri
där Ford inte tar på sig kostnaden för att ägaren har missat en service
Ford vet att sånt inte händer fast man missar några service men dom passar på att skylla på det för att slippa betala
kan lova att den ägaren kommer aldrig att köpa Ford igen
- mondeo
- Veteran
- Namn: Peter B
- Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016 Ford Fiesta MK1 1983
Ford resonerar nog som vilken annan tillverkare eller försäkringsbolag som helst, att vissa grundläggande kriterier måste vara uppfyllda för att garantin/försäkringen ska gälla. Om man helt missar en service så tycker jag att det är fullt förståligt att man inte ersätter en skada, det hade inte någon annan biltillverkare gjort heller! När det gäller olika bilmärken och kvalitet, så finns det många med bestämda åsikter och uppfattningar i ämnet, själv kör jag Ford privat och Folkvagn i jobbet och har så gjort i ca 20 års tid. Jag tycker nog att fordbilarna håller ihop bättre vid en jämförelse.
- granadadr
- Legend
jag säger det samma,, jag kör bara Ford,, skulle ALDRIG köpa vag, elfel deluxe rostar värre än Ford mm,, nu säger jag INTE att Ford är världens bästa bil,, men vag är sämre i mitt tyckemondeo skrev: ↑sön apr 13, 2025 12:00 pmFord resonerar nog som vilken annan tillverkare eller försäkringsbolag som helst, att vissa grundläggande kriterier måste vara uppfyllda för att garantin/försäkringen ska gälla. Om man helt missar en service så tycker jag att det är fullt förståligt att man inte ersätter en skada, det hade inte någon annan biltillverkare gjort heller! När det gäller olika bilmärken och kvalitet, så finns det många med bestämda åsikter och uppfattningar i ämnet, själv kör jag Ford privat och Folkvagn i jobbet och har så gjort i ca 20 års tid. Jag tycker nog att fordbilarna håller ihop bättre vid en jämförelse.
Fick svar idag att dom byter motor
försäkringen tar kostnaden
hur räknar man milen på nya motorn
om bilen har rullat 3000mil och motorn 0mil
får man köra lite matematik då och hur blir det med servicen
räknas motorbyte som service oxå?
är det positivt eller negativ att ta upp det vid försäljning
Hedins kunde inte svara på om dom hade ändrat nått i den nya motorn för att minimera risken för att det skulle hända igen
konstigt att dom inte vet när dom hade fyra bilar inne med samma fel
osäker om man ska behålla den 3-4000mil och byta oljan själv var1000mil eller byta in den direkt när man hämtar ut den
försäkringen tar kostnaden
hur räknar man milen på nya motorn
om bilen har rullat 3000mil och motorn 0mil
får man köra lite matematik då och hur blir det med servicen
räknas motorbyte som service oxå?
är det positivt eller negativ att ta upp det vid försäljning
Hedins kunde inte svara på om dom hade ändrat nått i den nya motorn för att minimera risken för att det skulle hända igen
konstigt att dom inte vet när dom hade fyra bilar inne med samma fel
osäker om man ska behålla den 3-4000mil och byta oljan själv var1000mil eller byta in den direkt när man hämtar ut den