Slirande koppling 97:a Scorpio 2.3
-
scorpion
- Nybörjare
- Namn: Roger Carlsson
- Kör: Scorpio, Saab 9000,Cuda -71,Chrysler 300
Slirande koppling 97:a Scorpio 2.3
Hej
Som sagt så har bilen börjat slira på kopplingen , och då har jag en fundering ang detta, om det är genomförbart.
Har ju ett 2massa svänghjul / dubbelmassa svänghjul som kan strula oxå , och då var ju min tanke att i samma veva jag byter, så byter jag till ett
Solid-svänghjul från en Sierra 2.0 dohc / cosworth och kopplingen från Sierra.Växel-lådan i min bil är 5vxl o är väl en MT-75 med 25-26 mm diameter på axeltappen med 23-splines.
Orginal är det väl 240mm koppling o Sierran är inte det 215mm på den men det är ju Sierra grejor svänghjul-koppling så det är väl inga problem.
Motor i min är en 2.3 dohc 16v ( Y5A ).
Svänghjul diameter är dom samma med lika många kugg så min startmotor kommer att passa in i mitt "nya konsept" , eller finns det redan nya konverterings delar o köpa från england , har sett att det finns till diesel bilar.
mvh/R
Som sagt så har bilen börjat slira på kopplingen , och då har jag en fundering ang detta, om det är genomförbart.
Har ju ett 2massa svänghjul / dubbelmassa svänghjul som kan strula oxå , och då var ju min tanke att i samma veva jag byter, så byter jag till ett
Solid-svänghjul från en Sierra 2.0 dohc / cosworth och kopplingen från Sierra.Växel-lådan i min bil är 5vxl o är väl en MT-75 med 25-26 mm diameter på axeltappen med 23-splines.
Orginal är det väl 240mm koppling o Sierran är inte det 215mm på den men det är ju Sierra grejor svänghjul-koppling så det är väl inga problem.
Svänghjul diameter är dom samma med lika många kugg så min startmotor kommer att passa in i mitt "nya konsept" , eller finns det redan nya konverterings delar o köpa från england , har sett att det finns till diesel bilar.
mvh/R
- granadadr
- Legend
- Namn: Jörgen A.
- Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar
scorpion skrev:Hej
mvh/R
ja du skrev rörigt
men så här gjorde jag,, jag tog svänghjul+koppling från en 2,016v,, funkade kanon
-
scorpion
- Nybörjare
- Namn: Roger Carlsson
- Kör: Scorpio, Saab 9000,Cuda -71,Chrysler 300
rörigt..
hej
tackar för svaret..
jo det blev lika rörigt skrivet dom jag har det i knoppen
av det här med kopplingen o ev ombyggnad.
Bara en fråga... urtampnings-lagret vilket använde du till din??
tackar för svaret..
jo det blev lika rörigt skrivet dom jag har det i knoppen
Bara en fråga... urtampnings-lagret vilket använde du till din??
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
- fordmaffian
- Legend
- Namn: Robert Åhlin
- Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72