Ford Focus RS mk2 2009

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Yamdan
Veteran
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010

Inlägg av Yamdan »

Ja det här med oljan... jösses säger jag bara.

Den enda skillnaden jag hittar mellan vår Special olja och Castrol Edge sport är att special oljan är HIGH SAPS medans tex Edgen är LOW SAPS.
Annars klarar de flesta kvalitetsoljor kraven för "RS" oljan..

Annars hittar jag/vi ingen annan skillnad.

Och detta har jag gått igenom med en kille på Castrol (Anders Österlind) plus en på Opie Oils (Guy) .

Fords 937 A är en grundspecifikation för Focus RS där man lagt kravet på en ACEA A3/B4 High SAPS, lägsta HTHS värde på 3.5.

Läs lite här
http://www.driverstechnology.co.uk/oils.htm

lite ang SAPS

http://www.harboursideautomarine.com.au ... 20Talk.pdf

Kolla även dessa

Castrol Edge spec

http://datasheets.bp.com/bpglis/FusionP ... KN2G_0.pdf

SLX spec

http://datasheets.bp.com/bpglis/FusionP ... KPPJ_0.pdf

PS kommer inte gå i någon vidare diskution då vi redan gjort det för många gånger ;-)
dvs upp till var och en

HasseRS
Erfaren
Namn: Hasse Martinsson
Kör: Ford Focus RS -10

Inlägg av HasseRS »

MikaelST skrev:Om din Ford handlare hade kollat i Ford Etis så står det klart och tydligt vilken olja som ska handlas till denna special byggda volvo 5:a, hade samma problem med min handlare han tyckte 5-30 skulle fungera. Tills min verkstadskille visade för reservdels"nisse" svart på vitt vilken olja som det ska vara.

Får hoppas att motorn håller.... Tycker det är dåligt att inte min handlare visste det trotts att jag påpekade det....

Knappt man vågar lämna in bilen på service, för då häller väl dom i fel olja :Odd:

Jag får prata med dom...

Yamdan
Veteran

Inlägg av Yamdan »

HasseRS skrev:Får hoppas att motorn håller.... Tycker det är dåligt att inte min handlare visste det trotts att jag påpekade det....

Knappt man vågar lämna in bilen på service, för då häller väl dom i fel olja :Odd:

Jag får prata med dom...
Skulle nog rekomendera att byta till korrect viskositet dvs 0W-40.
Men det får verkstaden stå för tycker jag

Användarvisningsbild
mAbZ
Veteran
Namn: Martin B.
Kör: Megane RS 330 Cup

Inlägg av mAbZ »

Yamdan skrev:Skulle nog rekomendera att byta till korrect viskositet dvs 0W-40.
Men det får verkstaden stå för tycker jag
Men HasseRS fick just 0W-40, skrev han :rolleyes:
Megane RS 330 Cup

Yamdan
Veteran

Inlägg av Yamdan »

mAbZ skrev:Men HasseRS fick just 0W-40, skrev han :rolleyes:
Ja just det ja oups... trodde det var han som fick 5-30 sorry!! :Odd:

HasseRS
Erfaren

Inlägg av HasseRS »

Yamdan skrev:Ja just det ja oups... trodde det var han som fick 5-30 sorry!! :Odd:
Jo, 0-40w fick jag allt, får hoppas inte det är någon fara...

Man blir inte riktigt klok på detta :rolleyes:

Användarvisningsbild
Falan
Erfaren
Namn: Patrik F
Kör: RS Mk2 (nu såld)

Inlägg av Falan »

Yamdan skrev:
Den enda skillnaden jag hittar mellan vår Special olja och Castrol Edge sport är att special oljan är HIGH SAPS medans tex Edgen är LOW SAPS.
Annars klarar de flesta kvalitetsoljor kraven för "RS" oljan...

Tack för ytterligare info om vår rekommenderade och mytomspunna specialolja. Det är faktiskt lite märkligt hur många förslag på alternativ man får från olika Ford verkstäder när man kollar runt. Det är nog ett antal av våra bilar som redan har fått både den ena och den andra varianten av olja av våra märkesverkstäder...

Angående SAPS så läser jag mig till att det bara är en en fördel (för moderna motorer) med LOW SAPS (enligt artikeln), vilket borde göra Castrol 0W-40 Edge Sport till ett riktigt bra alternativ för våra motorer.

Yamdan
Veteran

Inlägg av Yamdan »

Falan skrev:Tack för ytterligare info om vår rekommenderade och mytomspunna specialolja. Det är faktiskt lite märkligt hur många förslag på alternativ man får från olika Ford verkstäder när man kollar runt. Det är nog ett antal av våra bilar som redan har fått både den ena och den andra varianten av olja av våra märkesverkstäder...

Angående SAPS så läser jag mig till att det bara är en en fördel (för moderna motorer) med LOW SAPS (enligt artikeln), vilket borde göra Castrol 0W-40 Edge Sport till ett riktigt bra alternativ för våra motorer.
Jag vill ha bästa möjliga oljan i min bil (utan att bry mig om kostnaden) och jag använder mig av Castrol Edge Sport 0W-40 :cool:

Men som sagt jag orkar inte gå in i denna röra igen så precis som jag skrev så upp till var och en ;-)

Användarvisningsbild
VolvoTurbo
Veteran
Namn: Peter M
Kör: Focus RS MkII 2009 Blå

Inlägg av VolvoTurbo »

Yamdan skrev:Jag vill ha bästa möjliga oljan i min bil (utan att bry mig om kostnaden) och jag använder mig av Castrol Edge Sport 0W-40 :cool
Om man vill och orkar, kan man handla Castrol Edge Sport 0W-40 i Tyskland för runt 7:50 - 8 €/liter. http://www.myoil24.de/index.php?cat=c3_SAE-0W40.html

"Originaloljan" är svårare att hitta hos webshopparna, men om man hittar den ligger den runt 11 €/liter. Liiite billigare än ockerpriserna jag sett i Sverige.

Staffe
Erfaren
Namn: Staffan Nilsson
Kör: Ford Focus RS

Inlägg av Staffe »

Falan skrev:Vet någon här om någon verkstad/handlare i Skåne har vår Castrol "RS special" olja hemma i lager? Tänkte göra ett extra oljebyte på fredag...

:confused:
Vi har olja hemma till ett byte, i Hässleholm!
telnr: 0451745550
..::Staffan::..

Användarvisningsbild
Falan
Erfaren
Namn: Patrik F
Kör: RS Mk2 (nu såld)

Inlägg av Falan »

Staffe skrev:Vi har olja hemma till ett byte, i Hässleholm!
telnr: 0451745550

Tack för svar Staffe!
Det löste sig ändå (i torsdags), men då vet jag till nästa gång.

Användarvisningsbild
Tralla
Veteran
Namn: Tobias Elfström
Kör: Ford/Saab/Toyota/Peugeot
Medlemsnummer: 5

Inlägg av Tralla »

Har ingen RS mkII själv men blir alltmer sugen på en men jag har en liten lackfråga.

Har sett ett par stycken nu med lacksläpp runt dimljus och vid hjulhus, framförallt bak. Finns det några här som haft lackproblem hur har ni fått det åtgärdat? Dellackering av bakskärmen låter inte så kul... t.ex.

Hittade "cossiejeppes" post tidigare i tråden och det var juh inte uppmuntrande läsning... :(
Tobias Elfström - Evig nybörjare. :whistling

Ni hittar mig på banan med följande klubbar: FCS, STCS, LMS och 5100

HasseRS
Erfaren

Inlägg av HasseRS »

Tralla skrev:Har ingen RS mkII själv men blir alltmer sugen på en men jag har en liten lackfråga.

Har sett ett par stycken nu med lacksläpp runt dimljus och vid hjulhus, framförallt bak. Finns det några här som haft lackproblem hur har ni fått det åtgärdat? Dellackering av bakskärmen låter inte så kul... t.ex.

Hittade "cossiejeppes" post tidigare i tråden och det var juh inte uppmuntrande läsning... :(
Hej!

Jag har själv inte haft några problem med lacksläpp runt dimljusen, men i hjulhusen bak hade den lite lacksläpp redan när den var ny, men dom fixade det på garantin.

Resultatet blev riktigt bra!

race_jocke
Erfaren
Namn: Joacim C
Kör: Focus RS MKII,Impreza wrx sti

Inlägg av race_jocke »

http://viewitem.eim.ebay.se/Chiptuning_ ... 44958/item

bra pris för trim om nån vågar sig på att

Användarvisningsbild
Niding
Veteran
Namn: Björn O
Kör: Mondeo 2.0T 2016 & Focus RS MkII 2010
Medlemsnummer: 707

Inlägg av Niding »

Är det fler än jag som fått ett tjockt lager av imma inuti dimljusen !?
Kommer inte ut även fast jag, mot allt vad jag tycker, kör med dom igång för att "värma upp" dom.

Ska in till ford på tisdag och se vad dom säger, jag anser att det inte är okej men är sällan man får medhåll från företag.

Skriv svar