Laddtrycksproblem Focus RS
-
Bruno A
- Erfaren
- Namn: Daniel Larsson
- Kör: Mitsubishi Evo 6 TME
Laddtrycksproblem Focus RS
Hej.
Har ett problem med min focus rs, tappar laddtryck och så "motar" den vid gaspådrag. Hade bluefin superchips i den innan och jag har orginal i den nu, men det hjälpte inte. Har alltid så länge jag haft bilen med chippet i så har den misstänt vid ca 5500rpm på 4ans växel vid fullt gaspådrag. men nu går den helt kasst.
Nån som har någon idé vad det kan vara för fel? Magnetventilen? IC läckage? Tändstiften?
Mvh Daniel
Har ett problem med min focus rs, tappar laddtryck och så "motar" den vid gaspådrag. Hade bluefin superchips i den innan och jag har orginal i den nu, men det hjälpte inte. Har alltid så länge jag haft bilen med chippet i så har den misstänt vid ca 5500rpm på 4ans växel vid fullt gaspådrag. men nu går den helt kasst.
Nån som har någon idé vad det kan vara för fel? Magnetventilen? IC läckage? Tändstiften?
Mvh Daniel
-
SURfot
-
Focus RS
- Legend
- Namn: Per-Anders G
- Kör: Ford
- Medlemsnummer: 3
Kolla stiften och se hur de ser ut. Om du endast kör med Bluefin så funkar orginalen, men det skadar inte att gå något steg "kallare". Kör själv på Tomas stift...Bruno A skrev:Hej.
Mvh Daniel
Men, är du verkligen säker på att den misständer? För RS:en har en "flat spot" vid precis det varvtalet du nämner där den tappar lite "ork". Denna finns där oavsett original eller Bluefin mapp. Tyvärr!
-
Bruno A
- Erfaren
Ja den har ju inte gjort så innan, Provade att byta stiften precis, men det hjälpte inte, det konstiga är att bilen laddar typ 0,8 ibland 1,0 ibland, när jag släpper gasen går den laddtrycksmätaren ut, 1,5 bar. as skumt! Ska prova att sätta dit en öppen dump istället för orginal återcirkulerande. ic:n kan det knappast vara för bilen tar gas riktigt.
Mvh Daniel
Mvh Daniel
- cossie_robin
- Veteran
- Namn: ove larsson
- Kör: körr?
-
Bruno A
- Erfaren
Nu har jag samma problem igen, allt krånglar för mig just nu, först bromsarna men det hade ju sin naturliga förklaring:)
laddtrycket dummar sig fortfarande, när jag släpper gasen så laddar den mätaren ut till 1,5, drar jag fullgas så laddar den 1,2-,1,5bar och ibland 1,0. Slangen som det var fel på innan gick inte alls till bromsservon utan till avgasåterledningen, går på röret som sitter under tändspolen till den understa anslutningen på insuget på baksidan. Har bytt hela den slangen med backventil och allt, hjälpte inte alls. Har uppståt ett kraftigare "dump" ljud också. Provade att byta den återcirkulerande dumpen vid turbon och då fick jag ett helt annat dumpljud, lite mer likt cossie dump ljud med kvitter.
Verkar som att den här bilen inte vill till Mantorp på Söndag....
Mvh Daniel
laddtrycket dummar sig fortfarande, när jag släpper gasen så laddar den mätaren ut till 1,5, drar jag fullgas så laddar den 1,2-,1,5bar och ibland 1,0. Slangen som det var fel på innan gick inte alls till bromsservon utan till avgasåterledningen, går på röret som sitter under tändspolen till den understa anslutningen på insuget på baksidan. Har bytt hela den slangen med backventil och allt, hjälpte inte alls. Har uppståt ett kraftigare "dump" ljud också. Provade att byta den återcirkulerande dumpen vid turbon och då fick jag ett helt annat dumpljud, lite mer likt cossie dump ljud med kvitter.
Verkar som att den här bilen inte vill till Mantorp på Söndag....
Mvh Daniel
-
Bruno A
- Erfaren
Så har nu laborerat hit och dit, har provat med ny återcirkulerande dump och öppen dump och det blir ingen skillnad. Så fort jag släpper gasen så laddar den runt 1,6 bar. Ingen som kan ha en idé om vad det kan vara mer som är fel? alla andra slangar m.m ser bra ut iaf. svårt att veta om felet bara uppstår vid gaspådrag...om det är nån slang menar jag. Jag får ställa in Mantorp denna gången också om inte skiten fungerar snart!
Mvh Daniel
Mvh Daniel