Topplockspackning

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
zikzak
Nybörjare
Namn: Mikael Isaksson
Kör: Ford Focus-08 1,8 ff

Topplockspackning

Inlägg av zikzak »

Hej alla
Har en mondeo-15 1,6 diesel som troligtvis toppackningen gått på, någon som har erfarenhet av detta och vet ungefärlig kostnad på ford? Skickat prisförfrågan men får inte svar, bilen har inte gått varm så topp troligen ok.
Är det orimligt dyrt så gör jag jobbet själv, nån som vet var man hittar åtdragningsmoment på toppen?
Allt gott!!!

getsome
Legend
Namn: Raffe Andersson
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin

Re: Topplockspackning

Inlägg av getsome »

Om den blandar olja/vatten så är det mest troligt spricka i oljekylaren , väldigt ovanligt att topppackning går på en diesel då denna oftast är av metall

zikzak
Nybörjare

Inlägg av zikzak »

getsome skrev:
mån okt 27, 2025 5:55 am
Om den blandar olja/vatten så är det mest troligt spricka i oljekylaren , väldigt ovanligt att topppackning går på en diesel då denna oftast är av metall
Jag har olja i expansionskärl samt att jag tappa värmen i kupén och motorn gick upp i temp sist jag körde den, byggs även upp ett högt tryck i expansionskärl, jag har dock inga tecken på vatten i motorolja. Motorn går dessutom perfekt

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

Låter som kylaren , prova att koppla förbi oljekylaren om möjligt för att felsöka om det är den , oljetrycket är mycket högre än vattentrycket därför trycker den in olja i vattnet , hade samma problem på en 2011 2.0a och där var det just oljekylaren som var kass mest så du inte river toppen utan att det faktiskt är den som är problemet.

zikzak
Nybörjare

Inlägg av zikzak »

getsome skrev:
tis okt 28, 2025 6:12 am
Låter som kylaren , prova att koppla förbi oljekylaren om möjligt för att felsöka om det är den , oljetrycket är mycket högre än vattentrycket därför trycker den in olja i vattnet , hade samma problem på en 2011 2.0a och där var det just oljekylaren som var kass mest så du inte river toppen utan att det faktiskt är den som är problemet.
Tack så mkt för tipset!! Jag ska börja där, fick just svar från ford, 41k vill dom ha för ett packningsbyte, sicka dårar 🤣🤣

zikzak
Nybörjare

Inlägg av zikzak »

getsome skrev:
tis okt 28, 2025 6:12 am
Har du nåt tips på hur du spola rent kylsystemet efter?

getsome
Legend

Inlägg av getsome »

tömde systemet så gott det gick , spolade med rent vatten , min termostat var kass när jag spolade så jag hade tur att allt stod öppet , löste upp 1 diskmaskinstablett 2-3l kokhett vatten , fyllde på med detta och toppade upp med varmvatten och körde bilen i 10 min , spola ur med rent vatten och upprepa tills det inte kom nån mer olja , tog mig ca 1 mån innan jag fick ur den sista droppen olja så ha tålamod , sen köpte jag nytt exp kärl då mitt var så nergrisat att det inte gick att få rent.

Skriv svar