Part_boy_no1 - Taunus GXL

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran
Namn: Ronny Ribbheden
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild

Bild

Ronny

Tags:

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild
Ibland så undrar man varför jag är så envis med att få ihop en rost högBild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Förstår så väl, så mycket rost jag rotat runt i :D - lika delar separationsångest och det där märkliga nöjet att utmana sig själv att pussla ihop nåt roligt av skrot :jobbar5:. Rosten kan man beta av med vanlig citronsyra (rör ut det med vatten såpass att det blir som sockerlag och pensla på, täck med gladpack så att det inte torkar in, skölj av efter väntan och upprepa tills det blivit rent) eller handla någon sån där plastburk med tapetklisterliknande rostlösare och följ instruktionerna (likadant där, det funkar bäst om man täcker med gladpack).

Klart imponerande avgasbygge, NASCAR-kryss är verkligen försiggjort och ger ju både bättre flöde genom pulsutjämningen och ett mycket vassare ljud :thumb:. Snyggt plåtarbete runt utgången förresten, inte minst stabilare än originalets två släta plåtar på varandra, fast du bör nog antingen tenna den där grövre fogen i partiet ute vid gaveln eller åtminstone täta med hårdspackel typ Kemisk Metall för att det ska hålla i längden. Iofs, jag byggde upp just samma yta på en Taunus med enbart glasfiberspackel efter lite grov plåtlagning och det satt fortfarande kvar när jag gav upp om resten nån sex-åtta år senare.

PS - kom att tänka på; på 80-talet fanns nån mystisk metallskimrande rosaaktig tjock grundfärg (obs. inte typ Hammarlack, ytan blev jämn och matt) som användes av karossverkstäder på allt som inte gick att få plåtrent vid lagning. Den höll obegripligt bra mot både rost och stensprut och vad jag förstod var det nåt slags betande syragrund av nåt slag, tror det var 1-komponent. Tyvärr har namnet försvunnit men kanske nån gammal billackerare kan svara på det och om det finns liknande idag. Sen fanns det nån sorts svart gucka framtagen åt US Marines för målning av båtdäcken på krigsfartygen som kunde köpas dyrt på burk hos en del järnhandlare (Signeuls i Ljusdal var en), men jag har inte sett den i mina krokar nån gång tyvärr, så frågan är om den säljs här längre. Hålrummen kan man efterbehandla med lite olika hemkok, men föreslår någon transformatorolja så kom ihåg att det är mycket giftigt och därför även förbjudet att ens hantera privat. Kokt linolja är en ofarlig klassiker, men kräver att man spolar in nytt med nåt års mellanrum för att det ska skydda hyfsat.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Förstår så väl, så mycket rost jag rotat runt i :D - lika delar separationsångest och det där märkliga nöjet att utmana sig själv att pussla ihop nåt roligt av skrot :jobbar5:. Rosten kan man beta av med vanlig citronsyra (rör ut det med vatten såpass att det blir som sockerlag och pensla på, täck med gladpack så att det inte torkar in, skölj av efter väntan och upprepa tills det blivit rent) eller handla någon sån där plastburk med tapetklisterliknande rostlösare och följ instruktionerna (likadant där, det funkar bäst om man täcker med gladpack).

Klart imponerande avgasbygge, NASCAR-kryss är verkligen försiggjort och ger ju både bättre flöde genom pulsutjämningen och ett mycket vassare ljud :thumb:. Snyggt plåtarbete runt utgången förresten, inte minst stabilare än originalets två släta plåtar på varandra, fast du bör nog antingen tenna den där grövre fogen i partiet ute vid gaveln eller åtminstone täta med hårdspackel typ Kemisk Metall för att det ska hålla i längden. Iofs, jag byggde upp just samma yta på en Taunus med enbart glasfiberspackel efter lite grov plåtlagning och det satt fortfarande kvar när jag gav upp om resten nån sex-åtta år senare.

PS - kom att tänka på; på 80-talet fanns nån mystisk metallskimrande rosaaktig tjock grundfärg (obs. inte typ Hammarlack, ytan blev jämn och matt) som användes av karossverkstäder på allt som inte gick att få plåtrent vid lagning. Den höll obegripligt bra mot både rost och stensprut och vad jag förstod var det nåt slags betande syragrund av nåt slag, tror det var 1-komponent. Tyvärr har namnet försvunnit men kanske nån gammal billackerare kan svara på det och om det finns liknande idag. Sen fanns det nån sorts svart gucka framtagen åt US Marines för målning av båtdäcken på krigsfartygen som kunde köpas dyrt på burk hos en del järnhandlare (Signeuls i Ljusdal var en), men jag har inte sett den i mina krokar nån gång tyvärr, så frågan är om den säljs här längre. Hålrummen kan man efterbehandla med lite olika hemkok, men föreslår någon transformatorolja så kom ihåg att det är mycket giftigt och därför även förbjudet att ens hantera privat. Kokt linolja är en ofarlig klassiker, men kräver att man spolar in nytt med nåt års mellanrum för att det ska skydda hyfsat.

Nåt ska man ju roa sig med på helger. Men nu är snart den värsta rosten fixad. Stora jobbet nu blir att bygga frontplåtBild har en dunk rostlösare hemmaBild

Blev rätt nöjd med avgassystemet. Av det jag har gjord iallfallBild tänkte att jag ska tenna alla svetsfogar å sen spacklaBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBildBildBild
Början på en ny frontplåtBild
Bild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Ser ju lite vågig ut att börja med ;) men en hyfsad början iaf :). Jag gjorde en sådär en gång också, original är mittpartiet nästan den svåra biten är att få till de yttre partierna eftersom det bular både inåt och utåt en aning åt alla håll när man börjar komma utanför stötfångarfästena. De som vill finlira trots brist på rätt verktyg och/eller förmågan att trolla med hammare och mothåll har jag sett brukar bygga sånt genom att migga ihop plåtremsor, min kompromiss blev att klippa upp hörnen nån 5-10 cm in, bända ut och lägga in kilar och sen jämna ytan med ca 3 mm glasfiberspackel. Såg typ 90% ut som originalformerna :whistling men det dög bra i helheten.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Släggmek skrev:Ser ju lite vågig ut att börja med ;) men en hyfsad början iaf :). Jag gjorde en sådär en gång också, original är mittpartiet nästan den svåra biten är att få till de yttre partierna eftersom det bular både inåt och utåt en aning åt alla håll när man börjar komma utanför stötfångarfästena. De som vill finlira trots brist på rätt verktyg och/eller förmågan att trolla med hammare och mothåll har jag sett brukar bygga sånt genom att migga ihop plåtremsor, min kompromiss blev att klippa upp hörnen nån 5-10 cm in, bända ut och lägga in kilar och sen jämna ytan med ca 3 mm glasfiberspackel. Såg typ 90% ut som originalformerna :whistling men det dög bra i helheten.

Haha är inte klar än juBild ska rundas till lite och justera lite vid skärmenBild det bästa är att det inte behöver se original ut.

Försöker få det att se ut som på bildenBild
Bild

Ronny

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend

Inlägg av Släggmek »

Aha, ja nu trillade slanten ner :). Jomen, det är ju en fräck idé som ju alls inte är fel när det behövs lite bättre genomluftning. Taunus/Cortina är ju dessutom bra mycket en "översättning" av Mustang/Cougar som koncept, så vafan kör på :cool: tycker iaf jag :). Lite standardvagnsracing är det ju också över stuket, fast nu får du ju se till att sänka chassiet och klämma dit duktigt breda fälgar också :D.

I alla fall, tänk på att hela det där partiet är en kritisk del i den bärande konstruktionen och fungerar både som s k torsionslåda och deformationszon. Därför är det bäst att du tunnlar kanterna runt hålet hela vägen in till den bakre plåten och ersätter den borttagna plåtytan framför kylets nederdel med nån form av baffelplåtar som går rakt framåt en bit och är helsvetsade mot topp och botten för att motsvara det som försvunnit i bakkant, eller åtminstone några tunna slutna profiler, möjligen som ett kryss.

När jag höll på och tillverkade frontplåt blev det uppenbart hur lealöst det stora plåtpartiet nertill blev bara av att jag tog upp ett par stora slitsar för att bättra på kylningen som blev aningen för dålig sommartid vid byte från Pinto 1.6 till 2.0, betydligt bättre stadga med en ordentlig läpp typ det du gjorde vid avgasutblåset men med ett så stort hål krävs nog att dra plåten hela vägen så att det täcker alltihop och binder samman plåtarna typ att det blir likadana täckplåtar inne vid kylet som ute vid hjulhusen och att läppen i botten går hela vägen in.

Ah, ett ögonblick... (rita, rita... :writing2: - se bifogad kladd, ska föreställa förklaring på hur jag tänker här :p). De stora öppna ytorna intill kylet i ovankant förutsätter rätt mycket att nederdelen är stark. Mustang är mera byggd utifrån starka innerskärmar som har mera area och en mer täckande plan frontplåt framför, ungefär som de flesta andra Fordar med med McPherson-framvagn från tiden.
Bilagor
tc omgjord front.jpg

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

BildBildBildBildBildBild

Ronny

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Bild
Tro om man ska bygga in såna extra lysen i fronten :-)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

Upptäckte att jag har råkat koppla en kabel som ska gå till spjällhus givaren. Till map sensorn :-? Kanske därför den har gått dåligt :-)
Är varken elektriker, mekaniker och plåtslagare men gör så gott jag kan:-)

gasar tills det rasar

Användarvisningsbild
granadadr
Legend
Namn: Jörgen A.
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Inlägg av granadadr »

Part_boy_no1 skrev:Upptäckte att jag har råkat koppla en kabel som ska gå till spjällhus givaren. Till map sensorn :-? Kanske därför den har gått dåligt :-)
Är varken elektriker, mekaniker och plåtslagare men gör så gott jag kan:-)

gasar tills det rasar

hur har du lyckats med det?? då allt är en hel härva ;)

Användarvisningsbild
Part_boy_no1
Veteran

Inlägg av Part_boy_no1 »

granadadr skrev:hur har du lyckats med det?? då allt är en hel härva ;)
Haha klippte isär för att korta kablarna några meter ;-) men nu är alla kablar märkta så nu blir det rätt :-) bara ett fel är ju bra ;-)

gasar tills det rasar

Skriv svar