Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Alla ni som beställt nya sommardäck till era RS, dom har kommit hem. Kontakta Aimo Stenfors på 021-17 29 20 för mer info.

NI SOM SKA TILL SVENSKA RALLYT PÅ SÖNDAG: VI SES DÄR! (Jag åker upp redan idag) :D

Krabban

Inlägg av Krabban »

Ja de är trevligt=) Det är nog inte helt omöjligt.
Blir tyvärr inget rallly för mig i helgen.
Ska du dit?

sengstr
Veteran
Namn: Stefan Engström
Kör: Ford Focus RS -10
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

Edelsvärd skrev:
NI SOM SKA TILL SVENSKA RALLYT PÅ SÖNDAG: VI SES DÄR! (Jag åker upp redan idag) :D

YOUR LUCKY BASTARD!! (fick en förfrågan igår om att åka upp dit också hehe ;) ) Men ska allt komma in och terrorisera hos dig nästa vecka ;)
Hur gick det med isåkningen annars? :D Grymt kul förstår jag??

Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Tillfälligt bortfall av bromsservo!

Inlägg av VolvoTurbo »

Ford i Tyskland återkallar 650 bilar...
http://www.sportauto-online.de/marken/n ... cle_detail

Översättning:
------------------------------------------------------------------------
Problem med bromspedalen på Focus RS

Ford ber 650 Focus RS-ägare att åka till verkstan. Hos bilar producerade mellan 2008-10-01 och 2009-11-30 kan det under speciella omständigheter uppstå problem med bromspedalen.

Som Ford på fråga från SportAuto bekräftat, blir kunder ifråga informerade om denna återkallning.

Ford Focus RS: Motorn bygger inte upp tillräckligt undertryck

Enligt uppgift från en talesman för företaget, kan motorn under vissa omständigheter generera ett otillräckligt undertryck. Detta kan medföra att bromspedalen blir tungtrampad (=dålig/ingen servoverkan). Observera att detta problem endast uppstår om motorn kallstartas på höjder över 400 meter över havet och bromspedalen direkt används flitigt.

I Tyskland omfattar denna återkallning 650 bilar byggda mellan 2008-10-01 och 2009-11-30. Vid verkstadsbesöket kollas motorstyrningen (PCM:n) och kalibreras om det visar sig nödvändigt. Åtgärden tar 30 minuter och är kostnadsfri för kunderna.

--------------------------------------------------------------------------

Kommentar: ursäkta alla upprepningar, jag översätter bara rakt av vad som står :)

sengstr
Veteran
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

VolvoTurbo skrev:Ford i Tyskland återkallar 650 bilar...
http://www.sportauto-online.de/marken/n ... cle_detail

Översättning:
------------------------------------------------------------------------
Problem med bromspedalen på Focus RS

Ford ber 650 Focus RS-ägare att åka till verkstan. Hos bilar producerade mellan 2008-10-01 och 2009-11-30 kan det under speciella omständigheter uppstå problem med bromspedalen.

Som Ford på fråga från SportAuto bekräftat, blir kunder ifråga informerade om denna återkallning.

Ford Focus RS: Motorn bygger inte upp tillräckligt undertryck

Enligt uppgift från en talesman för företaget, kan motorn under vissa omständigheter generera ett otillräckligt undertryck. Detta kan medföra att bromspedalen blir tungtrampad (=dålig/ingen servoverkan). Observera att detta problem endast uppstår om motorn kallstartas på höjder över 400 meter över havet och bromspedalen direkt används flitigt.

I Tyskland omfattar denna återkallning 650 bilar byggda mellan 2008-10-01 och 2009-11-30. Vid verkstadsbesöket kollas motorstyrningen (PCM:n) och kalibreras om det visar sig nödvändigt. Åtgärden tar 30 minuter och är kostnadsfri för kunderna.

--------------------------------------------------------------------------

Kommentar: ursäkta alla upprepningar, jag översätter bara rakt av vad som står :)
Något som gäller för oss även i sverige tro?

Rambo3
Veteran
Namn: Marek P
Kör: Ferrari 430 F1 2009

Inlägg av Rambo3 »

Hej! Var på Svenska Rally igår! Fordarna gick bra! Vi fick köra massa olika bilar på is, skit kul! Nu väntar vi bara på våren så man kan hänga med på Ford events och köra på bana igen!

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

sengstr skrev:Något som gäller för oss även i sverige tro?
Ja det gör det. Jag skrev om detta redan 29/1.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=62952

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

sengstr
Veteran
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

C skrev:Ja det gör det. Jag skrev om detta redan 29/1.

http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=62952

mvh C
Taget :) Läste inte så långt.. hehe .)

Användarvisningsbild
MikaelST
Veteran
Namn: Mikael norén
Kör: Focus mk3 1.5 st line, Tidigare:Focus RS Mk2

Inlägg av MikaelST »

Mitt första problem: " flex" röret på insuget som sitter monterad mot filtret lossnade helt idag.
Lätt fixat med en slagklammermejsel, vart dock lite brydd över att dom var så dåligt åtdragna.
Klamret som sitter längre ifrån ner mot torpedväggen var även den lite vekt åtdragen.
Men det var snabbt åtgärdat, börjar lura på en silicon övergång istf. hårdplast som inte flexar något vidare i kylan uppe i norr.

Användarvisningsbild
Peter 75
Veteran
Namn: Peter Carvall
Kör: RS 2009
Kontakt:

Inlägg av Peter 75 »

Hej.

Kollade på nya mjukvaran till RSen idag då jag har en kundbil i bänken.
Dom har sänkt maxvarvet på 4:an 5:a 6:an och i friläget.

Sedan en massa annat bööös som throttle mm

Peter

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

Peter 75 skrev:Hej.

Kollade på nya mjukvaran till RSen idag då jag har en kundbil i bänken.
Dom har sänkt maxvarvet på 4:an 5:a 6:an och i friläget.

Sedan en massa annat bööös som throttle mm

Peter
Berätta gärna allt, väldigt intressant. :)

mvh C

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

MikaelST skrev:Mitt första problem: " flex" röret på insuget som sitter monterad mot filtret lossnade helt idag.
Lätt fixat med en slagklammermejsel, vart dock lite brydd över att dom var så dåligt åtdragna.
Klamret som sitter längre ifrån ner mot torpedväggen var även den lite vekt åtdragen.
ALLTING verkat dåligt åtdraget på denna bilen, från innerskärmar,
staget mellan A-stolparna (skruvar vid dörrkarmen fram), plastpaneler i kupén (klips saknades) etc.
Vissa saker har jag skruvat åt själv (bl.a. innerskärmar, 2 rör under huven)
medan andra har jag haft bilen inne för garantiåtgärder vid 3 tillfällen hittills-
och det är inte slut än, nu senat har bakluckan börjat lossna- den låter och är svårare att stänga, tar i någonstans :-/

Nu i helgen tappade jag plastkåpan som sitter under kofångaren fram till på köpet.
Jag körde på en oplogad väg och i mycket låg hastighet 20 km/tim eller mindre
körde på nån snöklump. Ingen skada på bilen, men kåpan losnade, bröts och försvann.
Misstänker att den var lös från början, det har man läst om att den lossnat på andra RS.

Så jag har inget gott om säga om Fords monteringskvalitet! :Odd:

Peter 75: intressant, berätta mer! *drool*
Som jag skrev på ett annat ställe här på forumet så har jag fått denna uppdatering.
Upplever jämnare gång i bilkö, lägre förbrukning och fler(!) smällar ur avgasrören,
men hur den är i högre hastigheter på 4-5-6 vxl kan jag inte säga pga väglaget.
Megane RS 330 Cup

sengstr
Veteran
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

mAbZ skrev:ALLTING verkat dåligt åtdraget på denna bilen, från innerskärmar,
staget mellan A-stolparna (skruvar vid dörrkarmen fram), plastpaneler i kupén (klips saknades) etc.
medan andra har jag haft bilen inne för garantiåtgärder vid 3 tillfällen hittills-
och det är inte slut än, nu senat har bakluckan börjat lossna- den låter och är svårare att stänga, tar i någonstans :-/

Nu i helgen tappade jag plastkåpan som sitter under kofångaren fram till på köpet.
körde på nån snöklump. Ingen skada på bilen, men kåpan losnade, bröts och försvann.
Misstänker att den var lös från början, det har man läst om att den lossnat på andra RS.

Som jag skrev på ett annat ställe här på forumet så har jag fått denna uppdatering.
Upplever jämnare gång i bilkö, lägre förbrukning och fler(!) smällar ur avgasrören,

Det där med ford monteringskvalitet brukar ju tyvärr inte vara någon ovana om man får säga så. Tycker ju att de borde skärpa sig med tiden och lära sig något.. men tydligen inte alltså. Ska bli kul och se när bilen kommer hur den är och hur inredningen är.. eller är skruvarna så löst åtdragna från början att när man gasar och det blir vibrationer i karossen att skruvarna lossnar av det kanske. vad vet jag..

Håller med. Peter berätta gärna mer vad för skillnad det är mellan nya och gamla?? Blir väldigt intresserad :D

Användarvisningsbild
C
Legend

Inlägg av C »

mAbZ skrev:ALLTING verkat dåligt åtdraget på denna bilen, från innerskärmar,

Våran bil är raka motsatsen till din verkar det som.

Bara en enda sak skallrar i bilen, någonting litet i förardörren vid riktigt hög volym på stereon men inte pga körning eller underlag. Men det är knapt så man hör det faktiskt. Annars skallrar nada i bilen. Absolut ingenting sitter löst, kollar veckovis under och i bilen. Ingenting känns halvdant ditsatt heller. Har nu kört över 600 mil, kört hårt med bilen många ggr. Kört på Isbana två heldagar. Kört på mängder med tvättbräde vägar med snö och grus, bla 20 mil i söndags i Värmland. Har varit uppe över 260 enl Performancebox oxå.

Jag är faktiskt supernöjd! Funderar på om vi fått ett riktigt bra ex och du ett måndagsex (ordvitts?) eller nått?

Är det bara mAbZ som har lösa delar eller är ni flera? Är det flera som har "solida" bilar som våran?

mvh C

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Eller så har jag för högt ställda krav? Har kört 2 Hondor innan :p
Nä, men flera på detta forum har ju tappat plastkåpan och fått rätta diverse slangar.

Jag har varit supernöjd med bilen tills den blev ca 5 månader gammal- då börjades det.
Men i ärlighetens namn- allt är ju småsaker och det är inget fel på det viktiga, vad jag vet.
Megane RS 330 Cup

Skriv svar