Fredin - Cosworth rejser
- m.ohlsson
- Legend
- Inlägg: 1510
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Micke Ohlsson
- Kör: Bil
- Ort: Uddevalla
gott det är på gång med sierran och att du är nöjd me renån.Fredin skrev:Mekar på som fasen nu igen. Gör ett riktigt försök att hinna få den klar innan Emmaboda SS. Kabelmattan är klar. Alla delar på motorn är färdiga förutom elvattenpumpen. Framvagnen är klar. Tror jag har alla delar för att bara skruva ihop den nu. Och mappning inplanerad. Puh, bara sätta fart alltså.
Vill oxå berätta om första banåkningen med Renån. Mantorp med 5100.se
Jävlar vilken bil. Grymt fäste i kurvor. Dock lite trött på raksträckan. Vmax på 200 mätarfart. Bästa tid 1,34,18. Det sattes med R-däck. Provade första passet med gatdäck och fick till en 1,36,?. Kör jämnt med Focus RSII i kurvorna men tappade lite på rakan. Botemedel mot detta är på G. Kommer bli en underbar sommar detta.
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se
- Cossy_Calle
- Legend
- Inlägg: 2789
- Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
- Namn: Carl-Johan Andersson
- Kör: RS Ford
- Ort: Lidköping
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2128
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59

2012
Då ska vi se. Har inte skrivit här på länge och det beror på att det har stått still väldigt länge. Arbetet på bilen fortsatte våren/sommar 2011. Mappning var bokad. Motorn sattes i. Motorn skulle startas och provköras med som vanligt väldigt dålig tidsplan. Men jag fick aldrig igång aset trots många försök och tester. Blev ingen mappning och bilen ställdes undan utan nån som helst lust att fortsätta.
Några bilder från 2011. Kabelmattan gjordes klar.

Framvagnen klar.

På hjulen. Helt klar förutom att den inte starta.

Våren 2012 närmade sig. Nu skulle den bli klar. Tips från BabyBlå, Byt camsync givare. Monterade då denna Volvo givare istället.

Motorn startade nästan direkt. Andledningen är att ViPec inte hanterar induktiv givare så bra. Nu är det en Hall givare som har en egen spänningsmatning och då funkar det bättre.
Bilen var ju klar sen tidigare så bara små grejor har ändrats till iår.

Här byggs orginal 4x4 låda för att bli bakhjulsdriven. Planetväxeln stumsvetsas och kardanstång framåt tas bort. Skiftar tillbaka på 1 timmes arbete då jag vill ha fyrhjulsdrift igen.

Körde sen bilen ca 15 mil hemma på startmappen. Allt verka funka, så mappning och bromsning bokades.
Några bilder från 2011. Kabelmattan gjordes klar.

Framvagnen klar.

På hjulen. Helt klar förutom att den inte starta.

Våren 2012 närmade sig. Nu skulle den bli klar. Tips från BabyBlå, Byt camsync givare. Monterade då denna Volvo givare istället.

Motorn startade nästan direkt. Andledningen är att ViPec inte hanterar induktiv givare så bra. Nu är det en Hall givare som har en egen spänningsmatning och då funkar det bättre.
Bilen var ju klar sen tidigare så bara små grejor har ändrats till iår.

Här byggs orginal 4x4 låda för att bli bakhjulsdriven. Planetväxeln stumsvetsas och kardanstång framåt tas bort. Skiftar tillbaka på 1 timmes arbete då jag vill ha fyrhjulsdrift igen.

Körde sen bilen ca 15 mil hemma på startmappen. Allt verka funka, så mappning och bromsning bokades.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Fredin
- Legend
- Inlägg: 2128
- Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
- Namn: Daniel Fredin
- Kör: Otroligt snabbt
- Ort: Hjo
- Medlemsnummer: 59

15 Maj mappades bilen. Måste erkänna att jag var rätt nervös innan. Men mest för att jag inte visste om jag gjort rätt med allt. Tänk om kablaget var felbyggt så vi skulle varit tvungna att avbryta. MEN allt funka som tur var.


Mitt mål för bilen och motorn har varit lite olika under åren. Första motorn i början på tråden hoppades jag skulle lämna 500 hk. Och det gjorde den nästan. När jag bromsade bilen 2008 lämnade den 497 hk i motorn.
Den nya motorn använder jag samma turbo på så trodde inte det skulle stiga jättemycket. Men satte ändå ett högt mål. 500hk på drivhjulen var målet.
Efter någon timma eller så kommer Per (mapparen) ut och säger att vi börjar närma oss. Då lämnade den 477 drivhjulshästar. Och turbon började ta slut. Ingen effekt ökning med ökat ladd från 1.8 bar upp till 2.0 bar. Fasen oxå tänkte jag. Men Per sa att den svara väldigt bra på tändning så han skulle försöka lite till. Efter 2 pull till visade den 497 drivhjulshästar. Så nära nu. Förklarade att jag verkligen ville över 500, Inga problem sa Per. Nästa pull visade 509 hk på driven. Yes. Målet var nått.
Sen skulle han bara justera varvstoppet lite. Men ändrade lite till tror jag, för nästa pull visade 527 drivhjulshästar. Knepet var att sänka laddtrycket efter 7000 varv och öka tändning istället. Grenröret är fortfarande standard och turbo för liten för mer effekt så mottrycket skenade iväg annars. Nu hölls mottrycket på en lagom nivå och hästarna sprutade ut.

Omräcknad effekt med 18% förlust lämnar den 622hk och 663 nm. Vid 2.0 bar tror jag. Så jävla gött. Är super nöjd.


Mitt mål för bilen och motorn har varit lite olika under åren. Första motorn i början på tråden hoppades jag skulle lämna 500 hk. Och det gjorde den nästan. När jag bromsade bilen 2008 lämnade den 497 hk i motorn.
Den nya motorn använder jag samma turbo på så trodde inte det skulle stiga jättemycket. Men satte ändå ett högt mål. 500hk på drivhjulen var målet.
Efter någon timma eller så kommer Per (mapparen) ut och säger att vi börjar närma oss. Då lämnade den 477 drivhjulshästar. Och turbon började ta slut. Ingen effekt ökning med ökat ladd från 1.8 bar upp till 2.0 bar. Fasen oxå tänkte jag. Men Per sa att den svara väldigt bra på tändning så han skulle försöka lite till. Efter 2 pull till visade den 497 drivhjulshästar. Så nära nu. Förklarade att jag verkligen ville över 500, Inga problem sa Per. Nästa pull visade 509 hk på driven. Yes. Målet var nått.
Sen skulle han bara justera varvstoppet lite. Men ändrade lite till tror jag, för nästa pull visade 527 drivhjulshästar. Knepet var att sänka laddtrycket efter 7000 varv och öka tändning istället. Grenröret är fortfarande standard och turbo för liten för mer effekt så mottrycket skenade iväg annars. Nu hölls mottrycket på en lagom nivå och hästarna sprutade ut.

Omräcknad effekt med 18% förlust lämnar den 622hk och 663 nm. Vid 2.0 bar tror jag. Så jävla gött. Är super nöjd.
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51
*070-449 2884*
- Cossy_Calle
- Legend
- Inlägg: 2789
- Blev medlem: fre okt 17, 2003 12:00 pm
- Namn: Carl-Johan Andersson
- Kör: RS Ford
- Ort: Lidköping
- ErikJ
- Legend
- Inlägg: 4892
- Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
- Namn: Erik Johansson
- Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
- Ort: Väckelsång
- Medlemsnummer: 249
- Kontakt:
Oj... Film vore nice å se med gärna klipp ifrån ratten
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk