Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
Edelsvärd
Veteran
Namn: Fredda
Kör: 2018 Focus RS
Kontakt:

Inlägg av Edelsvärd »

Kan vi göra som så att ni som är intresserade mailar mig, så ska jag se vad jag kan greja till? Jag behöver ju en lista på hur många som är intresserade. Ska vi sätta ett slutdatum på 25/4 så kollar jag och räknar antal efter det?

=)
dannemare skrev:Edelsvärd, lyckades det att fixa ett klubbpris eller var intresset från klubbmedlemmar för lågt?

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Kan du inte göra en likadan lista för Mountune uppgradering också? ;)
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Kontakt:

Inlägg av dannemare »

Edelsvärd skrev:Kan vi göra som så att ni som är intresserade mailar mig, så ska jag se vad jag kan greja till? Jag behöver ju en lista på hur många som är intresserade. Ska vi sätta ett slutdatum på 25/4 så kollar jag och räknar antal efter det?

=)
Deal. ;)
mAbZ skrev:Kan du inte göra en likadan lista för Mountune uppgradering också? ;)
Låter som en plan. :D

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

wolfbane196 skrev:Jag förstår inte varför ford programerat in dom här jävla avgasknallarna som blir när man växlar i bland.Vad jag förstår så kan det vara det som orsakar att plasten spricker på motorn?
Varför skulle trycket i plenumet öka så mycket så det spricker för att man pyttsar ut någon ml soppa några tiondels sekunder till efter man släppt gasen?

Det bränslet antänds inte förens det kommit i kontakt med luften ute, dvs när det lämnar avgassystemet bak vid bilen.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

C skrev:Varför skulle trycket i plenumet öka så mycket så det spricker för att man pyttsar ut någon ml soppa några tiondels sekunder till efter man släppt gasen?

Det bränslet antänds inte förens det kommit i kontakt med luften ute, dvs när det lämnar avgassystemet bak vid bilen.

mvh C
Jag vet inte C, men det här är vad Fords Tekniker ev kommit fram till.Så vida du inte vet bättre!

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Hur som helst, smällarna är så trevliga att jag är förvånad att du inte vill ha dem!
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Christian Hamme skrev:Lagade ett stenskott häromdagen, kom på efteråt att killen borrade ju ner i rutan utan hänsyn till elslingorna!

Eluppvärmningen funkar förvisso fortfarande så han missade nog tråden men detta kan ju vara bra att tänka på om någon annan behöver fixa ett stenskott.

Trådarna är ju nästan osynliga...

/Christian
kan bli så av stenskott med :)

behöver inte vara stenskottlagarens fel om rutvärmen inte funkar sen.;)

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Kontakt:

OIL CATCH CAN

Inlägg av dannemare »

Är "blow-by" ett nämnvärd problem på en RS och är en olja "catch can" således en bra idé? Jeg vet inte själv mycket om detta ämne :^o, men her står lite:

Blow-by is a constant problem with any turbocharged engine. While a normal byproduct of the combustion process if it isn’t contained outside the engine it will collect and gum up the valve train, turbo and most importantly the intercooler and plumbing. When this occurs it reduces the thermal efficiency of the intercooler, thus losing power and performance. With our cleverly designed and easy to install silicone catch can you can control this problem. Available in red, blue or black silicone body to compliment any engine bay. Universally designed to work with all turbocharged applications.

-- http://www.perrinperformance.com/products/show/56

http://www.youtube.com/watch?v=QVRad3aPdVA

Krabban

Inlägg av Krabban »

Edelsvärd skrev:Kan vi göra som så att ni som är intresserade mailar mig, så ska jag se vad jag kan greja till? Jag behöver ju en lista på hur många som är intresserade. Ska vi sätta ett slutdatum på 25/4 så kollar jag och räknar antal efter det?

=)
Jag är sugen på en sån Fredrik. Det verkar ju som min bil
aldrig kommer så ja får väl sitta o leka me en sån så länge:)

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

wolfbane196 skrev:Jag vet inte C, men det här är vad Fords Tekniker ev kommit fram till.Så vida du inte vet bättre!
Har de kommit fram till det så e det nog så, men jag förstår inte varför. Att det är bara puffen när gasblandningen antänds vid kontakt med syret låter konstigt. Det måste ligga något med bakom det, hur får man baktändning? Är en del av bränsle/luft blandningen kvar i insuget för att de rikar på för mycket? Vad antänder det? Värmen från förbränningsrummet när insugsventilerna öppnas?

Många frågor, garantisvar om det händer. :)

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

wolfbane196
Veteran
Namn: Jerker
Kör: Superbil

Inlägg av wolfbane196 »

C skrev:Har de kommit fram till det så e det nog så, men jag förstår inte varför. Att det är bara puffen när gasblandningen antänds vid kontakt med syret låter konstigt. Det måste ligga något med bakom det, hur får man baktändning? Är en del av bränsle/luft blandningen kvar i insuget för att de rikar på för mycket? Vad antänder det? Värmen från förbränningsrummet när insugsventilerna öppnas?

Många frågor, garantisvar om det händer. :)

mvh C
Jag har bara läst om sprickorna på engelska å tyska forum där dom drabbats. Sen om dom haft den första programvaran som kom eller om det även gällt uppdaterade bilar har inte framgått?

Vi hoppas på att problemet inte kvarstår :)

MVH

Gibson75
Erfaren
Namn: Bauer
Kör: Focus RS

Intresserad av Mountune Performance Focus RS MP350 paketet

Inlägg av Gibson75 »

Vet någon om Mountune Performance Focus RS MP350 uppgr kommer till Sverige?

Vad säger Edelsvärd??? :confused:

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran

Inlägg av mAbZ »

Det undrar jag också, är seriöst intresserad.
Megane RS 330 Cup

Användarvisningsbild
bking
Veteran
Namn: henrik bergström
Kör: ford focus rs mk3 blå orange ford focus ST 2019+ suzuki bking
Medlemsnummer: 108

Inlägg av bking »

Det undrar jag också, är seriöst intresserad.henrik.

Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Inlägg av Yamdan »

Jag har bara läst om sprickorna på engelska å tyska forum där dom drabbats. Sen om dom haft den första programvaran som kom eller om det även gällt uppdaterade bilar har inte framgått?

Vi hoppas på att problemet inte kvarstår
Svar från en kille som haft problemet.

it was not modified at all, but ford found a problem on the ecu which caused a back fire through the inlet manifold thus blowing it to pieces. there has been 8 cars with this problem, so i have been told. ford sorted repairs under warranty so no problem there, only the match of gold in purlescent paint is not right and they lacquered the underside of the bonnet! ford can analise the ecu to see if this may happen to your RS (so i was told) as it is a glitch in the program.it only happens at low speed and the engine is cold? so certain parameters have to match up for it to happen

Så av alla de svar jag fått efter ställt frågan ( på eng forum) till de som råkat ut för detta så har ALLA haft första/andra mjukvaran!!!
Och enligt deras svar så är det denna mjukvara som ställer till det.
Verkar inte vara en enda bil med den senaste mjukvaran (18 jan) som har haft detta bekymmer.

Så jag oroar mig inte längre trots jag har Steg 1 på min ( skulle det hända då får jag ta den smällen då)

Skriv svar