Trögstartad V6:A

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Raidmax V6

Trögstartad V6:A

Inlägg av Raidmax V6 »

Hej, jag kör en ford sierra 2,8L v6:a 88:a och när jag ska starta den så kan den vara lite trög om jag inte trycker lite på gasen, då hoppar den igång fortare men sedan när den väl är igång går den som en klocka, vad kan detta bero på???
Kan det bero på att stiften är dåliga eller igensatt luftfilter???
:^o :nxsmile:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Både stift och luftfilter är förstås klokt att byta men går bilen bra när den startat är de knappast de största bovarna.

Du kan ha en backventil i soppapumpen som börjar bli dålig eller spridare som läcker lite, så att trycket försvinner i bränslesystemet när bilen står. Testa först med lite rejäla doser spridarrengöring, om inte det hjälper kan man söka vidare.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

reez
Veteran
Namn:

Inlägg av reez »

Har samma problem med min xr4x4, trögstartad, men går som en klocka när den väl är igång. Jag har bytt både spridare stift och luftfilter, även "primat" bränslesystemet ett antal gåpnger innan start - utan resultat.

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

STORTTack för tipsen, det ska jag kolla upp men det behövs nog göra service på den snart ändå, visserligen har jag bara haft den sedan 1maj i år men jag vet inte hur den förra ägaren har skött det med sådant så det kan vara lika bra och göra det.
MVH Raidmax V6

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

just det ska även prova med spridarrengöring

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

men vart sätter jag in den spridarrengöringen

Erik
Erfaren
Namn: Erik Brännmark
Kör: Scorpio-89

Inlägg av Erik »

det häller du i tanken:) har samma problem med min 2,9a men har inte brytt mig så noga, inga problem att starta den men man behöver lite gas om det stått över natten eller så.

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Så det finns en speciell vätska för spridare eller kör man bara vanlig bränslesystemrensare?

Användarvisningsbild
xe0n
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Audi GT coupé, Sierra Pinto

Inlägg av xe0n »

Jag skulle nog hålla mig riktigt långt borta från sånt tjaffs.
Ska man ha i spridar rengöring så se till att filtret är bytt innan, Jag hade i sån där smörja och det enda den gjorde var att lösa upp skiten som satt i filtret och kleggade igen spridarna totalt.

Nej det finns ingen smidig väg ut, Byta filter och provtrycka pumpen istället.
Låt smörjan bli den absolut sista hjälpen...

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Kan det inte vara kallstartsventilen också som spökar, eller???
Är osäker men jag tror nog att det kan vara mest som Gustaf "therealpinto" sa att det är pumpen eller spridarna men visst har man en spridare per cylinder???

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det finns ingen kallstartspridare på 2.8 EFI, och det stämmer bra att det är en spridare per cylinder. Nytt soppafilter är ju en serviceåtgärd ;-)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Raidmax V6

Inlägg av Raidmax V6 »

Men om det vore stiften så skulle väl gå dåligt även när den väl var igång, eller??

Skriv svar