Patrikhedlund - Ford Anglia 1958
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Re: Patrikhedlund - Ford Anglia 1958
Snyggt! Känns nästan som du är "klar"? Kan inte vara så mycket kvar tills du kan vrida på nyckeln?
Vad kommer du ladda? 3-4 hekto? Blir lite mer labbande med munstycken också förmodar jag?
Vad kommer du ladda? 3-4 hekto? Blir lite mer labbande med munstycken också förmodar jag?
-
Patrikhedlund
- Veteran
- Namn: Patrik Hedlund
- Kör: Ford Anglia 1958
Ja det var inte mycket kvar till start där, nu är det ingenting! Och ang laddtrycket.. se nedan
Blev ett fäste för gasvajer/länkaget också. Ingen fancy laserskärning den här gången utan lite hederligt handarbete.
Gjorde ett dimple-die verktyg för utseende och stabilitet, blev inte riktigt som min vision men det duger

Flyttade också bak batteriet till skuffen då det blev lite svårt att få ner det på sin ursprungliga plats. Måste kvala in som en äkta racebil nu då, kompressor och batteri i skuffen?
Fyllde på glykol också.. vad är kvar för att starta då..?
Ingenting
Startade snällt och fint, går lite ruffigt än så länge men verkar riktigt rapp. Remmen går spikrakt och allt verkar lira.
Men lyckades se 1 bar laddtryck på mätaren!
Stämmer inte riktigt med vad jag trodde.
737cc luft/varv från kompressorn
800cc luft/varv suger motorn
130/71=1,831 utväxling
1,831*737=1 349cc/varv
1349/800=1,686
Så ca 0,7 var väldigt teoretiskt laddtryck, räknade med en del förluster och att landa kring 0,5 var nånting.. så 1 bar kom lite som en chock. Får se om motorn överlever
Nåja nog tjatet, ni vill väl bara se filmen ändå:
https://youtube.com/shorts/m5CeklOS4AA? ... jI7FvVXpP1
-
Jimmy86
- Veteran
- Namn: Jimmy S
- Kör: Sierra
- Medlemsnummer: 357
Hahaha vilket bygge
sjukt frän!
Du har kollat med lambda eller nått så den inte går toksnålt på ladd?
Jag hoppas den håller för ditt övergrepp
Men laddar den kilot sen när du väl kör den så måste ju nått gå sönder rätt fort tänker jag 
Åker du original koppling eller?
Du har kollat med lambda eller nått så den inte går toksnålt på ladd?
Jag hoppas den håller för ditt övergrepp
Åker du original koppling eller?
-
Patrikhedlund
- Veteran
Ja jag har en lambda inkopplad, håller på och fipplar med att få den att gå bra på tomgång nu så får jag ta resten på väg sen. Blir att ta det försiktigt så man ser att det inte går magert eller spikar 
Ja original koppling är det!
Ja original koppling är det!
Keep up the good work!
skysmotor.co.uk säljer följande produkter online: linjärstyrningsslider, skuggstångsväxelmotor, stegmotordrivare, planetväxellåda och kan köpas online vid behov.
-
Patrikhedlund
- Veteran
Länge sen man skrev något om bilen, mest för att livet utanför garaget har pågått men det har småfixats lite och även körts en del!
Provkörde så pass mycket att jag vågade kapa hål i huven, sen har det justerats lite munstycken och tändning och bytt en vattenpump då den började läcka. Laddar runt 0,7-0,8 bar och den går riktigt bra, fortfarande problem på låglast och små spjällöppningar att den tvekar när man ska gå på gas men det kanske bara är så det blir med den här förgasaren..
Mest förvånande är kanske att motorn inte verkar protestera alls mot det nya lite hårdare livet den får leva

Provkörde så pass mycket att jag vågade kapa hål i huven, sen har det justerats lite munstycken och tändning och bytt en vattenpump då den började läcka. Laddar runt 0,7-0,8 bar och den går riktigt bra, fortfarande problem på låglast och små spjällöppningar att den tvekar när man ska gå på gas men det kanske bara är så det blir med den här förgasaren..
Mest förvånande är kanske att motorn inte verkar protestera alls mot det nya lite hårdare livet den får leva