MP3 i Focus

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
rstking
Veteran
Namn: Danne S.
Kör: sparkcykel

MP3 i Focus

Inlägg av rstking »

Jag har funderat på att köpa en Focus som andrabil, typ en -98, -99 nånting. Nån som vet om dom har MP3 spelare orginal? Dom har väl en integrerad orginalradio så det är väl svårt att byta till en "vanlig" bilstereo? Eller finns det nån AUX-ingång på dom? Eller för att göra det enkelt; hur spelar jag MP3 i en tidig Focus?
- Audi S2 -

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

rstking skrev:Jag har funderat på att köpa en Focus som andrabil, typ en -98, -99 nånting. Nån som vet om dom har MP3 spelare orginal? Dom har väl en integrerad orginalradio så det är väl svårt att byta till en "vanlig" bilstereo? Eller finns det nån AUX-ingång på dom? Eller för att göra det enkelt; hur spelar jag MP3 i en tidig Focus?
Org Focus från 98-99 klarar inte av MP3 skivor. Enklast/billigast är nog att byta ut stereon mot en enkel DIN och sedan köpa en täckbricka för resten av hålet. Då kan du välja själv om du vill ha med USB eller CD mp3 osv..

Jag känner inte till att det finns en AUX ingång tyvärr, jag tror inte att det gör det.

mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
rstking
Veteran
Namn: Danne S.
Kör: sparkcykel

Inlägg av rstking »

Ja kan man göra så är det ju klart bäst, visste inte man kunde byta så. Stereo är inte min grej :P Vet du var man får tag på täckbrickor och kablage(som jag antar behövs för att ansluta sig på Ford härvan)?
- Audi S2 -

Focus RS
Legend
Namn: Per-Anders G
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Inlägg av Focus RS »

rstking skrev:Ja kan man göra så är det ju klart bäst, visste inte man kunde byta så. Stereo är inte min grej :P Vet du var man får tag på täckbrickor och kablage(som jag antar behövs för att ansluta sig på Ford härvan)?
Kolla hos närmsta BRL. De kan säkert hjälpa dig...

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010

Inlägg av TS Edition »

Får jag bara inflicka en liten fråga och hoppas inte trådskaparen misstycker när ni pratar om focus och mp3.......Jag trodde det var USB möjlighet på min focus RS men det var ju endast AUX....Min fråga är finns det en AUX kontakt med nån meter kabel på och sedan en USB kontakt i andra ändan så man skulle kunna ansluta ett USB minne? Finns det sådanna och skulle det fungera?
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

sengstr
Veteran
Namn: Stefan Engström
Kör: Ford Focus RS -10
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

TS Edition skrev:Får jag bara inflicka en liten fråga och hoppas inte trådskaparen misstycker när ni pratar om focus och mp3.......Jag trodde det var USB möjlighet på min focus RS men det var ju endast AUX....Min fråga är finns det en AUX kontakt med nån meter kabel på och sedan en USB kontakt i andra ändan så man skulle kunna ansluta ett USB minne? Finns det sådanna och skulle det fungera?
Har aldrig hört talas om en aux kontakt som har usb i andra änden..
däremot är aux perfekt för en annan som jag med Ipod :D Fungerar klockrent Usb/blåtand fick man välja till vid beställningen av bilen. inget som ingick.

Användarvisningsbild
C
Legend
Namn: Christian L
Kör: 458

Inlägg av C »

Det kan kanske finnas en batteridriven adapter för det du beskriver men de är nog inte lätta att hitta. Har aldrig sett en. Enklast är väl att köpa en av de bra FM sändarna med USB ingång? Tex: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... 20FMT-350&

Men bara kabel funkar inte tyvärr. Aux är en analog ljudkabel med plus höger, plus vänster och en gemensam minus. USB är dataöverföring enl "dataspråket" usb protocol. Som en nätvärkskabel enkelt förklarat.

Hoppas man hjälpt dig lite iallafall. mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS

Användarvisningsbild
Niding
Veteran
Namn: Björn O
Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
Medlemsnummer: 707

Inlägg av Niding »

Jag har USB i min RS, dock så måste man använda AUX'n oxå om man lyssnar på Ipod t.ex kopplad till USB'n.
Det som är bra är att bilen sätter på och stänger av Ipod'n av sig själv när den är kopplad till USB'n!
Spelar USBstickor fin fint oxå! :)

Gött med hållare och alla former av kablage i armstödet!
Det som inte syns finns inte ! ;)

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren

Inlägg av TS Edition »

Tackar för infon!.....Känns ju som det får bli ipod alternativet.....jag hade ju ingen direkt möjlighet att välja några tillval....hade bara tur att jag kom över en rs överhuvudtaget

sengstr
Veteran
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

Ipod alternativet med 60 gb eller vad det nu finns idag.. är en klass för sig :) köp 1 m aux kabel så kan du ha ipoden ståendes framför växelspaken.. går hur bra som helst för mig :)

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren

Inlägg av TS Edition »

Köpte en 32gb ipod..".iphone look a like" och AUX Kabel och en ciggladdare idag...Eftersom den inte kan ladda genom AUX kabeln....tänkte göra ett fast montage vid dricka hållaren bakom handbromsen genom att fräsa ur en 3mm rostfri plåt och sedan lacka den....går självklart att lyffta ur ipoden också men jag tänkte mest ang kablarna...är allergisk mot kablar som hänger överallt....En fråga....går det att klippa en AUX och sedan lödda ihop den igen,någon som vet?

sengstr
Veteran
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

jag skulle gissa på att det kan vara en massa småkablar. inte klippt en själv. men kan tänka mig.. så det skulle du nog akta dig för :) Köp en billig och titta isåfall.

Användarvisningsbild
Niding
Veteran
Namn: Björn O
Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
Medlemsnummer: 707

Inlägg av Niding »

TS Edition skrev:Köpte en 32gb ipod..".iphone look a like" och AUX Kabel och en ciggladdare idag...Eftersom den inte kan ladda genom AUX kabeln....tänkte göra ett fast montage vid dricka hållaren bakom handbromsen genom att fräsa ur en 3mm rostfri plåt och sedan lacka den....går självklart att lyffta ur ipoden också men jag tänkte mest ang kablarna...är allergisk mot kablar som hänger överallt....En fråga....går det att klippa en AUX och sedan lödda ihop den igen,någon som vet?
Men har du inte hållaren i armstödet ?
Du rattar ju endå ipoden på stereon i bilen :) Iaf om den är kopplad med usb/dator sladden, laddar även därigenom samt sätter på och stänger av den när bilen sätts på eller stängs av. Sen så får man upp en grymt snygg Ford logga i iPoden oxå :D

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren

Inlägg av TS Edition »

Hmm men jag har ju bara AUX...Ingen USB....men jag fick till en riktigt bra installation faktiskt.....ser orginalmonterat ut blev fin fint!

sengstr
Veteran
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

bild?? :D

Skriv svar